• felisa

Progesterall

Någon här som har testat Progesterall och kan delge om ni har upplevt biverkningar?

Jag har köpt hem en tub, vet sedan tidigare att jag har låga progesteronnivåer (har gjort flertal ivf som resulterade i en son). Funderar nu på att dra igång med en kur för att se om det kan hjälpa syskonförsök. Ska gifta mig i maj dock och vet inte om jag skulle våga riskera otrevliga biverkningar som en viktuppgång (klänningen sitter perfekt:).

Vad säger ni? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Progesterall
  • felisa

Har sett först nu att min tråd har fått svar:)

Hur har det gått för er, Yogini?

Jag har inte börjat med krämen än, det har varit så mycket annat kring bröllop och semester. Men nu är jag på dag 13 i min cykel och funderar på att börja smörja imorgon eller övermorgon. Är dock fortfarande orolig för biverkningar så jag drar mig lite för det. Min kropp blev så illa åtgången av alla hormoner vid inf:erna, så jaf är inte eg sugen på hormoner igen. Men men, vad gör man inte.

• Yogini

Hej! Jag kan med glädjande besked berätta att jag är gravid! I vecka 5!

Väldigt häftigt! Jag kan ju inte alls lova att det är tack vare krämen. Men jag tror ändå det, det var tack vare den som jag fick min mens varje månad. Och några veckor efter att vi verkligen bestämde oss att " nu kör vi!" Så blev jag gravid :)

Hormonerna i progresterall är inte alls som andra hormoner i p-piller eller liknande. Jag har inte märkt av några andra effekter än att jag fått regelbunden mens och att jag nu är gravid :) så inget som varig negativt eller jobbigt med krämen! Lycka till :)

• felisa

Härligt att höra, grattis!!! Vad kul att det funkade:)

Jag ska börja smörja imorgon, så får vi se var det tar vägen:)

• Sara H

Grattis Yogini, vad roligt!

Felisa, hormonet i ProgesterAll är bioidentiskt, jämfört med konventionella hormonbehandlingar som innehåller syntetiskt hormon. Så ProgesterAll har inte alls samma påverkan på kroppen i form av biverkningar. Lycka till med smörjandet!

Själv inväntar jag förhoppningsvis min ProgesterAll-bebis väldigt snart, jag går in i v 38 på söndag. <3

• felisa

Vad roligt Sara, snart är det dags, spännande:) Hur länge fortsatte du smörja in i graviditeten?

Jag tycker doseringen är ganska svår, att få till en storlek likt ärta. Blir lite av en gissningslek.

Hur länge på ett ungefär räcker en tub? Funderar på att beställa en till redan nu för att inte stå utan sedan.

• kastrullen

Jag och min sambo har försökt sedan årsskiftet och imorgon planerar jag att börja smörja mig med krämen för första gången. ÄL har vi lyckats pricka in så nu hoppas jag att dom simmar som tusan och att krämen gör att det blir nåt av det!

• Sara H
    felisa skrev 2015-07-15 21:52:44 följande:

Vad roligt Sara, snart är det dags, spännande:) Hur länge fortsatte du smörja in i graviditeten?

Jag tycker doseringen är ganska svår, att få till en storlek likt ärta. Blir lite av en gissningslek.

Hur länge på ett ungefär räcker en tub? Funderar på att beställa en till redan nu för att inte stå utan sedan.

Jag hade tänkt smörja till vecka 13, men slutade i vecka 10 då jag märkte att illamåendet blev värre efter att jag smort mig. Men det gick bra ändå!

Håller med att det är svårt att få till mängden. Men man får känsla för det efter ett tag och för min del spelade det ingen roll om det blir lite mer/mindre nån dag. Det jämnade nog ut sig i slutändan.

Svårt att säga hur länge den räcker... Från det att jag började smörja (lite) i februari 2014 tills jag slutade i januari 2015 gjorde jag av med tre tuber tror jag. Och då gjorde jag inget uppehåll mellan februari-maj eftersom jag ammade. Inte så dumt att beställa två, då kan ju använda krämen under hela graviditeten om du vill!
    Jag kommer nog börja smörja igen med en liten dos inom några månader efter förlossningen om/när jag märker att mina PCOS-symtom kommer tillbaka, det gjorde en enorm skillnad sist. Det går alltså jättebra att smörja medan ammar också, så länge det är en låg dos och man inte gör uppehåll.

Stort lycka till!
  • felisa

Nu har jag smort i elva dagar och har fått biverkningar i form av illamående och trötthet. Illamåendet har hängt med sedan några dagar tillbaka, tröttheten slog till igår kväll. Känner mig helt orkeslös, vilket är väldigt ovanligt för mig.

Osäker på om jag ska fortsätta smörja i nästa cykel.

Svar på tråden Progesterall