Inlägg från: Trippelmamma76 |Visa alla inlägg
  • Trippelmamma76

Varför sätter man barn i olika skolor utifrån religion?

En uppriktig fråga till er föräldrar (tex judiska); hur kommer det sig att man väljer att sätta sina barn i judisk (etc) förskola/skola? Gör de flesta som har den geografiska möjligheten det eller inte? Varför går det inte lika bra med vanlig skola som inte är segregerad utifrån religion? Läste just i Aftonbladet om en mamma som tvingats förklara för sitt lilla barn varför hans förskola måste ha beväpnad polis utanför. Inte för att man ska skrämmas till att gömma sin religion eller så, men det verkar jättejobbigt att behöva lämna sitt barn i en sådan hotfull miljö?

• Svar på tråden Varför sätter man barn i olika skolor utifrån religion?
  • Trippelmamma76

Hoppas på att få svar från någon som själv är i den situationen. Hade varit intressant att höra resonemanget?

• Trippelmamma76

Förstår absolut att man väljer en liten skola, eller en bra skola... Eller en för begåvade barn om man har ett sådant som inte får tillräcklig stimulans i vanlig skola.

Men måste man verkligen försvara sin tro varje dag i skolan som någon skrev? Håller ungar på och diskuterar detta dagligdags? Har så svårt att föreställa mig det. Och tycker att det är synd om man delar upp folk efter religion, för då blir det ju inte direkt någon ökad förståelse mellan olika grupper. Att jag nämnde judar var bara för att det var en aktuell fråga. Själv har jag mycket mer erfarenhet av muslimer. Men de jag har träffat har aldrig gått i särskilda skolor. Å andra sidan har det ofta funnits diverse olika invandrargrupper på de skolor de gått i.

Svar på tråden Varför sätter man barn i olika skolor utifrån religion?