Vi som 40+ planerar ÄD 2015
Hej allihop,
Jag är ny här i tråden...Efter att ha gått igenom ett par missfall (det senaste nu i vintras) har vi gjort en missfallsutredning/fertilitetsutredning här i Stockholm. Den visade att jag, som är nyss fyllda 40, hade 0,2 i AMH-värde och att IVF (som jag trodde kunde bli en lösning för oss) inte är möjlig eftersom jag har för få ägg kvar .Läkaren sa att vi får gå hem och försöka igen men att det mest troliga är att vi får ta hjälp av äggdonation.
Jag har precis börjat bearbeta allt som läkaren sa så jag är nog mitt uppe i en chock just nu. Har självklart alltid vetat att fertiliteten går ner dramatiskt vid 40 år men jag hade nog inte trott att jag knappt skulle ha några ägg kvar. Senast nu i vintras lyckades vi bli gravida så det känns verkligen chockartat och sorgligt....Om man har 0,2 i AMH, hur länge räcker de ägg man har då? Är de slut om 6 månader eller räcker de längre? Läkaren kunde inte svara på det när jag frågade.
Har precis börjat fundera kring detta med äggdonation och alla tankar och känslor snurrar i huvudet. Ena stunden känns det som en otrolig möjlighet och lättnad eftersom det kanske är den enda möjligheten för mig och min man att få bli gravida, föda ett barn och bli föräldrar. Sedan kan jag bli enormt ledsen över att barnet inte blir släkt med mig, mina gener stannar med mig, barnet kommer aldrig att se ut som mig.... Det blir min man och en okänd kvinna som egentligen skaffar barn, så kan jag tänka ibland. Hur känner ni andra? Är rädd för alla känslor som skulle kunna komma efter en förlossning och efter några år med barnet, när alla människor man träffar kanske säger "men åh vad lik hon är dig"..... fast hon inte är det. Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag kanske tänker för mycket, det är kanske mer naturligt än vad jag tror detta att bli förälder med ett donerat ägg.
Vilken klinik har ni andra erfarenhet av? Har hört mycket om Fertinova i Helsingfors/Åbo (läkaren pratade även om den) och om AVA/IVF Riga? Hur ska man tänka? Varför välja Finland eller varför välja Riga?
Känner mig väldigt förvirrade och ensam just nu. Alla mina vänner har lyckats få barn på naturlig väg eller genom IVF och jag kan ångra så mycket att jag inte försökte få barn för flera år sedan..... Men man måste ju hitta kärleken också och det gjorde jag för bara två år sedan.
Skulle kännas väldigt bra om jag kunde få kontakt med andra som också funderar över äggdonation så att vi kan följas åt på denna resa
Kramar till alla!