• AndreaBD

Stödgrupp att leva med sambo med ADHD

Flislisa skrev 2023-09-24 13:08:47 följande:

Hej allihopa!
    Jag är helt ny här. Hittade denna tråd efter ?en dålig dag? hos min partner. Googlade runt. Känner igen mig delvis i allt det ni skriver. Skönt att förstå att man inte är ?ensam? med sina upplevelser. Ja, han har diagnostiserad ADHD, inga andra diagnoser vad han vet. Tar medicin och har gjort det sedan tonår då diagnosen sattes. Vi är ett par mellan 30-40 års ålder. inte varit ett par jätte länge men vi bor tillsammans och älskar varandra. Vi har under kort tid hunnit gå igenom många saker beroende på omständigheter runt om oss som vi ej har kunnat påverka. Det har fört oss samman mer. 

Vi båda har ?ordentliga? jobb och kämpar på. Inga barn men det finns intresse för det från bådas håll. Är verkligen så himla kär i den här personen. Men som ni också skriver, emellanåt är det jobbigt med hans humör. Vi har pratat om det och det blir en anings bättre, menar det känns som att han förstår mig också och kämpar på med sitt för att få det att funka på sitt sätt. Men som idag, blev han sur över , enligt mig en skitsak och skyllde på mig. (Han glömde sina nycklar och det var mitt fel) så då blev han stressad och betedde sig som en snorunge och var otrevlig. Sånt förstör. I mångt och mycket har vi det väldigt kärleksfullt och bra. Men tråkigt när det blir såna här saker och hans humör. 

Det gör mig också, seriöst, rädd inför framtiden.. när jag läser många saker ni skrivit och nu är det någon/några av er som separerar..ni har barn tillsammans och ni beskriver er vardag som ett helvete..

Jag tvekar inte på den fina kärlek som finns oss emellan men jag är medveten om att det är ett lite annorlunda liv man får leva med en person med denna diagnos och att den har sina ?mörka sidor?. Jag vet inte om jag ?vågar? ha ett sånt liv. Jag är som sagt i den åldern där det kanske är avgörande för barn/familj osv.. levde många år innan honom med ?fel man?. Kändes så himla rätt o bra när jag träffade honom men jag vet inte..pga detta. Kommer jag orka?! Osv osv

förstår ju att han inte kan ändra eller ta bort sin diagnos!

sedan undrar jag.. ni som lever länge, hur var eran relation i början? Var den ex bättre/eller samma? Vad gjorde att du stannade? 

jag älskar honom otroligt mycket men man har också bara ett liv?

❤️

Även en person med ADHD kan skärpa sig och inte behandla sin partner illa. Diagnosen är ingen ursäkt! Särskilt när han redan har medicin. Bättre blir det inte. Men jag ser det inte som att det är ADHDn som gör detta. Har själv två vuxna barn med diagnosen. 
  • AndreaBD
    Frage skrev 2024-02-19 16:27:08 följande:

Ja.. då har man själv hamnat här i tråden. Min partner har ADHD och jag klarar inget mer. Hon kommer med impulsiva planer hela tiden. Allt från idéer om att säga upp sig akut ifrån jobbet och flytta till andra städer utan nåt ställe som helst att landa på eller nytt jobb. Eller att köpa bostäder eller bilar utan att ha ekonomi för det.
    Idag har vi två barn och jag vet inte vad jag ska göra. Varje dag när jag kommer hem från jobbet bråkar hon på mig om att jag förstör allt för att jag inte hänger på på hennes galna planer eller kan läsa hennes tankar. Jag är så rädd att våra barn ska må dåligt av det här och hur det skulle bli om vi separerar. Våra barn är verkligen allt för mig. Jag vet bara inte vad jag ska göra..
    Hon känns verkligen som typen som skulle börja använda barnen som vapen vid separation.

Det där låter extremt mycket som bipolaritet. Antagligen så är ADHD-diagnosen fel. Kolla om det där går i perioder! Om det går i perioder och hon är lite mera låg/deppig emellan, så är det ganska uppenbarligen inte ADHD. 
Svar på tråden Stödgrupp att leva med sambo med ADHD