• PlejadSteve

Ditt barn kommer hem och luktar Cannabis. Vad gör du?

En av mina största rädslor är att mina barn ska komma hem och ha provat Cannabis. Alla vet vi att detta är en inkörsport som ofta slutar med att man går över till tyngre droger och isolerar sig/börjar lyssna på destruktiv musik. Detta kanske är en vanlig rädsla?

Om detta händer, hur går ni till väga? Pratar ni om droger med era barn? Hur gör ni för att era barn aldrig ska prova droger?

• Svar på tråden Ditt barn kommer hem och luktar Cannabis. Vad gör du?
  • PlejadSteve
    Giovanna skrev 2015-02-20 21:39:16 följande:
    Det stämmer. Men kom inte och påstå att alkohol är mindre farligt än cannabis.
    Det har jag inte. Cannabis är farligare. Man kan göra vansinnesdåd på det
  • Prällen

Jag tycker jazz är speciellt farligt. Den har att göra med droger och svarta människor.

• Nerfherder
    Prällen skrev 2015-02-20 22:19:53 följande:

Jag tycker jazz är speciellt farligt. Den har att göra med droger och svarta människor.

Nek nej nej! Elvis Presley och serietidningar är syndens boooooning!
  • Giovanna
    PlejadSteve skrev 2015-02-20 22:01:38 följande:
    Det har jag inte. Cannabis är farligare. Man kan göra vansinnesdåd på det
    Slarvfel av mig. Jag menade naturligtvis tvärtom. Alkohol är mer hälsovådligt än cannabis. Betydligt fler vansinnesdåd utförs under påverkan av alkohol. Cannabis har vanligtvis ingen sådan effekt.
  • Drottningen70

Den största majoriteten av de som testar cannabis går aldrig vidare till tyngre droger eller utvecklar ett missbruk. Gatewayteorin är tämligen död.

Vad jag skulle göra? Jag skulle tala om för honom varför det är skitdumt att röka cannabis och boka in stående tid på mini Maria för UP och genomdriva deogfrihet med alla upptänkliga medel. Dock tror jag inte det skulle krävas mycket mer än upplysning då barnet ärvt min hjärna och har förmåga att ta till sig fakta.

• Lindsey Egot the only one

Jag hade talat med mitt barn/ungdom. En dialog är alltid bra att ha och skulle fråga varför och i vilket syfte. Sedan skulle jag prata om drogernas nackdel och om hur beroendecentrum i hjärnan påverkas.

Och sedan sagt att jag så länge barnet bor hemma är det våra regler som gäller och där ingår det att man inte håller på med illegala grejer eller verksamhet

• PlejadSteve
    Drottningen70 skrev 2015-02-20 22:42:56 följande:

Den största majoriteten av de som testar cannabis går aldrig vidare till tyngre droger eller utvecklar ett missbruk. Gatewayteorin är tämligen död.

Vad jag skulle göra? Jag skulle tala om för honom varför det är skitdumt att röka cannabis och boka in stående tid på mini Maria för UP och genomdriva deogfrihet med alla upptänkliga medel. Dock tror jag inte det skulle krävas mycket mer än upplysning då barnet ärvt min hjärna och har förmåga att ta till sig fakta.

Men jag tänker att alla som sitter med heroinsprutan har ju någon gång börjat med Cannabis...

Ja det är skitdumt att röka knark. Knark är en av mina största rädslor. Jag tycker det är bra med alkohol dock, det blir man trevlig utav och inte aggresiv.
  • Drottningen70
    PlejadSteve skrev 2015-02-21 12:08:12 följande:

Men jag tänker att alla som sitter med heroinsprutan har ju någon gång börjat med Cannabis...

Ja det är skitdumt att röka knark. Knark är en av mina största rädslor. Jag tycker det är bra med alkohol dock, det blir man trevlig utav och inte aggresiv.

Alla som sitter med en heroinspruta har även druckit bröstmjölk en gång i tiden...
  • PlejadSteve
    Drottningen70 skrev 2015-02-21 12:23:37 följande:
    Alla som sitter med en heroinspruta har även druckit bröstmjölk en gång i tiden...
    Är bröstmjölk olagligt?
  • KCL

Jag hade pratat med mitt barn och varit tydlig med att jag inte accepterar det öht. Sedan hade jag varit vaksam över beteendet. 

Men jag hade väl inte reagerat nämnvärt över musiksmaken. Jag lyssnade på Marilyn Manson och liknande musik under tonåren och mig är det inga fel på

Svar på tråden Ditt barn kommer hem och luktar Cannabis. Vad gör du?