Jennie med ie skrev 2015-02-18 15:48:42 följande:
En kvart hit och dit kan ha ungefär noll betydelse ibland och ganska stor betydelse ibland. Något som kan vara svårt att se som förälder av naturliga skäl.
Hos oss går t ex alla ut efter mellanmålet och för att det ska vara tillräckligt med folk ute för att göra gården till en trygg plats och för att de som slutar kl 16 ska kunna gå hem då krävs att den andre är ute med barnen senast kvart i fyra. Det kan då ha stor betydelse om några är en kvart sena utan att meddela detta, i synnerhet vintertid och på småbarnsavdelningen där påklädning tar lång tid. Vi planerar och avsätter tid utifrån det vi vet, och äter kanske mellanmål tidigare om det är många barn som ska ut. Ska Nisse, Pelle och Stina hämtas 15.30 väntar vi in deras föräldrar så att säga, är de då inte hämtade före kvart i måste även de kläs på och tas med ut. Bara som ett exempel. Ett annat är att det kan ha stor betydelse om det ska serveras 14 ungar mellanmål eller 10. Som ett annat exempel.
Jag är inte rigid. Enstaka tillfällen gör jag knappast något stort av, men påpekar att det underlättar om de meddelar oss ifall de har möjlighet till det (det räcker med ett kort sms t ex). Men upprepas det ofta tar jag upp till diskussion hurvida man egentligen bör ändra barnets schema i stället, och det kan hända att jag ringer föräldarna hyfsat snabbt om jag har möjlighet till det. D v s de föräldrar som det sker så med ofta. Vilken är såhär många på nuvarande arbetsplats: noll.
Jag håller med dig! Men i ts fall där man har varit 15 minuter sen 5 gånger sedan maj, det kan väl inte räknas som ofta, eller? Det tycker jag faller inom det normala. Sen ska man såklart alltid be om ursäkt om man är sen och vara medveten om att det blir stökigare för personalen.