• pastamamman

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

När man läser dessa trådar blir jätteglad över vår förskola. De förutsätter att man gör sitt bästa som förälder och att man inte hämtar sent för att ställa till det. Jag har blivit ordentligt försenad en gång (1 timme olycka på motorvägen) då ringde jag naturligtvis. Har också lyckats lämna 1 timme för tidigt en gång, det var lite pinsamt.

Annars kommer jag utsatt tid +-10/15 minuter. Förskolan har aldrig reagerat när jag varit 15 minuter sen, däremot när jag varit tidig för då har dottern kanske precis börjat något så jag har fått vänta. Ska väl tillägga att jag snarare hämtar 5 minuter tidigt än 10 minuter sent.

• pastamamman
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 15:48:42 följande:

En kvart hit och dit kan ha ungefär noll betydelse ibland och ganska stor betydelse ibland. Något som kan vara svårt att se som förälder av naturliga skäl.

Hos oss går t ex alla ut efter mellanmålet och för att det ska vara tillräckligt med folk ute för att göra gården till en trygg plats och för att de som slutar kl 16 ska kunna gå hem då krävs att den andre är ute med barnen senast kvart i fyra. Det kan då ha stor betydelse om några är en kvart sena utan att meddela detta, i synnerhet vintertid och på småbarnsavdelningen där påklädning tar lång tid. Vi planerar och avsätter tid utifrån det vi vet, och äter kanske mellanmål tidigare om det är många barn som ska ut. Ska Nisse, Pelle och Stina hämtas 15.30 väntar vi in deras föräldrar så att säga, är de då inte hämtade före kvart i måste även de kläs på och tas med ut. Bara som ett exempel. Ett annat är att det kan ha stor betydelse om det ska serveras 14 ungar mellanmål eller 10. Som ett annat exempel.

Jag är inte rigid. Enstaka tillfällen gör jag knappast något stort av, men påpekar att det underlättar om de meddelar oss ifall de har möjlighet till det (det räcker med ett kort sms t ex). Men upprepas det ofta tar jag upp till diskussion hurvida man egentligen bör ändra barnets schema i stället, och det kan hända att jag ringer föräldarna hyfsat snabbt om jag har möjlighet till det. D v s de föräldrar som det sker så med ofta. Vilken är såhär många på nuvarande arbetsplats: noll.

Jag håller med dig! Men i ts fall där man har varit 15 minuter sen 5 gånger sedan maj, det kan väl inte räknas som ofta, eller? Det tycker jag faller inom det normala. Sen ska man såklart alltid be om ursäkt om man är sen och vara medveten om att det blir stökigare för personalen.
  • pastamamman
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 16:53:27 följande:

Och det händer bara med invandrarbarn?

Det är det väl ingen som påstått...
  • pastamamman
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 17:07:11 följande:

Inlägg 190...

Jag förutsätter att det är som ett exempel och att man kan sätta i namn av valfri etnicitet.
  • pastamamman
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 17:07:11 följande:

Inlägg 190...

Jag förutsätter att det är som ett exempel och att man kan sätta i namn av valfri etnicitet.
  • pastamamman
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 19:56:16 följande:

Så du skiljer på barn och barn.

Själv är jag av den åsileåsikten att alla är lika värda och att alla människor oavsett bakgrund kan bli försendade.

Nu hade du lite otur va? Varför får man bara använda svenska namn när man exemplifierar? Det spelar väl ingen roll?
  • pastamamman
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:24:40 följande:

Om hon hade använt Kalle istället för Achmed i samma inlägg hade jag fortfarande reagerat. Det är inte namnet i sig utan det som skrivs. Hade du läst inlägget så hade du nog sätt.

Varför reagerade du inte på inlägg #186 då? Inse att det är bara du som ser vad det nu är du ser. Det måste vara lite jobbigt för dig att hålla efter alla på FL som använder namn för att exemplifiera istället för det av dig vedertagna X. Men du har kanske gott om tid.
  • pastamamman
    View skrev 2015-02-19 22:47:38 följande:

Har man tid till 14 så ser man fasen till att komma till 14!! Det är vett och etiket! Man kommer inte försent utan att ringa, undrar om folk sköter sina jobb likadant?

Många har ju flexibla arbetstider, så ja jag tror väldigt många sköter sina jobb likadant. Tror också att det i viss utsträckning är detta som skapat en viss nonchalans mot tider generellt.
  • pastamamman
    Brumma skrev 2015-02-20 21:31:42 följande:

Jämför du på allvar ett skolbarn som kan ta på sig själv, gå på toa själv, äta själv, ta lite ansvar själv osv med barn mellan ett och fem år som behöver hjälp med - Tja, nästan allt....

Många barn lär sig inte gå förrän 1.5 till två är. De yngsta kan inte äta själv. Många är blöjbarn upp tillomed fyra års ålder. Sedan tar det ett bra tag innan de klarar av att gå på toaletten själva.

Sedan har vi påklädningen - och avklädning -"av barnen. Har du någonsin stått med 12 barn som inye EN ENDA kan få på sig (eller sv sig) skorna, overallen eller vantarna?

Barn i den åldern har betydligt mindre konsekvenstänkande än ett skolbarn. De traskar ut genom grinden om de får möjlighet....

Står du plötsligt ensam med 11 barn och två kissar ner sig - eller plötsligt bajsar i blöjan -"vad gör du då?

Går in och byter på barnen och Lämnar resten ute ensamma? Eller låter du barnen gå beridare och med bajs i blöjan?

Det går helt enkelt inte att jämföra...

Fast vad gör du om du är själv med 5 barn och ett bajsar ner sig? Du får ju lämna 4 själva då... Det är naturligtvis inte bra att en personal är själv med 11 barn, det tror jag inte någon tycker.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning