Varför sätter man barn i olika skolor utifrån religion?
Helt obegripligt att detta ens får förekomma...
Helt obegripligt att detta ens får förekomma...
Bättre med polis utanför skolan än mobbad för sin religion av klasskamraterna?
Skönt att få växa upp utan att känna sig udda hela sin skolgång?
Att få känna sig tillhörig och normal är inte att förakta. Man träffar andra sorters barn på sin fritid.
Man kan väl säga att jag har lyssnat på mina troende kristna kompisars erfarenheter... När de kom till en kristen skola var många fantastiskt lättade över att slippa försvara sig och sin tro varje dag mot både elever och lärare.
Utseende brukar vanligtvis inte omgivningen acceptera att man anmärker på eller ens diskuterar. Är man från en annan kultur kan jag tänka mig att man känner sig utanför, men tyvärr är man då också i stort behov av att lära upp sig i den svenska.
En och annan högbegåvad skulle säkert trivas bättre i en annan skolform. Ett argument mot brukar vara att att de skulle känna sig annorlunda då. Svaret är att de redan känner sig annorlunda och skulle må bra av att få skolkamrater på samma utvecklingsnivå som de själva.
Du anser att ett civiliserat samhälle är sekulärt och har en konfessionsfri skola. I lilla Sverige är det en ganska vanlig åsikt. Lyckligtvis har Sverige de senaste 30 åren ändå börjat lyda FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna, artikel 26:3.