Min pappa är sjuk, orkar inte
Fan jag orkar inte detta mer.
Ett år sen fick min pappa diagnos på en kronisk sjukdom som är ganska ovanlig. Han fick även ulcerös kolit, och den är måttlig/svår. Han hade inte ens fyllt 50. Jag är bara 23. Han har mått dåligt hela året, antingen biter inte medicinerna på hans blödningar eller så tål han helt enkelt inte medicinerna för han har en dålig lever.
Jag orkar inte se min pappa vara sjuk. Han har ett toppjobb och levde livet innan detta hände. Aldrig varit direkt hälsomedveten men röker inte och inte varit speciellt överviktig.
Det känns så hopplöst för nu hjälper inte kortisonet längre heller. Han fick nyligen testa en starkare medicin men det gick åt helvete, han blev asdålig och fick sluta. Jag oroar mig över att han kommer få tarmcancer då han blött konstant från tarmen i ett år.
Det gör så ont i mig att se han lida. Man försöker leva som vanligt men varje gång jag träffar min familj mår jag skit efteråt. För man påminns om att pappa inte är frisk och nog inte är lycklig. Jag bryter ihop varje gång jag åker därifrån. Det är så frustrerande, han får hjälp av sjukvården men det går så långsamt.
Finns det fler unga där ute med sjuka föräldrar? Trodde aldrig jag skulle vara 23 när jag insåg att mamma och pappa inte är odödliga. Trodde pappa skulle bli sjuk när jag iaf hunnit bilda egen familj. För sjuk trodde jag nog alltid han skulle bli... I med han inte brytt sig om sin kropp.