Inlägg från: PlejadSteve |Visa alla inlägg
  • PlejadSteve

Ditt barn kommer hem och luktar Cannabis. Vad gör du?

En av mina största rädslor är att mina barn ska komma hem och ha provat Cannabis. Alla vet vi att detta är en inkörsport som ofta slutar med att man går över till tyngre droger och isolerar sig/börjar lyssna på destruktiv musik. Detta kanske är en vanlig rädsla?

Om detta händer, hur går ni till väga? Pratar ni om droger med era barn? Hur gör ni för att era barn aldrig ska prova droger?

• Svar på tråden Ditt barn kommer hem och luktar Cannabis. Vad gör du?
  • PlejadSteve

Jag skulle säga musik där man glorifierar aggresivt beteende. Musik som skapat för att ungdomar skall få utlopp för sina aggressioner. Många får dessa behov tillgodosedda via Gangsterrap, till exempel Vinny Paz. Andra får det tillgodosett via Death Metal. Musik som anses vara "tung". Dubstep är det senaste påhittet.
    Jag vet inte vad nästa fluga kommer att vara.

• PlejadSteve
    Giovanna skrev 2015-02-20 21:25:00 följande:
    Jag skulle bli mer orolig om mitt (tänkta) barn kom hem och luktade alkohol. Att koppla ihop aggressivt beteende med cannabis tyder på okunskap.
    Är inte Cannabis värre än alkohol ändå? Jag menar... Droger? då har man väl börjat gå för långt? Bättre att hålla sig till det vi vet är mindre farligt?
  • PlejadSteve
    Giovanna skrev 2015-02-20 21:31:16 följande:
    Och vad kallar du alkohol om inte en drog? De flesta läkare och forskare på området är överens om att cannabis är mindre hälsovådligt än alkohol.
    Men Cannabis är olagligt och alkohol är lagligt? Det är väl av en anledning?
  • PlejadSteve
    Giovanna skrev 2015-02-20 21:39:16 följande:
    Det stämmer. Men kom inte och påstå att alkohol är mindre farligt än cannabis.
    Det har jag inte. Cannabis är farligare. Man kan göra vansinnesdåd på det
  • PlejadSteve
    Drottningen70 skrev 2015-02-20 22:42:56 följande:

Den största majoriteten av de som testar cannabis går aldrig vidare till tyngre droger eller utvecklar ett missbruk. Gatewayteorin är tämligen död.

Vad jag skulle göra? Jag skulle tala om för honom varför det är skitdumt att röka cannabis och boka in stående tid på mini Maria för UP och genomdriva deogfrihet med alla upptänkliga medel. Dock tror jag inte det skulle krävas mycket mer än upplysning då barnet ärvt min hjärna och har förmåga att ta till sig fakta.

Men jag tänker att alla som sitter med heroinsprutan har ju någon gång börjat med Cannabis...

Ja det är skitdumt att röka knark. Knark är en av mina största rädslor. Jag tycker det är bra med alkohol dock, det blir man trevlig utav och inte aggresiv.
  • PlejadSteve
    Drottningen70 skrev 2015-02-21 12:23:37 följande:
    Alla som sitter med en heroinspruta har även druckit bröstmjölk en gång i tiden...
    Är bröstmjölk olagligt?
  • PlejadSteve
    mr red skrev 2015-02-25 12:17:35 följande:

Suck på inkörsport och ogrundad rädsla baserat på okunskap.

Läs på lite om cannabis innan du börjar frukta att ungar kommer gro horn och svans när dom provar, säger inte ens om med tanke på hur spritt det är i samhället och hur mycket folk vet (med vissa undantag) om droger.

Ja, mina börjar närma sig tiden där det finns en reell fara att dom får för sig att prova och vi har snackat om det en del.

Trist att vi har civilspanare i familjen vilket gör ämnet mer komplicerat än innan, lite svårt att förklara för en snart tonåring att en av våra släktingar lever på att skada folk och får betalt för det.

Svensk forskning säger tydligt att det är en inkörsport. Jag lyssnade på Maria Larsson (klok kvinna), hon bekräftar detta i tv. Beatrice Ask säger också att man blir såsig i hjärnan och hon kom med en bra källa en gång som berättade hur människor dog av Cannabisöverdoser när jänkarna legaliserade (Som att dom skulle vara före oss i tiden... suck). 

Jag litar hellre blint på vår regering än tar till mig av information ifrån internationell forskning. Det handlar om att vara källkritisk.
  • PlejadSteve
    mr red skrev 2015-02-25 14:48:14 följande:

Sarkasm fungerar dåligt i skrivet form utan tillhörande smilys.

Som tur var om man ska vara seriös en stund så har dessa två väl åkt ut.
    Religösa fanatiker ska inte sitta på känsliga poster där dom låter skev moral gå framför forskning.

Noterat. Men yep. Känns skapligt bra. Dock lär det inte hända så mycket med våra nya heller.
Svar på tråden Ditt barn kommer hem och luktar Cannabis. Vad gör du?