Inlägg från: Bebislängtan01 |Visa alla inlägg
  • Bebislängtan01

Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!

Lillagris skrev 2015-04-29 07:45:12 följande:

fortsätter min fråga, hur gick er spolning till. Nyfiken eftersom det verkar va väldigt väldigt olika. Till mig sa dom att spolning gör man inte förens man vet om det e fri passage i äggledarna eller inte? Eller ni menar att er kontrast röntgen är själva spolningen? 

Själv började jag dagen med att ta lavemang för att tömma allt där nere för att få tydligare bilder på röntgen. Sen skulle jag ta två alvedon, jag tog två citodon för jag va livrädd. Sen kom jag till sjukhuset,  " röntgen " fick ligga på ett vanligt röntgenbord med två gynben påskruvade. Sen kom en läkare och satte kanylerna i äggledarna, sen kom en och sprutade in kontrastvätskan som gör att det blir tyligare bilder på äggledarna eftersom dom blir lite större, dom ser även om vätskan har nått hela vägen fram eller om det är stopp nånstans. Sen va det klart. Nästa möte med min barnmorska gick vi igenom röntgenplåtarna.
    Jag hade fripassage.

Oj, ditt lät allt lite värre.

När jag var iväg på spolning, och sa att jag var så jäkla nervös för att det ska göra ont, då sa läkaren att det inte är någon fara och att många blandar ihop med en annan undersökning. 

Jag fick inge smärtstillande innan, det var bara att hoppa upp i gynstolen och dom förde in några slangar med vätska, då jag fick se på en ultraljudsskärm när dom spolade. Jag kände knappt något, bara lite obehag och en liknande mensvärk efteråt. Efter undersökningen sa läkaren att allt såg bra ut och att jag hade fri passage.

Jag har aldrig tänkt på olikheterna på undersökningarna faktiskt :p .

• Bebislängtan01
    Lillagris skrev 2015-04-30 15:48:04 följande:
    Märkligt att dom gör olika. ja det va ju inte skönt men gjorde inte jätte ont. Jag blev så uppskrämd innan. Läst tråder här på familjeliv om sånna som svimmar av smärta. 
    Skönt att ha deet gjort därimot :)

Samma här, man ska inte läsa om sånt innan, haha :)

Hur går det annars, du har bim imorgon va? (=

• Bebislängtan01
    Bebislängtan01 skrev 2015-05-01 10:52:57 följande:

Samma här, man ska inte läsa om sånt innan, haha :)

Hur går det annars, du har bim imorgon va? (=

Såg nu att jag blandade ihop dig med heyorange med bim dagen :p
  • Bebislängtan01
    heyorange skrev 2015-05-02 08:44:09 följande:

Mensen kom idag, punktlig är bara förnamnet! Deppdag, men livet går vidare...

Det är alltid lika tråkigt när mensen dyker upp, man har trots allt ett litet hopp varje månad. Men då är det bara att invänta äl igen (:
    nataliei skrev 2015-05-02 09:44:04 följande:

Hej! Får jag också vara med här?

Vi har försökt i över två år och vår utredning är klar, nu väntar vi bara på remiss på Sahlgrenska så vi kan påbörja ivf.

Inget fel på oss heller. Min killes spermier är toppkvalitet på (han som var så orolig haha)

Och jag fungerar precis som jag ska...

Gjorde spolning för ett år sedan kanske. Gjorde så ont att jag trodde jag skulle dö. Katetern lossnade hela tiden och det blödde och vattnet sprutade ut. Vidrig upplevelse. Men det blev fri passage efter ca 30 min spolning. Känns som om jag inte skulle få "godkänt" på den men om barnmorskan tyckte det så är det väl så.

Jag har hela tiden trott att jag har endometrios då jag har mensvärk from hell och ont lite närsomhelst under månaden. Men ibland känns det inte alls så det blev ingen vidare utredning på det.

Ni andra kanske är helt klara med era utredningar också?

Välkommen! =)

Jösses, det lät då inge vidare. Men skönt att det såg bra ut iaf. Det släpper en sten när man får bra provsvar.

Jag har också trott att jag haft endometrios, då de har varit en del hemska mensvärkar. Men enligt våra provsvar under utredningen har allt sett bra ut. Så nu ska vi försöka på egen hand till juni händer inget under den tiden, ska vi höra av oss till läkaren igen, då jag antar att det blir prat om ivf.

89malin skrev 2015-05-02 16:47:24 följande:

Hej jag hoppar in i er tråd.

Va skönt att läsa om er och höra att de är fler som jag och min sambo. Vi har aldrig varit gravida.

Vi har försökt bli gravida sedan augusti 2012 och fick nu i januari göra fertiletetsundersökningen. Och svaret va att allt ser bra ut och att "du är ju så ung så varför stressa"????

Känner inte ni att ni bara vill ge upp ibland!

Vi ska återkomma i sep om vi inte blivit gravida innan.

Välkommen! =)

Vi har inte heller vart gravida under alla månader av försök. Dock är vi osäkra på om det kunde ha varit ett tidigt missfall förra året i augusti, då jag hade ett svagt streck på graviditetstickan, dagen efter tog jag ett nytt test som var det starkare, två dagar efter kom dock mensen.

Mäh, tycker dom att du är ung? Ja, jag då, jag blir 22 i år, haha och sambon blir 28. Men idag kan jag säga att jag är glad att vi börja försöka för 2 år sedan.

Vi har känt vissa gånger att man inte orkat ge 110% och då har vi inte tvingat oss att mysa, då de känts lite bättre också.

Man behöver nog stanna upp ibland :)

• Bebislängtan01
    89malin skrev 2015-05-03 21:40:36 följande:

Haha ja, de är inte lätt.

Vår läkare tyckte att de bästa är att ha "roligt och att ha sex ofta, gärna var annan dag" men va fan efter snart 3års försök och snart 10år tillsammans kan man säga att de är inte lika lätt som förr.

Man ska göra barn när man är nyförälskad ????

Jag tror inte riktigt alla läkare förstår vad frustrerande och jobbigt det faktiskt är när man försökt bli gravid länge. Vissa gånger känns det som man har tvingat sig till att ha samlag, vilket känns ganska konstigt. Men ibland har man varit desperat.

Jag har även hört att man ska mysa till det på andra platser än i sängen, för det kan ge någon annan energi, haha.

• Bebislängtan01

Precis natali­ei, man kan inte försöka varje månad och ibland kan det vara skönt att bara få tänka på annat.

Idag, på dag 18 i min menscykel kom jag på att jag har äl tester som legat i ett skåp hur länge som helst, så jag tänkte att jag provar ett test. Och tänka sig, en glad gubbe på clearblue ägglossningstest. Jag vet nog vad vi ska göra innan dessa 48 timmar haha =)

Tänk om de kunde ta sig denna gång!!

• Bebislängtan01
    Lillagris skrev 2015-05-05 15:15:20 följande:

Ibland fattar man inte hur man orkar egentligen, månad efter månad, och livet står ju verkligen still under tiden. Vi började försöka först i vår umgänges krets och nu har ALLA våra närmsta vänner fått, många en nummer två oxå. Man känner sig så otroligt ensam. Men gisses va starka vi är, och som nån skrev man lär sig otroligt mycket om sig själv och iallfall min och min sambos relation har blivit så super stark under tiden. 

Kämpa på...
    Har nog ägglossning idag efter mitt missfall 31 mars, så nu kämpar vi vidare.

Jag förstår precis vad du menar!!  Vi var också först i vår umgänges krets och alla har fått eller väntar barn. Och man kan inte riktigt glädjas till 110% när dom berättat om sin graviditet eller när dom fått barnet. Har en vän som nyligen fått barn och jag fick lyfta den lilla fisen och jösses, då blev större och det blev nästan som man fick ny energi.

Men som du skriver, vi är otroligt starka och det finns ingen som förstår vad man går igenom om man inte själv har varit i samma sits..

Hoppas det tar sig för er denna äl! När har du bim?:)

Jag hade troligen äl igår och vi har myst varannan dag från dag 12 i cykeln, (har äl runt dag18) så vi kör varannan dag ett tag till som man är säker. De var ett tag sen vi var så här aktiva faktiskt, haha :p

• Bebislängtan01
    Lillagris skrev 2015-05-06 19:11:26 följande:
    Har ingen aning när jag har BIM, eftersom kroppen blir lite störd efter ett missfall. Känns som om det kan ta ett tag, men jag hade mycket flytningar igår äggvita så tror att jag ligger runt ägglossning iallfall. 
    egentligen ska man ju vänta en mens efter ett misfall men vi kör på!

Okej, ja usch va hemskt med mf :( Hoppas det tar sig för er nu och att lillen stannar kvar!

89malin skrev 2015-05-06 19:48:32 följande:
    Jag har hamnat i någon sorts svacka när de gäller att glädjas åt andra. Fick reda på att en kompis väntar barn här om dagen och min reaktion va storgråt och kände bara tomhet. Vi har så många vänner som har barn och jag vet ingen som har planerat barn a dom. "De bara vart" :)

Känns skönt att läsa om/ skriva med er de ger mig lite tröst i de som just nu känns så långt bort. :)

Min sambo brukar säga att "om de inte blir nått så får vi väl åka och hämta hem ett" ;) haha

Och de har han ju rätt i :)

Ja, det är behövligt att få skriva av sig med par i samma sits, som förstår :)

Det har han absolut rätt i:)

• Bebislängtan01
    Har ni berättat för folk att ni försöker få barn?

Vi började berättat för dom närmsta i feb/mars i år, vi hade alltså hållit detta hemligt i drygt 2 år. Och jag tyckte att det var otrolig jobbigt att berätta för våra närmsta, men vilka reaktioner vi fick, dom blev väldigt glada, nästan som om vi redan va gravida. Nu är det ganska skönt, speciellt att kunna prata om detta med mamma.

Och om någon frågar oss om vi inte ska ha barn snart, säger vi som det är. :)
  • Bebislängtan01

Ja, vi ville också att det skulle bli en överraskning, men så tog det sån lång tid och frågorna om vi inte skulle ha barn snart, blev allt fler. Däremot vet dom ju inte när ja har äl och bim varje månad, så en överraskning kan de nog bli ändå, bara att dom är mer förberedda på de :)

Ohja, man kan drömma sig bort och kolla bebis och t.om. mammakläder.  Det skulle vara så himla mysigt!

Och visst är det jobbigt när släkt och vänner får barn+ att man ser bebismagar överallt och alltmer ultraljudsbilder på Facebook.

Nä, nu hoppas jag att det blir vår tur i den här tråden, att bli gravida, det förtjänar vi!!

Svar på tråden Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!