• heyorange

Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!

nataliei skrev 2015-05-02 09:44:04 följande:

Hej! Får jag också vara med här?

Vi har försökt i över två år och vår utredning är klar, nu väntar vi bara på remiss på Sahlgrenska så vi kan påbörja ivf.

Inget fel på oss heller. Min killes spermier är toppkvalitet på (han som var så orolig haha)

Och jag fungerar precis som jag ska...

Gjorde spolning för ett år sedan kanske. Gjorde så ont att jag trodde jag skulle dö. Katetern lossnade hela tiden och det blödde och vattnet sprutade ut. Vidrig upplevelse. Men det blev fri passage efter ca 30 min spolning. Känns som om jag inte skulle få "godkänt" på den men om barnmorskan tyckte det så är det väl så.

Jag har hela tiden trott att jag har endometrios då jag har mensvärk from hell och ont lite närsomhelst under månaden. Men ibland känns det inte alls så det blev ingen vidare utredning på det.

Ni andra kanske är helt klara med era utredningar också?

Hej! Vad kul!

Samma sits här. Mannen har bra produktion. Jag har regelbundna cykler och antar då att det står rätt till, men det återstår ju en del koll på mig med. Så vi är mitt i utredningen kan man säga...

Vi har försökt i snart 1 och ett halvt...

Hur lång kötid är det på sahlgrenska ungefär?

Skönt (även om jag inte önskar det) att det finns fler med samma problem som en själv...

Hur gamla är ni?
  • heyorange
    nataliei skrev 2015-05-02 09:44:04 följande:

Hej! Får jag också vara med här?

Vi har försökt i över två år och vår utredning är klar, nu väntar vi bara på remiss på Sahlgrenska så vi kan påbörja ivf.

Inget fel på oss heller. Min killes spermier är toppkvalitet på (han som var så orolig haha)

Och jag fungerar precis som jag ska...

Gjorde spolning för ett år sedan kanske. Gjorde så ont att jag trodde jag skulle dö. Katetern lossnade hela tiden och det blödde och vattnet sprutade ut. Vidrig upplevelse. Men det blev fri passage efter ca 30 min spolning. Känns som om jag inte skulle få "godkänt" på den men om barnmorskan tyckte det så är det väl så.

Jag har hela tiden trott att jag har endometrios då jag har mensvärk from hell och ont lite närsomhelst under månaden. Men ibland känns det inte alls så det blev ingen vidare utredning på det.

Ni andra kanske är helt klara med era utredningar också?

Och det där med spolningen för din del lät inge kul...
  • heyorange
    nataliei skrev 2015-05-02 20:08:20 följande:
    Kön får vara Max 3 månader iom att vårdgarantin gäller för ivf, så om vi inte får tid inom 3 månader så får de skicka vidare oss till privat sjukvård istället !

Jag har inte fått ngn kallelse ännu så jag får ringa dem om ngn vecka och se om det kan hålla vårdgarantin eller inte.

Vi är snart 26 och 28 år gamla.

Känns konstigt att det ska behöva gå så långt som till ivf. Alla andra i min familj och släkt har blivit gravid första månaden som försökt...

Men jag kan också uppskatta att resan varit lång (otroligt lång). Man lär sig mycket om sig själv när man stöter på hinder. Och nu längtar vi ju efter barn på riktigt.
    Ok, det låter ju bra! Hoppas du får en tid när du ringer dem.

Jag tror också att det blir ivf för oss så småningom. Jag är med i en annan tråd här på FL och där läste jag något som jag inte visste innan - att en klamydia infektion kan leda till ärrbildning på tex äggledare. Och det kan göra att den är för trång för ägget att ta sig fram till livmodern. Jag har haft en klamydia infektion, och även behandlats med frysning för cellförändringar. Det kanske har påverkat. Jag känner att det är något jag vill ha svar på, om det är så...

Ja, utredning påbörjas först efter ett års försök, men det stannar ju inte där... Är vi gravida om ett år ska vi nog vara glada! Det är långa processer och köer. Ca 4-6 mån här i sthlm.
  • heyorange
    89malin skrev 2015-05-02 21:40:29 följande:
    Ja de va blodprov, spermaprov och sedan spolning. Spolningen gick helt smärtfritt och tog typ 20min från att jag klev in till jag gick ut.. gick supersmidigt. Var dock jätte nojig innan.

Jag ville nästan att dom skulle hitta något utte fjuttigt fel så vi kunde få hjälp med ivf på en gång.

Men så här i efterhand så är det skönt att veta att allt är bra.

+:et med spolningen är att man har ökad fertilitet i upp till 3mån efter. Man vet tydligen inte varför men statistik visar de enligt läkaren jag träffade på Nacka Sjukhus i Stockholm.
    Så ni båda har toppresultat? Hoppas det går för er snart... Hur lägger ni upp taktiken kring äl? Äter ni några kosttillskott?

Jag hoppas att jag får tid innan sommaren för undersökning av mina äggledare. Jag har ju regelbundenhet på mina cykler som heter duga. Min teori idag är helt enkelt att mina äggledare antingen är tilltäppta eller trånga.

Vi kommer få gå till reproduktioncentrum i Huddinge. Du är i Nacka?
  • heyorange
    nataliei skrev 2015-05-04 08:58:43 följande:

Det går inte att försöka varje månad. Ibland är man ju sjuk och ibland täcker inte tiden till. Jag har också snart varit tillsammans med min sambo i 10 år så nyförälskadfasen börjar mattas av haha!

Nu är mensen över så det är dags att börja försöka på nytt maj månad!

Lycka till, man ska aldrig sluta hoppas

Samma här, jag har energi till att ligga mycket men min man har inte samma ork (han är lite äldre). Så vi har fått rådet att ha sex kanske med 5dagars mellanrum, då hans mängd inte är så stor (där är många spermier och de har hög kvalitet, men satsen är liten liksom..)

När har du äl? Jag har äl ca 15/5
  • heyorange
    Bebislängtan01 skrev 2015-05-04 09:08:24 följande:

Precis natali­ei, man kan inte försöka varje månad och ibland kan det vara skönt att bara få tänka på annat.

Idag, på dag 18 i min menscykel kom jag på att jag har äl tester som legat i ett skåp hur länge som helst, så jag tänkte att jag provar ett test. Och tänka sig, en glad gubbe på clearblue ägglossningstest. Jag vet nog vad vi ska göra innan dessa 48 timmar haha =)

Tänk om de kunde ta sig denna gång!!

Håller tummarna för dig!!
  • heyorange
    89malin skrev 2015-05-03 21:35:41 följande:
    Vi är i Haninge men gjorde spolningen i nacka. Vi fick topp bra båda två.

Jag har också sjukt regelbundna cykler 28dagar prick. Har lärt mig när jag har äl så den känner jag av och ser på flytningarna. 99% så börjar den dag 12.

Ja vi har kört olika... vi har allt som oftast kört på dag 12,14,16 ägget "lever" ju bara i drygt 24h medans en spermie kan leva i uppemot 3-5 dygn. De va även dom dagarna vi vart rekommenderade.

Sista nu jobbade dock min sambo natt så då fick vi bara till dag 12 :/ de blir svårt att få ihop de ibland.
    Men du, det kan vara så att detta enda tillfälle ni får denna gången är just det tillfället! Det räcker ju bara med en gång egentligen för att det ska bli något :) håller tummarna för dig! När har du nästa äl?
  • heyorange

Ja det gör vi, kul att vi är ett litet gäng :)

Bim om en vecka här. Förhoppningsvis ska min man lämna prov nr 2 på måndag. Vore skönt att få det överstökat och ställas i kö

• heyorange

Jag äter folsyra och zink. Likaså min man. Jag har testat bisolvon en månad men jag blev så hostig. Och även testat bidrottninggele i 3 månader, hände inget

• heyorange

Angående vilka har berättat för så har jag varit öppen för de flesta med att vi försöker till en början. Dock känner jag nu efter mer än 1 års försök att jag inte är lika angelägen att prata om det. Jag har ett par stycken i min umgängeskrets som jag pratar av mig med. Mina föräldrar vet om att vi försöker också, de längtar efter barnbarn då jag är deras enda barn. För ett år sen ville jag göra dem glada och ge dem ett barnbarn och blev frustrerad när vi inte lyckats. Nu har jag skakat av mig den känslan och är faktiskt väldigt avslappnad i bebisverkstan. Det primära är att jag och min man ska få en son eller dotter en dag, det sekundära ett barnbarn till mina föräldrar

Svar på tråden Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!