• Trippelmamma76

Varför sätter man barn i olika skolor utifrån religion?

En uppriktig fråga till er föräldrar (tex judiska); hur kommer det sig att man väljer att sätta sina barn i judisk (etc) förskola/skola? Gör de flesta som har den geografiska möjligheten det eller inte? Varför går det inte lika bra med vanlig skola som inte är segregerad utifrån religion? Läste just i Aftonbladet om en mamma som tvingats förklara för sitt lilla barn varför hans förskola måste ha beväpnad polis utanför. Inte för att man ska skrämmas till att gömma sin religion eller så, men det verkar jättejobbigt att behöva lämna sitt barn i en sådan hotfull miljö?

• Svar på tråden Varför sätter man barn i olika skolor utifrån religion?
  • Drottningen70

Helt obegripligt att detta ens får förekomma...

• Phalaenopsis

Bättre med polis utanför skolan än mobbad för sin religion av klasskamraterna?
    Skönt att få växa upp utan att känna sig udda hela sin skolgång?
    Att få känna sig tillhörig och normal är inte att förakta. Man träffar andra sorters barn på sin fritid.

• Trippelmamma76

Hoppas på att få svar från någon som själv är i den situationen. Hade varit intressant att höra resonemanget?

• Drottningen70
    Phalaenopsis skrev 2015-02-21 21:18:46 följande:

Bättre med polis utanför skolan än mobbad för sin religion av klasskamraterna?

Skönt att få växa upp utan att känna sig udda hela sin skolgång?

Att få känna sig tillhörig och normal är inte att förakta. Man träffar andra sorters barn på sin fritid.

Vilken märklig bild av "vanliga" skolor du verkar ha. Fler grupper som skulle må bra av att gå i särskilda skolor? Färgade? Kanske olika skolor beroende på om man är ljus el mörk? Rödhåriga är ju lite udda, de borde också gå i specialskola för att slippa känna sig udda?

Skolan ska vara konfessionsfri. Att ha specialskolor beroende på religion hör ej hemma i ett civiliserat och sekulärt samhälle. Det är en bedrövlig företeelse.
  • pigglet

Vi valde en kristen skola. Inte pga själva religionsutövandet, utan för att det är en liten skola som säger sig ha som mål att hålla klasserna små (max 20 elever, men flera klasser är så små som 10-12) samt förordar ordning och reda. Skolan har 40 elever, alla känner alla, det är de flesta år ett varmt klimat mellan eleverna och man leker över klassgränser. Elever från F-5 spelar fotboll/bandy/hopprep tillsammans osv. Det är nolltolerans på fula ord och här ropas inte hora efter någon liksom. Inget klotter, det finns en vi-känsla och man känner ansvar för både skolan och varandra.
    Eleverna är inte så värst homogena ändå, det sägs att ca hälften kommer från familjer med kyrklig anknytning. Rätt många med invandrarbakgrund (eller vad det nu heter nu för tiden). Ganska vanligt med barn som inte platsat i kommunal skola utan söker sig till något mindre.

(Okej, nu låter det väl rosenrött, allt är inte guld och gröna skogar, men att byta till en kommunal 500-eleversskola med klasser på uppemot 30 elever känns inte som ett alternativ.)

• Phalaenopsis

Man kan väl säga att jag har lyssnat på mina troende kristna kompisars erfarenheter... När de kom till en kristen skola var många fantastiskt lättade över att slippa försvara sig och sin tro varje dag mot både elever och lärare.

Utseende brukar vanligtvis inte omgivningen acceptera att man anmärker på eller ens diskuterar. Är man från en annan kultur kan jag tänka mig att man känner sig utanför, men tyvärr är man då också i stort behov av att lära upp sig i den svenska.

En och annan högbegåvad skulle säkert trivas bättre i en annan skolform. Ett argument mot brukar vara att att de skulle känna sig annorlunda då. Svaret är att de redan känner sig annorlunda och skulle må bra av att få skolkamrater på samma utvecklingsnivå som de själva.

Du anser att ett civiliserat samhälle är sekulärt och har en konfessionsfri skola. I lilla Sverige är det en ganska vanlig åsikt. Lyckligtvis har Sverige de senaste 30 åren ändå börjat lyda FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna, artikel 26:3.

• Trippelmamma76

Förstår absolut att man väljer en liten skola, eller en bra skola... Eller en för begåvade barn om man har ett sådant som inte får tillräcklig stimulans i vanlig skola.

Men måste man verkligen försvara sin tro varje dag i skolan som någon skrev? Håller ungar på och diskuterar detta dagligdags? Har så svårt att föreställa mig det. Och tycker att det är synd om man delar upp folk efter religion, för då blir det ju inte direkt någon ökad förståelse mellan olika grupper. Att jag nämnde judar var bara för att det var en aktuell fråga. Själv har jag mycket mer erfarenhet av muslimer. Men de jag har träffat har aldrig gått i särskilda skolor. Å andra sidan har det ofta funnits diverse olika invandrargrupper på de skolor de gått i.

• Drottningen70
    Phalaenopsis skrev 2015-02-21 22:16:46 följande:

Man kan väl säga att jag har lyssnat på mina troende kristna kompisars erfarenheter... När de kom till en kristen skola var många fantastiskt lättade över att slippa försvara sig och sin tro varje dag mot både elever och lärare.

Utseende brukar vanligtvis inte omgivningen acceptera att man anmärker på eller ens diskuterar. Är man från en annan kultur kan jag tänka mig att man känner sig utanför, men tyvärr är man då också i stort behov av att lära upp sig i den svenska.

En och annan högbegåvad skulle säkert trivas bättre i en annan skolform. Ett argument mot brukar vara att att de skulle känna sig annorlunda då. Svaret är att de redan känner sig annorlunda och skulle må bra av att få skolkamrater på samma utvecklingsnivå som de själva.

Du anser att ett civiliserat samhälle är sekulärt och har en konfessionsfri skola. I lilla Sverige är det en ganska vanlig åsikt. Lyckligtvis har Sverige de senaste 30 åren ändå börjat lyda FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna, artikel 26:3.

Om man inte själv försöker trycka ned sin tro i andra människors halsar så hamnar man inte heller i situationer där man ständigt

Måste "försvara sin tro" Det är en kraftig överdrift att påstå att det är på det viset i en vanlig skola och bara ett sätt att rättfärdiga styggelsen med dessa skolors existens. Segregation är aldrig svaret.
  • Phalaenopsis

För vissa är en levande kristen tro uppenbarligen ett rött skynke. Jag lovar att mina då 10-åriga kompisar inte försökte omvända sina klasskamrater stup i kvarten. Jag talar om erfarenheter, och sådana försvinner inte bara för att ni inte vill att de inte ska ha hänt. Många sorters diskriminering ser man inte förrän man själv är utsatt.

Nåja, om man talar om skolor som föräldrar och barn (samt alla skolinspektörer) anser vara välfungerande som "styggelser" så antar jag att andras erfarenheter inte kommer att övertyga dig i alla fall. Trevlig kväll!

• Stjärnfall76

För att religionen är viktig för vissa och antagligen får ta plats i en religiös skola.
    Så länge de följer skollagen i övrigt ser jag inte problemet.
    Det är ju inte så att våra kommunala skolor är direkt bra.

• Anonym (Maria Magdalena)

Jag hade egentligen velat att mina barn skulle gått i en förskola driven av svenskakyrkan. Tyvärr blev det inte så, då vi ej fick plats.

Våra anledningar var att svk satsar på fler lärare och färre barn. De har alltid haft toppbetyg på föräldraenkäter och aldrig några problem vid tillsyn från kommunen eller Skolverket .

Självklart var det också för att vi är kristna.

Vårt val handlade mer om att välja till något vi gillade än att välja från något vi ej gillade. Jag har inga problem med människor från andra religioner och några av mina bästa vänner är ateister.

Hoppas du fick lite svar på din fråga!

Allt gott!

Svar på tråden Varför sätter man barn i olika skolor utifrån religion?