Vi som 40+ planerar ÄD 2015
Hej medsystrar,
Får jag hoppa in i er tråd?
Jag är 42 år och har varit aktiv på FL tidigare under många kämpiga år när vi gjorde totalt 6 egna fulla IVF:er utan att lyckas (varje ggr färskförsök, fick inga ägg till frysen). Jag hade redan vid fertilitetsutredningen (2000) förhöjda FSH-värden och för ett par år sedan konstaterades det att jag hade helt gått in i ett för tidigt klimakterium. Blev mamma till ett mycket efterlängtat mirakelbarn för 6 år sedan, som kom till oss genom ÄD och anhörigdonation (HS). Min högst älskade syster gav oss den finaste gåva man kan ge och ta emot, möjligheten till liv... Det blev ett embryo till frysen den gången men vid syskonfösöket visade sig embryot inte ha klarat upptiningen och det blev aldrig något FET. Det tog några år innan vi orkade försöka igen även om längtan efter syskon till vårt fantastiska barn hela tiden har värkt i hjärtat. Jag trodde möjligheterna var utdömda att göra en ny behandling med samma donator, men hittade då Umeåkliniken. För oss (mig) betydde det väldigt mycket att ha samma donator som förra ggr. Efter ett års väntan i kö har vi nu precis genomfört en privat ÄD i Umeå och fr o m idag är jag ruvare på ett enligt läkarna jättefint sexcelligt embryo. Overkligt, oändligt efterlängtat och väldigt väldigt nervöst. Nu väntar tre långa veckor tills vi vet hur det har gått.... På fredag får vi veta om de två återstående embryona från ÄP har utvecklats till blastocyster och kan frysas ned. Önskar alla här lycka till, ge inte upp.
Kram, Nesistas