• MillaQ2

Vi som 40+ planerar ÄD 2015

Hej, det skulle vara jätteroligt att höra hur det går för er andra. Jag är gravid V 22 efter ÄD försök tre (fryst). Hade jättestora blödningar i början och trodde det blev missfall. Men på gynakuten V 6 såg de ett litet pickande hjärta. Oron har suttit i ändå och fortfarande väntar jag på en katastrof och har svårt att glädja mig. Dock mår jag än sålänge väldigt bra och kubb och nupp test var bra liksom rutinultraljudet. Delar gärna erfarenheter och tankar med andra i samma situation

• MillaQ2
    Bling Bling skrev 2015-03-30 20:04:55 följande:

Hej jag planerar att göra äd nu inom snar framtid.Typ om 2 månader.
    Jag blir 47 i år.Ska göra äd på Invimed i Polen.
    Har varit på konsulation och tagit alla tester som krävs.

Bara vänta på svaren nu..
    Det nästa är att få donator listan.
    Är helt nybörjare på detta försöker ta in allt sakta men säkert.
    Hoppas fler hänger på här så vi kan bolla med varandra om erfarenheter...

Vad menas med donatorlistan? Är donatorerna kända (inte anonyma) i Polen? Vi var i Riga och sa bara våra önskemål om ålder och längd på donatorn (man kunde även ha önskemål om ögon- och hårfärg) Sedan blev vi tilldelade en anonym donator, vet endast åldern (23 år).
  • MillaQ2
    inell skrev 2015-03-30 20:15:54 följande:

Jag är 40 år o ska göra mitt första ÄD i Estland för mig ä det oxå nytt så det känns lite konstigt att få andras ägg för att mitt reservstation tog slut.Vi ska göra ÄD nu nästa vecka sedan få vi se vad det blir.
    Lycka till
    MVH
    Inell 

Ja lite konstigt känns det ju men samtidigt tänker jag att man bär ju på så många gener från olika släktingar så barnet kan ju bli på alla möjliga sätt och inte vara lik en ändå. Lycka till med transfern! :)
  • MillaQ2
    Bling Bling skrev 2015-03-30 23:16:59 följande:

MillaQ2.Dom kallade den donator lista i mailet.Men dom är anonyma.
    Får säkert samma uppgifter som ni fick kan jag tänka mej.

Vi fick ingen lista alls, de bara mailade att de hade en "really good girl". Ja hon var bra på att leverera ägg iallafall, vi fick massor till frysen.. När vi skulle göra nupp och kubb frågade vi om hennes ålder och fick veta 23 år. Inte konstigt om de äggen är fräschare som är tjugo år yngre :S
  • MillaQ2
    Mooki skrev 2015-04-11 11:38:37 följande:

Jag är 41. Min sambo och jag har försökt att bli gravida i 6 år och har 11 IVF-försök bakom oss, 7 färskförsök och 4 frysförsök. 2 av dessa försök har lett till graviditeter. Den första höll till vecka 16, men vi fick tyvärr avbryta den graviditeten. Jag fick prematur vattenavgång redan i vecka 14 och fostret hade ingen chans att klara sig. Andra gången jag blev gravid genom IVF blev det ett utomkvedshavandeskap och min vänstra äggledare opererades bort. Efter det gick musten ur oss och vi bestämde oss för att satsa på äggdonation istället.

I slutet av mars var vi på nya kliniken IVF Riga (Dr Fodina) för vårt första försök med äggdonation. Det lyckades tyvärr inte, fick besked igår. Tungt såklart, men vi har 5 embryon kvar i frysen. Är det någon som vet hur snabbt man kan komma igång med ett frysförsök (FET) efter misslyckad äggdonation med färskt embryo? Vi vill så klart komma igång så snart som möjligt, samtidigt kanske det kan vara bra att utreda vad som gick fel innan vi börjar med nästa försök.

Det blir i alla fall fler försök med äggdonation för oss under 2015 och följer gärna andra som är i samma situation.

Mooki: man kan försöka igen snabbt efter, jag var på samma klinik, de brukar säga att man ska höra av sig vid "next bleeding". Det finns ju vissa tester man bör göra om du inte gjort det? Har du gjort hysteroskopi? Vad har du för sköldkörtelvärden? Immunologiska tester? Det kan ju vara dumt att "slösa" ett till försök innan alla tester gjorts. Jag gjorde hysteriskopi innan tredje försöket (som lett till att jag är i vecka 24 snart 25 nu) de hittade inget där men jag har hört att undersökningen i sig (livmoderns insida blir retad och avger något , som annars skulle kunna stöta bort embryot) gör att det fäster bättre.. Ha hoppet, det tar ofta några försök men ÄD men oddsen efter några försök är väldigt goda!
  • MillaQ2
    Mooki skrev 2015-04-11 16:38:33 följande:

Ett tillägg, vad menar kliniken med "next bleeding"? Om jag förstått det rätt bör jag få en "icke naturlig" mens nu när jag slutar med hormonerna. Är det menscykeln efter, alltså om ca 2 månader, som man kan påbörja ett nytt försök?

Till mig sa det nästa, dvs först blöder man när man slutar med medicinerna pga neg test sedan när det slutat väntar man på nästa blödig dvs mens och då mailar man dem.

Jag tror, utan att vara läkare men ändå, att det vore bra att få ner TSH till 1 med levaxin.

Hysteroskopin föreslog doktor Fodina just efter två misslyckade försök och erbjöd det för ett antal tusen där på kliniken men jag tänkte att man måste kunna göra det hemma på frikortet. Bad därför min läkare remiss. Det drog ut på tiden på först var det remiss till en gyn undersökning som skulle visa om hysteroskopi verkade behövas och efter den kollen (gyn tyckte det kunde finnas anledning att gå vidare , något såg ut att kunna vara ojämnt el vad det var) så var det remiss igen och det var innan sommaren så de sa att det kunde bli till hösten (!) Man är ju rätt stressad med tiden i denna ansenliga ålder så det kändes jättejobbigt. Bad dock om en återbudstid och fick komma i juli. (Därefter hade vi ett dödsfall i familjen så nästa ÄD försök blev iallafall inte förrän nov).

Vi hade inte mycket kontakt m Doktorn utan när vi hade frågor mailade vi koordinatorn (Jelena) som frågade doktorn i sin tur). Men det gick alltid snabbt att få svar så jag klagar inte.. Dock kan jag tycka att det är konstigt att man ska göra misslyckade försök innan man gör utredningar . Efter första misslyckade försöket föreslog dr Fodina immunologiska prover, lupus och vad det hette. Varför inte göra alla tester först ?

Andra ändringar som gjordes var att höja prednisolondosen . Doktorn sa att jag trol hade för bra immunförsvar och då stötte kroppen bort det främmande ägget .. Inför tredje försöket gjorde jag även akupunktur på kliniken . Mest för att jag inte vågade säga nej till nåt då man sen skulle kunna säga att om jag hade gjort det hade det varit större chans ... Ytterligare en sak vi gjorde annorlunda än tidigare var att vi inte hade sex på tre månader. Det var ingen som rekommenderade det utan det var jag son tänkte att det kanske inte är bra när livmodern drar ihop sig... (Sambon inte helt nöjd men vågade inte säga emot..) :S :)
  • MillaQ2
    Mooki skrev 2015-04-11 19:08:29 följande:

Stort tack för all info:)
    Jag ska absolut ta upp frågan om Levaxin, ev höjning av prednisolon samt immunologiska prover/hysteroskopi med kliniken. Jag ställer mig också frågande till att inte dessa prover tas i förväg utan endast när man misslyckats. En ÄD gräver ett rejält hål i plånboken och man vill så klart ha så gynnsamma förutsättningar som möjligt. Jag ska mejla kliniken på måndag och ställa massa frågor. Vår koordinator Jelena är tyvärr på semester nu, men vi hoppas få svar från någon annan.
    Vad är ditt generella intryck av kliniken? En sak gnager mig: Jag tog ingen spruta för att synkronisera min cykel med donatorns. Jag tog bara estrofem från cykeldag 2, sedan tillägg av progesteron några dagar före ET. Kvällen före ET hade jag en liten blödning. Fodina trodde att det var livmodertappen som blödde. Hon såg inget hinder för återföring. Jag blödde lite direkt efter ET och i ett par dagar. Nu när försöket misslyckats undrar jag om ET borde ha stoppats eftersom jag blödde och utredning borde ha gjorts istället. Den cyniska sidan av mig tänker att kliniken bara vill tjäna pengar, samtidigt vet jag att Fodina har ett gott rykte, och hon gjorde ett positivt intryck på mig...

Jag tänkte också sådär, att de bara vill tjäna pengar.. Men samtidigt måste de ju vara måna om sitt rykte och sin statistik om det ska gå bra för kliniken. Jag tyckte doktorn verkar väldigt kunnig och proffsig och man blev väl omhändertagen när man var där. Men jag kan tycka att det var lite svårt att få svar på frågor när man mailade efteråt. Alltså det kom svar snabbt, alltid samma dag, men alla frågor besvarades inte utan det var väldigt kortfattat med endast den absolut nödvändigaste infon.. Det känns ändå som utsikterna att lyckas är lite större i många andra länder än Sverige, är mitt intryck iallafall. Kanske pga längre erfarenhet, kanske de inte är lika rädda för att ta i med medicinerna.. En del av det vi får och de doser vi får tror jag är så jättehälsosamma egentligen ..

Vore kul att höra din upplevelse också och om nån mer varit där i Riga? Minns hur svårt det var när man skulle välja klinik, man vet ju ingenting .. Vi tänkte att Riga var behändigt transportmässigt och sen så hade min läkare i Sverige haft samarbete m dem och det hade lyckats för många enligt honom..
Svar på tråden Vi som 40+ planerar ÄD 2015