• Mooki

Vi som 40+ planerar ÄD 2015

Jag är 41. Min sambo och jag har försökt att bli gravida i 6 år och har 11 IVF-försök bakom oss, 7 färskförsök och 4 frysförsök. 2 av dessa försök har lett till graviditeter. Den första höll till vecka 16, men vi fick tyvärr avbryta den graviditeten. Jag fick prematur vattenavgång redan i vecka 14 och fostret hade ingen chans att klara sig. Andra gången jag blev gravid genom IVF blev det ett utomkvedshavandeskap och min vänstra äggledare opererades bort. Efter det gick musten ur oss och vi bestämde oss för att satsa på äggdonation istället.

I slutet av mars var vi på nya kliniken IVF Riga (Dr Fodina) för vårt första försök med äggdonation. Det lyckades tyvärr inte, fick besked igår. Tungt såklart, men vi har 5 embryon kvar i frysen. Är det någon som vet hur snabbt man kan komma igång med ett frysförsök (FET) efter misslyckad äggdonation med färskt embryo? Vi vill så klart komma igång så snart som möjligt, samtidigt kanske det kan vara bra att utreda vad som gick fel innan vi börjar med nästa försök.

Det blir i alla fall fler försök med äggdonation för oss under 2015 och följer gärna andra som är i samma situation.

• Mooki

MillaQ2: Vad kul att höra att ÄD till sist funkade för din del:)
    Vi var så ivriga att komma igång att vi tyvärr gjorde misstaget att hoppa på ÄD utan någon inledande konsultation med läkaren i Riga.
    Sköldkörtelprov har vi gjort tidigare i samband med IVF i Sverige och även i samband med att vi träffade samarbetsläkaren för mätning av slemhinnan inför ÄD. TSH låg på 1,8. Har förstått att det ska ligga under 2,0 för att man ska bli gravid, men 1,8 kanske är i högsta laget?
    Inga immunologiska tester har gjorts och ingen undersökning av livmodern. IVF Riga erbjuder även ERA-test för mätning av implantationsfönster. Jag frågade min koordinator om det kunde vara aktuellt, men hon sa att det inte brukade göras förrän man har minst 2 misslyckade försök bakom sig.
    Hur fungerade kontakten och den fortsatta behandlingen med kliniken efter dina misslyckade försök? Gjorde ni några ändringar i behandlingen? Var det på ditt eller klinikens initiativ som hysto gjordes?
    Mitt intryck av IVF Riga hittills är till största del positiv, men jag undrar hur stor kontakt med läkaren man får/har rätt till i samband med sina försök? Vi hade bara kontakt med Dr Fodina vid dagen för ET, all annan kontakt gick genom koordinatorn. Även om vi gärna vill göra ett nytt försök så snart som möjligt känner jag att jag vill ha en ordentlig dialog med läkaren först. Det är, precis som du säger, dumt att vara för ivrig och slösa bort 1-2 fina embryon om det finns undersökningar/åtgärder som behöver göras/vidtas för att öka chansen till en graviditet. Alla tips och råd mottages tacksamt!

• Mooki

Ett tillägg, vad menar kliniken med "next bleeding"? Om jag förstått det rätt bör jag få en "icke naturlig" mens nu när jag slutar med hormonerna. Är det menscykeln efter, alltså om ca 2 månader, som man kan påbörja ett nytt försök?

• Mooki

Stort tack för all info:)
    Jag ska absolut ta upp frågan om Levaxin, ev höjning av prednisolon samt immunologiska prover/hysteroskopi med kliniken. Jag ställer mig också frågande till att inte dessa prover tas i förväg utan endast när man misslyckats. En ÄD gräver ett rejält hål i plånboken och man vill så klart ha så gynnsamma förutsättningar som möjligt. Jag ska mejla kliniken på måndag och ställa massa frågor. Vår koordinator Jelena är tyvärr på semester nu, men vi hoppas få svar från någon annan.
    Vad är ditt generella intryck av kliniken? En sak gnager mig: Jag tog ingen spruta för att synkronisera min cykel med donatorns. Jag tog bara estrofem från cykeldag 2, sedan tillägg av progesteron några dagar före ET. Kvällen före ET hade jag en liten blödning. Fodina trodde att det var livmodertappen som blödde. Hon såg inget hinder för återföring. Jag blödde lite direkt efter ET och i ett par dagar. Nu när försöket misslyckats undrar jag om ET borde ha stoppats eftersom jag blödde och utredning borde ha gjorts istället. Den cyniska sidan av mig tänker att kliniken bara vill tjäna pengar, samtidigt vet jag att Fodina har ett gott rykte, och hon gjorde ett positivt intryck på mig...

• Mooki

ET efter ÄD i Riga gjordes på dag 24, när jag fått tillbaka blastocyst vid FET efter IVF i Sverige har ET varit på dag 21 eller 22 i cykeln.

• Mooki

Jag tänker som du, de är säkert rädda om sitt rykte och sin statistik. Ett par riktigt negativa omdömen från kunder på sidor som dessa sprider sig nog som en löpeld...  Jag tycker också att de kändes både proffsiga och engagerade när vi var där, men som alltid kom jag på tusen frågor i efterhand som jag borde ha ställt...

Har samma intryck av kommunikationen, svaren kom relativt snabbt men var sällan fullständiga, jag fick ställa samma frågor flera gånger. Några gånger var de riktigt sega med att svara, men då skrev jag "Urgent, please reply" i ämnesraden, då fick jag svarGlad. Man får ligga på en hel del själv med andra ord.

En konstig sak: efter ET fick vi med oss ett "emergency kit" hem, tabletter samt en spruta som man skulle ta om man fick blödningar. Koordinatorn sa att vi skulle kontakta henne även vid minsta lilla blödning, så skulle hon tala om hur vi skulle använda den. Jag blödde ju lite redan ET, och sedan försvann det. När blödningarna sedan kom tillbaka igen tyckte hon att jag skulle ta sprutan. Jag frågade hur, och informerades om att den skulle sättas i baken. Nålen till sprutan var jättelång, så jag frågade om hela nålen skulle in i skinkan, man vill ju inte göra fel och kanske träffa en nerv eller ett blodkärl... Hon svarade i sms "I can't give you any further instructions"??? Sambon försökte Googla men vägrade ge mig sprutan utan att veta exakt hur. Dagen efter mejlade jag koordinatorn och frågade (kanske lite spydigt) om det fanns någon på kliniken som visste hur den skulle användas? Fick svar efter några timmar att nålen skulle halvvägs in i baken...

Vi valde Riga eftersom det verkade så praktiskt med enkla resor, samarbetsläkare i Sverige, möjlighet att få läkemedel levererade hem osv. Sedan läste jag många positiva kommentarer om just Dr Fodina här på Familjeliv. Därför blev det IVF Riga istället för AVA RIGA för vår del.

Ni som blivit/är gravida efter ÄD hos IVF Riga: Hur har kommunikationen med och stödet från kliniken sett ut efter era positiva test? Har det känts bra? Har ni fått den info angående mediciner och dylikt ni behöver på en gång,eller har ni varit tvungna att "ligga på" där också? Har de tagit eventuell oro på allvar?

Svar på tråden Vi som 40+ planerar ÄD 2015