• Dasha

bebis somnar själv ensam utan napp?

jag blev nyfiken.

finns det bebisar som kan somna ensamma i sin säng utan napp? Jag menar, bebisar som inte har först genomlidigt en metod, som typ anna walgrens eller 5minuters osv.
    bebisar som somnar utan att ha skrikit sig till sömns.
    eller i af bebisar som kan nöja sig vid att mamman sitter bredvid sängen och sjunger?

då menar jag inte helt nyfödda, som somnar väl ändå när de är trötta. Och jag menar inte i en vagn som rullar.

• Svar på tråden bebis somnar själv ensam utan napp?
  • Dasha

tack!

jag har två, har aldrig upplevt detta heller!

får höra ibland att nån bebis "gillar att sova själv", men sen brukar det visa sig att bebisen har napp. Då känner väl han inte sig ensam, utan rent instinktivt känner han att mammas tutte är i munnen, då är det ofarligt att sova!

• isabellab

Hoppas det! :) vår är tre månader och hsr gjort det sen dag 1 så det vore fantastiskt om det håller i sig. Försöker att vyssja så lite som möjligt utan bara lägger ner honom, vill inte råka paja något :D

• qwert123

Våran somnar inte utan att man går runt (man kan såklart inte heller sitta ner;)) och vaggar honom , alternativ med vällingflaskan i munnen.

Nappen ratade han sen dag 1. Visst att det är mysigt att han somnar hos en, men hade vart skönt att bara kunna lägga honom med :)

Och som sagt, 10 månader och inte en enda gång har det hänt än ;)

• Mercurialis
    Dasha skrev 2015-02-18 15:52:48 följande:

jag blev nyfiken.

finns det bebisar som kan somna ensamma i sin säng utan napp? Jag menar, bebisar som inte har först genomlidigt en metod, som typ anna walgrens eller 5minuters osv.
    bebisar som somnar utan att ha skrikit sig till sömns.
    eller i af bebisar som kan nöja sig vid att mamman sitter bredvid sängen och sjunger?

då menar jag inte helt nyfödda, som somnar väl ändå när de är trötta. Och jag menar inte i en vagn som rullar.

Mitt första barn gjorde det från ungefär två-tre månaders ålder.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Dasha
    Gweny skrev 2015-02-18 16:51:49 följande:

Mina 2 hade aldrig napp och sov bra.

du menar: sov bra ensamma? för att mina barn sover jättebra. i min säng tills 4årsålder
  • Limaliie

Klart det finns, alla är ju olika. Syrrans ena dotter somnade bra själv utan napp sedan hon var runt 2 månader. Inga metoder där inte.

Min dotter kan inte somna eller sova ensam. (eller ja hon kan sova en halvtimma själv som högt) Hon är 6,5 månad och använder inte napp.

• Gina43

Min son kan somna ensam utan napp. Det har han gjort sedan han var ca 4,5 månad. Innan dess ammade jag till sömns. Vi har visserligen en elektrisk mobil på som han somnar till. Det händer att vi ger napp, men det är inget måste.

Givetvis har vi även stökiga kvällar då har sonen svårt att komma till ro. Då får vi vara vid sängen och vyssja.

Vill tillägga att han efter ungefär halva natten brukar vakna oftare - då får han sova tätt jämte mig resten av natten, vilket är mysigt. Vi har alltså någon sorts blandning av sova själv och samsovning.

• Dasha

tack för era svar!

alltså det finns såna barn...

jag undrade verkligen, för att båda mina barn tror att jag är dum i huvet om jag lägger dem i vaggan och hoppas att de kan somna.Glad det skriks bara högre och högre och blir klarvaket.

jag funderar ofta på hur vi människor fick våra instinkter, allså "survival of the fittest".  Våra instinkter formades ju under grotttiden. Vad tror ni hände med bebisarna som somnade lätt i sin grotta utan att ha mamma jättenära? de förde nog inte sina gener vidare

så jag trodde helt ärligt att sådana bebisar finns inte, utan är ett påhitt/missförstånd

• Mercurialis
    Dasha skrev 2015-02-18 18:28:56 följande:

tack för era svar!

alltså det finns såna barn...

jag undrade verkligen, för att båda mina barn tror att jag är dum i huvet om jag lägger dem i vaggan och hoppas att de kan somna.Glad det skriks bara högre och högre och blir klarvaket.

jag funderar ofta på hur vi människor fick våra instinkter, allså "survival of the fittest".  Våra instinkter formades ju under grotttiden. Vad tror ni hände med bebisarna som somnade lätt i sin grotta utan att ha mamma jättenära? de förde nog inte sina gener vidare

så jag trodde helt ärligt att sådana bebisar finns inte, utan är ett påhitt/missförstånd

Mitt barn kom inte till ro, om någon av oss föräldrar var i sovrummet. Om vi däremot pussade honom godnatt och gick ut ur rummet, sov han inom ett par minuter - utan gråt. Det förvånade oss mycket.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sweetmum

Min dotter sover/somna bäst av att vara i sin säng myser med gosedjuret sen somnar hon. Gjort sen 3månaders ålder. Vaknar hon måste man dock närvara sig sen somnar hon om.

• Venna

Vår dotter gjorde också det. Har aldrig haft napp och alltid somnat tryggt och skönt ensam i sin säng från 3 veckors ålder. Sov helt otroligt nog hela nätter igenom utan att vakna för mat tidigt också.

Så kom lillebror och vi tänkte att han inte heller skulle ha napp utan bli lika lättsövd. Visst, napp och nappsflaska vägrade han från första början och har aldrig tagit heller. Men lättsövd? Nja...
    Han ammades till sömns ganska länge och sedan fick vi buffa honom i rumpan tills han somnade. Sov i vår säng tills han var 9 månader.

Så det var otrolig skillnad på våra två barn. Olika personligheter helt enkelt!

• Hjärtefröjd

Sonen har somnat själv i egen säng sedan sex månaders ålder. Innan dess somnade han i babynestet. I början hade han napp, men inte numera. Han har gosekatterna som trygghet istället.

• Rocket Mania

Jag tror inte det är tänkt så "av naturen" men två av mina har varit så. Noll överlevnadsinstinkt

Fast jag hade dom aldrig i egen säng utan de sov hos mig ändå.

• Gina43

Det med att somna själv i egen säng, det började vi prova först efter ett infomöte på BVC. De menade att man vid 4 månaders ålder kan börja med sömnrutiner. Då tänkte jag att det var helt galet - trodde aldrig att det skulle funka, men det gjorde ju det. Innan hade sonen till och med all dagsvila i bärsjalen och vi brukade gå och vanka med honom länge inför natten. Han var dessutom vagnvägrare och skrek högt och mycket om han inte var nöjd, ville inte bli nedlagd hur som helst. Så nog är/var han en liten överlevare.

Vi använder som sagt elektrisk mobil. Den sövande musiken blir signalen att det är dags att sova. Givetvis får han inte ligga i sängen och skrika eller vara ledsen. Vi går in till honom bums om han knorrar.

• Santin

Min bebis är 6 månader och har sen hon var 3 månader somnat i sin egen säng utan skrik.

Hon får mat, jag eller pappa sjunger en vaggvisa, sitter bredvid och håller handen tills hon somnar. Ingen napp men snuttefilten är viktig.

Det tar mellan 10-20 min innan hon somnar

Svar på tråden bebis somnar själv ensam utan napp?