• Sweet Sofia

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

KCL skrev 2015-02-17 19:39:26 följande:

Det är rätt ofta får jag nog ändå påstå. Då får du börja fundera på vad som orsakar den sena ankomsten och försöka rätta till det.

Det är inte ens en gång i månaden så ofta är då absolut inte...
  • Sweet Sofia
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 08:53:46 följande:

Det är väl ändå självklart att det kan orsaka problem om alla föräldrar gör samma sak?

Absolut. Men att vara sen 5-6 gånger sedan maj är absolut överkomligt och inte mycker.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 09:41:01 följande:

Eftersom förskolan reagerar så är det för mycket.

Den förskolan överdriver rejält. De har väl förmodligen inget annar att göra än att klaga på småsaler.
  • Sweet Sofia
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 16:19:34 följande:

Plus att det, som tidigare också skrivits, kan vara viktigt för barnets känslor så att säga. Låt säga att Ahmed har stående schema och hämtas kl 15 och att det är då mellanmålet brukar närma sig slutet, han är van vid det och känner sig trygg med det. Men pappa Mohammed kommer inte klockan tre, så man drar ut på mellanmålet lite, lite sen kan man ju alltid bli. Han kommer fortfarande inte och nu måste man duka av för att övriga barn ska vara klara och ute i tid. Barnen börjar kläs på och förbereda sig för att gå ut. Ahmed blir ännu mer orolig, det är något som inte stämmer här. När Mohammed kommer tjugo över tre kastar sig Ahmed storgråtandes i hans famn. Mohammed tror att Ahmed har det jobbigt på förskolan, inte trivs, inte vill vara där. Personalen försöker förklara Ahmeds reaktion för pappan samtidigt som han försöker trösta sin son och de andra barnen ska kläs på. Det ledsna hade kunnat förhindras av ett litet meddelande från pappa Mohammed om att idag blir det inte som vanligt, idag blir han sen, och Ahmed hade kunnat förberedas på detta.

Och det händer bara med invandrarbarn?
  • Sweet Sofia
    pastamamman skrev 2015-02-18 16:55:27 följande:

Det är det väl ingen som påstått...

Inlägg 190...
  • Sweet Sofia
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 17:41:14 följande:

Ungefär lika mycket som det i inlägget före bara händer "svenska" barn.

Kom igen.

Så du skiljer på barn och barn.

Själv är jag av den åsileåsikten att alla är lika värda och att alla människor oavsett bakgrund kan bli försendade.
  • Sweet Sofia
    Brumma skrev 2015-02-18 21:08:57 följande:

Fast skilja på barn var ju precis det du gjorde när du reagerade över att ngn använde "osvenska" namn... Varför?

Ja, jag reagerar när man uppenbarligen skiljer på barn och barn. Svenska som osvenska. Varför inte bara använda X?
  • Sweet Sofia
    Anonym (,) skrev 2015-02-18 22:30:00 följande:

Haha, skall alla personer i flera exempel kallas för x?

X väntar sin pappa X klockan 15....

Det är väl inget fel på att använda fiktiva namn som "Pelle", "Kalle", "Lisa" och "Ahmed"?

Varför är det så svårt för dig?

På vilket sätt är detta att skilja på barn och barn?

Läs inlägget igen.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Kg) skrev 2015-02-18 22:41:24 följande:

Det är väl inget som skiljer barnen åt...?

Läste du inlägget?
  • Sweet Sofia
    Anonym (s) skrev 2015-02-18 22:44:14 följande:

Men ge dig. Bara i Sverige där svenskarna själva ropar rasism överallt. Snart är det rasism att äta bruna kakor.

Är inte ens svensk själv så att kalla mig för rasist visar på att 1. du känner inte mig. 2. (Det viktigaste) Du har INTE läst inlägget det handlade om!
  • Sweet Sofia
    Anonym (s) skrev 2015-02-18 22:44:14 följande:

Men ge dig. Bara i Sverige där svenskarna själva ropar rasism överallt. Snart är det rasism att äta bruna kakor.

Så du jämför kakor med människor? Tror du kakor har en själ och ett samvete? De kanske skriker aj när du tar ett bett?
  • Sweet Sofia
    Anonym (,) skrev 2015-02-18 22:53:40 följande:

Ja, och?

Det är olika typer av exempel. Vad är det som skiljer barnen åt menar du?

Saknar du läsförståelse?
  • Sweet Sofia
    Anonym (DK-girl) skrev 2015-02-18 23:04:12 följande:

Gapflabb. Enbart svenskar kan vara rasister? Gör ett nytt försök imorgon för dina inlägg idag blir bara värre och värre och fullkomligt OT. Det var något exempel tidigare med svenska namn, det reagerade du inte på. Sedan kom det ett exempel med utländska namn och då börjar du gapa om rasism. SLUTA FÖR I H*LV*T*!!! 

1. Lär dig vad ordet rasism betyder. 2. Läs det som står där. Om du inte förstår fråga, fast utan underliggande insinuationer som du gjort. 3. Sluta förstöra tråden med att se smådjävlar överallt och gå OT. Om du inte tål att se något utländskt namn någonstans, gå och läs Alfons istället för på forum. God natt, gå och lägg dig.

Vart skrev jag att enbart svenskar är rasister?
  • Sweet Sofia
    Anonym (DK-girl) skrev 2015-02-18 23:13:02 följande:

Skrev du inte det här: "Är inte ens svensk själv så att kalla mig för rasist visar på att 1. du känner inte mig.........."? Vad har ditt ickesvenska ursprung med saken att göra om du inte menade det jag skrev, nämligen att man måste vara svensk för att vara rasist? Isåfall ter sig ditt inlägg än mer ologiskt och fullkomligt obegripligt.

Du saknar läsförståelse. Vi bor i Sverige (iallefall de på fl) så att vara icke svensk i Sveriges innebär oftast att man inge ser ner på andrs invandrafw och då inge kan kallas rasist mot invandrare eftersom man själv är invandrare. Få invandrare ser der på andra infinvandrare. Så nej, står inte att man måste vara svensk för att vara rasist.
  • Sweet Sofia
    Brumma skrev 2015-02-18 23:19:08 följande:

Varför?

Skulle du överhuvudtaget reagera om hon skrivit kalle och Erik?

Att kunna använda både svenska och osvenska i fulmkomligt normala vardagliga situationer är väl just precis att INTE skilja på barn och barn?

Det är DU som gör särskiljningen här - och det lite sorgliga är att du inte ens ser det...

Jag är engagerad i mänskliga rättigheter. I allas lika värde. Att INGEN skall särskiljas pga hudfärg, religion eller härkomst. Och tycker det är synd när en påtagligt engagerad människa blir så blind i "kampen" att man börjar slåss mot spöken.

Lägg kraften där den behövs istället, inte på människor som tydligt visar att de INTE skiljer på barn och barn pga härkomst.

Om hon hade använt Kalle istället för Achmed i samma inlägg hade jag fortfarande reagerat. Det är inte namnet i sig utan det som skrivs. Hade du läst inlägget så hade du nog sätt.
  • Sweet Sofia
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 23:28:12 följande:

Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Hade jag använt svenska namn i båda inläggen med EXEMPEL gällande betydelsen av att komma på utsatt tid hade det garanterat varit "rasistiskt" det med. Det är trots allt FL vi befinner oss på.

Har du ens läst ditt inlägg? Hela inlägget?
  • Sweet Sofia
    Anonym (Ahmed) skrev 2015-02-18 23:30:23 följande:

Fan heller för då hade du ju reagerat på de svenska namnen i exemplet före också. Men nejdå.

Du ser spöken på ljusan dag.

Det är inlägget i sig jag reagersr på inte namnen. Utan inlägget. läs inlägget så kanske du ser.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Ahmed) skrev 2015-02-18 23:41:45 följande:

Ja? Det är ett exempel på situation där det har betydelse att barnet hämtas senare än utsatt tid och vad den bygger på.

Eh jo, det är just namnen du reagerar på. Varför är det OK att använda svenska namn men inte arabiska?

Äh lägg för fan ner.

Nej, det är inte namnen jag regagerar på. Du får använda vilket namn du vill. Men fortfarande är der inlägget jag reagerar på inte namnet.
  • Sweet Sofia
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 23:43:59 följande:

Svaret är: inget. Det är nicket hon reagerar på. D v s mitt.

Godnatt!

Då borde jag ha reagerat på alla dina inlägg...
  • Sweet Sofia
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 16:19:34 följande:

Plus att det, som tidigare också skrivits, kan vara viktigt för barnets känslor så att säga. Låt säga att Ahmed har stående schema och hämtas kl 15 och att det är då mellanmålet brukar närma sig slutet, han är van vid det och känner sig trygg med det. Men pappa Mohammed kommer inte klockan tre, så man drar ut på mellanmålet lite, lite sen kan man ju alltid bli. Han kommer fortfarande inte och nu måste man duka av för att övriga barn ska vara klara och ute i tid. Barnen börjar kläs på och förbereda sig för att gå ut. Ahmed blir ännu mer orolig, det är något som inte stämmer här. När Mohammed kommer tjugo över tre kastar sig Ahmed storgråtandes i hans famn. Mohammed tror att Ahmed har det jobbigt på förskolan, inte trivs, inte vill vara där. Personalen försöker förklara Ahmeds reaktion för pappan samtidigt som han försöker trösta sin son och de andra barnen ska kläs på. Det ledsna hade kunnat förhindras av ett litet meddelande från pappa Mohammed om att idag blir det inte som vanligt, idag blir han sen, och Ahmed hade kunnat förberedas på detta.

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning