• Gina43

bebis somnar själv ensam utan napp?

Min son kan somna ensam utan napp. Det har han gjort sedan han var ca 4,5 månad. Innan dess ammade jag till sömns. Vi har visserligen en elektrisk mobil på som han somnar till. Det händer att vi ger napp, men det är inget måste.

Givetvis har vi även stökiga kvällar då har sonen svårt att komma till ro. Då får vi vara vid sängen och vyssja.

Vill tillägga att han efter ungefär halva natten brukar vakna oftare - då får han sova tätt jämte mig resten av natten, vilket är mysigt. Vi har alltså någon sorts blandning av sova själv och samsovning.

• Gina43

Det med att somna själv i egen säng, det började vi prova först efter ett infomöte på BVC. De menade att man vid 4 månaders ålder kan börja med sömnrutiner. Då tänkte jag att det var helt galet - trodde aldrig att det skulle funka, men det gjorde ju det. Innan hade sonen till och med all dagsvila i bärsjalen och vi brukade gå och vanka med honom länge inför natten. Han var dessutom vagnvägrare och skrek högt och mycket om han inte var nöjd, ville inte bli nedlagd hur som helst. Så nog är/var han en liten överlevare.

Vi använder som sagt elektrisk mobil. Den sövande musiken blir signalen att det är dags att sova. Givetvis får han inte ligga i sängen och skrika eller vara ledsen. Vi går in till honom bums om han knorrar.

Svar på tråden bebis somnar själv ensam utan napp?