• Anonym (Ont)

Hemorrojder som inte försvinner

Har haft hemorrojder till och från i över 10 år. Det började redan innan jag var gravid första gången.

Nu är jag i vecka 33 och har haft det till och från hela graviditeten. De blöder ibland och kommer en del slem.
    En dag märkte jag att det blödde när jag torkade mig efter jag hade kissat, hade inte bajsat den dagen så tyckte det va lite konstigt.

Har nu haft "problem" i en och en halv vecka och behandlat med xyloproct. Det har inte hjälpt och nu är det värre än någonsin. Det gör ont hela tiden, värker. Oavsett om jag sitter, står, går eller ligger. Det är konstant smärta.
    Ringde MVC idag för att kolla om det fanns något annat jag kunde använda. Hon pratade med deras läkare som ville att jag skulle komma på koll.
    BM trodde att det skulle bli remiss till kirurgen då det inte finns så mycket mer en "vanlig" läkare kunde göra.

Jag är inte så pjåskig och har relativt hög smärttröskel, men detta känns riktigt jobbigt. Både att det sitter där det sitter. inte jätte kul att ligga där och visa upp sin anal för folk och sen att det redan gör så fruktansvärt ont.
    Men jag vet ju att jag "måste" för jag orkar inte ha det så här mer.

Om det blir operation (har läst att de finns olika alternativ) kommer de göra detta nu under graviditeten då eller måste jag vänta tills bebisen kommit?

Någon som gjort någon operation av hemorrojder, hur tyckte ni det var?

• Svar på tråden Hemorrojder som inte försvinner
  • Anonym (Ont)

Gjorde jag så man inte kan svara anonymt? Kan man ändra det i efterhand?

• Anonym (Ont)
    Tines skrev 2015-02-24 18:16:26 följande:

Man gör ingen op innan förlossningen. Det är ingen ide.

Gör man ingenting då? Alltså när det inte hjälper med salva/stolpiller, eller finns det receptbelagda med lite mer krut i? Glad
  • Anonym (Efter förlossningen)

Har samma problem (som många andra). De kommer inte operera dig under grav. Min remiss avfärdades av den anledningen. Jag ska återkomma efter förlossningen. Efter förra förlossningen sa en annan läkare att det måste gå 6 mån efter förlossningen också för att mycket går tillbaka av sig självt. Vet inte om kirurgen gör samma bedömning men jag vet ju i alla fall att det inte kommer gå bort den här gången heller.

• Anonym (Ont)

Ska jag gå på smärtstillande då? För så som det är nu så är det fruktansvärt, hela analen, mellangården och fram i slidan värker konstant.

Det är en som är boven den sitter just innanför, man kan se den lite om man krystar. Ursäkta äckliga detaljer.

Att jag ser ut som en babian och måste tvätta med vatten har jag förlikat mig med. Men smärtan äter upp mig!

• Anonym (Undersköterskan)
    Anonym (Ont) skrev 2015-02-24 18:11:48 följande:

Har haft hemorrojder till och från i över 10 år. Det började redan innan jag var gravid första gången.

Nu är jag i vecka 33 och har haft det till och från hela graviditeten. De blöder ibland och kommer en del slem.
    En dag märkte jag att det blödde när jag torkade mig efter jag hade kissat, hade inte bajsat den dagen så tyckte det va lite konstigt.

Har nu haft "problem" i en och en halv vecka och behandlat med xyloproct. Det har inte hjälpt och nu är det värre än någonsin. Det gör ont hela tiden, värker. Oavsett om jag sitter, står, går eller ligger. Det är konstant smärta.
    Ringde MVC idag för att kolla om det fanns något annat jag kunde använda. Hon pratade med deras läkare som ville att jag skulle komma på koll.
    BM trodde att det skulle bli remiss till kirurgen då det inte finns så mycket mer en "vanlig" läkare kunde göra.

Jag är inte så pjåskig och har relativt hög smärttröskel, men detta känns riktigt jobbigt. Både att det sitter där det sitter. inte jätte kul att ligga där och visa upp sin anal för folk och sen att det redan gör så fruktansvärt ont.
    Men jag vet ju att jag "måste" för jag orkar inte ha det så här mer.

Om det blir operation (har läst att de finns olika alternativ) kommer de göra detta nu under graviditeten då eller måste jag vänta tills bebisen kommit?

Någon som gjort någon operation av hemorrojder, hur tyckte ni det var?

Beroende på hur svår problematik du har så finns det vissa åtgärder att göra. Dessa bedömmer dom på sjukhuset. Det finns metoder för att avlägsna svåra hemorrojder. Om dina hemorrojder sänker din livskvalitet tillräckligt mycket så kommer dom att se det som ett alternativ. Processen att bli av med dom kan vara jobbig efteråt, men många menar att det är värt det.

Om du lider av dom såpass mycket så är mitt råd att verkligen förklara det för läkaren. Läkare tänker även ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Mår du så dåligt att du te x inte klarar av att jobba med dom, eller att du måste sjukskriva dig, så vore det en samhällskostnad att inte avlägsna dom.

• Anonym (Efter förlossningen)

Som sagt, undersöker dig gör de (och remitterar kanske till op) men tror inte de opererar dig så länge du är gravid. Dock borde det lätta lite efter förlossningen med tanke på att tyngden nu ökar trycket där rätt mycket. Man får ju heller inte ta vilka mediciner som helst som gravid... Har du provat typ ispåse på? Be läkaren om hjälp med vad du kan göra åt det medan du väntar på operation!

• anonimus

Har haft liknande problem och blev till Slut operation x flera för att lösa problemen. Fick också vänta tills efter graviditeten och var även som värst 2-3 månader efter sista förlossningen. Vilket läkaren sa att det var normal att det blir värre! Vet att jag har ätit diklofenac (typ voltaren tabletter) vilket minskade svullnaden och smärtan. Men vet inte om man får ta dem om man är gravid. Smärtan från operationen var ingenting jämförd med smärtan jag hade när de fanns! Lycka till i alla fall!

• magelita80

Xyloproct är värdelöst.

Jag har haft problem med hemorojder under båda graviditeterna. Efter andra förlossningen var jag hos läkaren och hon sa att xyloproct är bara bedövande men inte behandlande. Så hon skrev ut scheriproct till mig. Redan efter 1 dag märkte jag skillnad men det tog 9 dagar innan jag var helt återställd.

• Anonym (Ont)
    magelita80 skrev 2015-02-24 20:20:06 följande:

Xyloproct är värdelöst.

Jag har haft problem med hemorojder under båda graviditeterna. Efter andra förlossningen var jag hos läkaren och hon sa att xyloproct är bara bedövande men inte behandlande. Så hon skrev ut scheriproct till mig. Redan efter 1 dag märkte jag skillnad men det tog 9 dagar innan jag var helt återställd.

Det va därför jag ringde idag, den finns receptfri nu. Men man ska rådgöra med läkare när man är gravid.

Men enligt BM va det samma sak?! Får fråga i morgon.

Men ja kan inte ha det så här jag kommer gå under.
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Efter förlossningen) skrev 2015-02-24 19:55:56 följande:

Som sagt, undersöker dig gör de (och remitterar kanske till op) men tror inte de opererar dig så länge du är gravid. Dock borde det lätta lite efter förlossningen med tanke på att tyngden nu ökar trycket där rätt mycket. Man får ju heller inte ta vilka mediciner som helst som gravid... Har du provat typ ispåse på? Be läkaren om hjälp med vad du kan göra åt det medan du väntar på operation!

Har testat is, men det är ju inne mest, svårt att få in ???? men det hjälpte bara just då.

Men jag har sett någon grej på Apoteket som man har i frysen den skall funka både på invändiga och utvändiga.
  • Anonym (Ont)
    anonimus skrev 2015-02-24 20:12:38 följande:

Har haft liknande problem och blev till Slut operation x flera för att lösa problemen. Fick också vänta tills efter graviditeten och var även som värst 2-3 månader efter sista förlossningen. Vilket läkaren sa att det var normal att det blir värre! Vet att jag har ätit diklofenac (typ voltaren tabletter) vilket minskade svullnaden och smärtan. Men vet inte om man får ta dem om man är gravid. Smärtan från operationen var ingenting jämförd med smärtan jag hade när de fanns! Lycka till i alla fall!

Blir det värre efter så hoppar jag nog från balkongen.

Har de kommit tillbaka efter operationen? De är jag med nojig över, att det inte ska hjälpa liksom.

Skönt att du skrev att det inte va värre än att ha kvar de, är väl kanske mycket psykiskt med, att det är en kroppsdel man helst inte vill att någon är och "pillar" i.
  • Anonym (??)

Vad menar du med värre? Hur ser dom ut nu och vart sitter dom?

Min läkare sa att om man får såna illblå och jättesvullna så sök akut så sticker dom hål dom dom och tömmer hemmisarna.. Då släpper svullnaden med.

/Opererad för grad 4

• Anonym (Ont)
    Anonym (??) skrev 2015-02-24 22:49:31 följande:

Vad menar du med värre? Hur ser dom ut nu och vart sitter dom?

Min läkare sa att om man får såna illblå och jättesvullna så sök akut så sticker dom hål dom dom och tömmer hemmisarna.. Då släpper svullnaden med.

/Opererad för grad 4

Om det blir värre efter förlossningen...

Jag har både inre och yttre, den som är mest besvär med som verkligen gör ONT sitter precis innanför, man ser lite om man krystar, är inte jätte lätt att se där.

Har aldrig hört att man kan tömma.

Är bara glad att de tog de på allvar och jag åtminstone fick en tid till läkaren.
  • Anonym (Henke)

Fast... varför ska man inte kunna sätta gummiband om de är stora och gör ont?? Det är ju ingen operation. Man krystar, läkaren prickar in dom och svupp sitter de i klämma. Gör ju inte ont då insida tarm saknar nervtrådar. Fråga om det.

Fast. En av tre gummiband hamnade lite snett och hade ont som in i helvete av den i en vecka, sjukskriven och starka smärtstillande. Garanterat att läkaren var bakis.

• Anonym (Frysning)

Kronans Apotek har just nu extrapris på en frysbehandling med ett medel som heter Hemor-Rite Kryoterapi, som gravida kan använda.

• mljny620611
    hej till alla som lider av hemorrojder
    Jag har en medicin läker hemorrojder är ett recept av örter och beprövad med flera personer
Svar på tråden Hemorrojder som inte försvinner