• QueenBeee

Hur faen får ni till att klänningen är svart och blå??

Detta har varit på stort sett allas läppar världen över på sistone, vilka färger har klänningen?

Själva klänningen är i verkligheten blå och svart och det påstås att den här bilden är manipulerad och att vi ser olika beroende på hjärnan eller ljuset.
    Själv ser jag att klänningen på bilden är en sorts vit man får fram efter att ha blandat ljust och mörkt i tvätten samt guld.

www.dn.se/nyheter/klanningen-alla-pratar-eller-brakar-om/

• Svar på tråden Hur faen får ni till att klänningen är svart och blå??
  • MallaL

Ser ut som ljusblått och brons, förstår inte riktigt hur man kan få det till svart.

• viseversa

Har sett den både som svart och blå och sen någon timme senare som guld och vit.

• Archandra

Jag ser på den som de färger den har på bilden, dvs ljusblå (närmare bestämt  i RGB-skala Röd 164, Grön 180 och Blå 229) och mörkbrun/mörkbeige (RGB-skala Röd 134, Grön 116 och Blå 66). Det är en riktigt dålig bild; oskarp och med blaskig kontrast. Inte konstigt att ögat kompenserar!

• Flisan79

Jag undrar det samma. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man får en relativt ljus brun/grå/guld spetts till svart. Att man uppfattar klänningen som blå känns inte lika konstigt eftersom att skuggan och troligen himlens spegling i vitt blir just denna blå/violetta.

Klänningen må vara blå och svart men den ser inte så ut på bilden.

I de bilder de ökar kontrasten åt olika håll måste ju även de som ser blå/svart se skillnad??? Eller???

• alla har olika åsikter
    Flisan79 skrev 2015-02-27 22:08:49 följande:

Jag undrar det samma. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man får en relativt ljus brun/grå/guld spetts till svart. Att man uppfattar klänningen som blå känns inte lika konstigt eftersom att skuggan och troligen himlens spegling i vitt blir just denna blå/violetta.

I de bilder de ökar kontrasten åt olika håll måste ju även de som ser blå/svart se skillnad??? Eller???

Klart man ser skillnad men man/vissa/jag ser ändå att den är blå och svart.
  • MsFry

Den är blå och svart (det har även bekräftats av hon som la upp bilden).

På en bild jag har sett är färgsättningen tydlig men på en annan där kvaliten är sämre och bakgrunden ljusare ser den övre delen ut att vara kunna vara vit och guld.

• Förtryckt
    MallaL skrev 2015-02-27 16:56:46 följande:

Ser ut som ljusblått och brons, förstår inte riktigt hur man kan få det till svart.

Jo, på bilden ser den ljusblå och smutsbrun ut, det håller jag med om, men det är pga skarpt dagsljus/dålig bild. I verkligheten är den kornblå och svart. Kan tycka att den varit snyggare i en ljusare kontrastfärg än just svart faktisk.

Läste på amerikansk tidningssajt att den mänskliga hjärnan spelar oss ett spratt. 30% ser den som vit + guld och hela 60% ser den som blå + svart.
    ---
  • Förtryckt
    Flisan79 skrev 2015-02-27 22:08:49 följande:

Och jag bara FATTAR INTE HUR man kan få DEN klart blå nyansen till VIT? Och vad som ser ut som snusbrun - till guld?? Nope, inte ens om jag försöker.
    ---
  • The past is now
    Förtryckt skrev 2015-03-01 09:37:56 följande:
    Och jag bara FATTAR INTE HUR man kan få DEN klart blå nyansen till VIT? Och vad som ser ut som snusbrun - till guld?? Nope, inte ens om jag försöker.
    Fattar inte heller hur man kan få den VIT?
  • Flisan79
    The past is now skrev 2015-03-01 09:58:51 följande:
    Fattar inte heller hur man kan få den VIT?
    Fast ser man den bara rent färgmässigt så är den ljust blåviolett. Men det är samma blåvioletta som man uppfattar vitt som är i skugga. Därför tolkar man den som vit.

Samma med "guldet", det tolkar man som guld pga av att det ser ut att "glänsa" lite och man tänker att en guldspets i dåligt ljus blir så.

Jag ser också de nyanserna, dvs de nyanser de får fram genom att analysera bilden med Photoshop. Det jag inte kan se är svart/tydligt blå. Så som den "ska" se ut i irl.
  • sextiotalist
    MallaL skrev 2015-02-27 16:56:46 följande:

Jag håller med. Jag hittade inget svart och inget vitt
  • enimini

Ser vitt och guld, båda mina barn ser blått och svart. Fast vi kollar på exakt samma bild. Helt sjukt.

Jag kan se en viss blå nyans om jag kisar ordentligt. Men nej, jag tycker att det är övertydligt vitt och guld fastän att jag vet att den inte är det irl.

Svar på tråden Hur faen får ni till att klänningen är svart och blå??