Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

En kvart hit och dit kan ha ungefär noll betydelse ibland och ganska stor betydelse ibland. Något som kan vara svårt att se som förälder av naturliga skäl.

Hos oss går t ex alla ut efter mellanmålet och för att det ska vara tillräckligt med folk ute för att göra gården till en trygg plats och för att de som slutar kl 16 ska kunna gå hem då krävs att den andre är ute med barnen senast kvart i fyra. Det kan då ha stor betydelse om några är en kvart sena utan att meddela detta, i synnerhet vintertid och på småbarnsavdelningen där påklädning tar lång tid. Vi planerar och avsätter tid utifrån det vi vet, och äter kanske mellanmål tidigare om det är många barn som ska ut. Ska Nisse, Pelle och Stina hämtas 15.30 väntar vi in deras föräldrar så att säga, är de då inte hämtade före kvart i måste även de kläs på och tas med ut. Bara som ett exempel. Ett annat är att det kan ha stor betydelse om det ska serveras 14 ungar mellanmål eller 10. Som ett annat exempel.

Jag är inte rigid. Enstaka tillfällen gör jag knappast något stort av, men påpekar att det underlättar om de meddelar oss ifall de har möjlighet till det (det räcker med ett kort sms t ex). Men upprepas det ofta tar jag upp till diskussion hurvida man egentligen bör ändra barnets schema i stället, och det kan hända att jag ringer föräldarna hyfsat snabbt om jag har möjlighet till det. D v s de föräldrar som det sker så med ofta. Vilken är såhär många på nuvarande arbetsplats: noll.

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 15:48:42 följande:

En kvart hit och dit kan ha ungefär noll betydelse ibland och ganska stor betydelse ibland. Något som kan vara svårt att se som förälder av naturliga skäl.

Hos oss går t ex alla ut efter mellanmålet och för att det ska vara tillräckligt med folk ute för att göra gården till en trygg plats och för att de som slutar kl 16 ska kunna gå hem då krävs att den andre är ute med barnen senast kvart i fyra. Det kan då ha stor betydelse om några är en kvart sena utan att meddela detta, i synnerhet vintertid och på småbarnsavdelningen där påklädning tar lång tid. Vi planerar och avsätter tid utifrån det vi vet, och äter kanske mellanmål tidigare om det är många barn som ska ut. Ska Nisse, Pelle och Stina hämtas 15.30 väntar vi in deras föräldrar så att säga, är de då inte hämtade före kvart i måste även de kläs på och tas med ut. Bara som ett exempel. Ett annat är att det kan ha stor betydelse om det ska serveras 14 ungar mellanmål eller 10. Som ett annat exempel.

Jag är inte rigid. Enstaka tillfällen gör jag knappast något stort av, men påpekar att det underlättar om de meddelar oss ifall de har möjlighet till det (det räcker med ett kort sms t ex). Men upprepas det ofta tar jag upp till diskussion hurvida man egentligen bör ändra barnets schema i stället, och det kan hända att jag ringer föräldarna hyfsat snabbt om jag har möjlighet till det. D v s de föräldrar som det sker så med ofta. Vilken är såhär många på nuvarande arbetsplats: noll.

Plus att det, som tidigare också skrivits, kan vara viktigt för barnets känslor så att säga. Låt säga att Ahmed har stående schema och hämtas kl 15 och att det är då mellanmålet brukar närma sig slutet, han är van vid det och känner sig trygg med det. Men pappa Mohammed kommer inte klockan tre, så man drar ut på mellanmålet lite, lite sen kan man ju alltid bli. Han kommer fortfarande inte och nu måste man duka av för att övriga barn ska vara klara och ute i tid. Barnen börjar kläs på och förbereda sig för att gå ut. Ahmed blir ännu mer orolig, det är något som inte stämmer här. När Mohammed kommer tjugo över tre kastar sig Ahmed storgråtandes i hans famn. Mohammed tror att Ahmed har det jobbigt på förskolan, inte trivs, inte vill vara där. Personalen försöker förklara Ahmeds reaktion för pappan samtidigt som han försöker trösta sin son och de andra barnen ska kläs på. Det ledsna hade kunnat förhindras av ett litet meddelande från pappa Mohammed om att idag blir det inte som vanligt, idag blir han sen, och Ahmed hade kunnat förberedas på detta.
  • Jennie med ie

Ungefär lika mycket som det i inlägget före bara händer "svenska" barn.

Kom igen.

Sweet Sofia skrev 2015-02-18 16:53:27 följande:

Och det händer bara med invandrarbarn?

• Jennie med ie

Plötsligt kan jag inte citera?!

Men nej, 5 gånger sedan maj är inte så jätteofta. Det är nog inget jag skulle gjort en grej av, såvida inte föräldern haft en nochalant attityd kring det. De som är lite sena då och då men verkar förstå att det faktiskt kan ha betydelse gör väl så gott de kan, tänker jag. Medans de som inte verkar förstå eller bryr sig mer kan behöva pratas lite med.

• Jennie med ie

Sen kan man ju som pedagog göra både sig själv och föräldrarna en tjänst genom att prata lite mer speciellt med de föräldrar som har schemalagd hämtningstid just i de känsliga övergångsperioderna. Inte för att "lika regler gäller för olika föräldrar" utan för att avvikande hämtnings- och lämningstider påverkar olika mycket vid olika tillfällen. Det kanske spelar mindre roll om någon kommer halv två i stället för kvart över ett om man är ute på gården och har "fri lek" då än om man kommer halv tre i stället för kvart över två och detta hamnar mitt i mellanmålet. T ex. Föräldrarna kan inte gissa sig till vilka dessa extra känsliga perioder är, det får vi som pedagoger berätta och visa.

• Jennie med ie

Vilka namn skulle jag valt för att det skulle vara okej för dig? 3 svenska/nordiska och 2 arabiska var tydligen inte okej, så kan du förklara?

• Jennie med ie

X1 och X2 och X3 och X4 och X5 ska jag använda för att du ska okeja det, i stället för svenska/nordiska namn ibland, arabiska ibland, kanske ryska ibland o s v... Got it!

Bättre att kränka alla de andra bokstäverna

Sweet Sofia skrev 2015-02-18 22:23:41 följande:

Ja, jag reagerar när man uppenbarligen skiljer på barn och barn. Svenska som osvenska. Varför inte bara använda X?

• Jennie med ie

Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Hade jag använt svenska namn i båda inläggen med EXEMPEL gällande betydelsen av att komma på utsatt tid hade det garanterat varit "rasistiskt" det med. Det är trots allt FL vi befinner oss på.

• Jennie med ie

Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Hade jag använt svenska namn i båda inläggen med EXEMPEL gällande betydelsen av att komma på utsatt tid hade det garanterat varit "rasistiskt" det med. Det är trots allt FL vi befinner oss på.

• Jennie med ie

Jag borde i o f s gjort annorlunda, jag borde använt arabiska namn i båda exemplen. För jag har jobbat med betydligt fler Mohammed än Pelle t ex...

• Jennie med ie

Bättre upp. Jag har SKRIVIT det.

Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:34:28 följande:

Har du ens läst ditt inlägg? Hela inlägget?

• Jennie med ie

Svaret är: inget. Det är nicket hon reagerar på. D v s mitt.

Godnatt!

Anonym (,) skrev 2015-02-18 23:40:50 följande:

Hur menar du nu?

Om hon använt Kalle i andra inlägget hade du alltså reagerat på att det var rasistiskt?

Eller menar du att reaktionen varit att hon "behandlar barn olika"?

Inläggen handlade ju om olika saker. Det andra hon skrev handlade om barnets känslor, vilket var ett tillägg till första inlägget.

Jag förstår inte alls hur du tänker.

Vad var det i det som skrevs som du reagerar på?

• Jennie med ie

Tja vi får ju inte gå hem tidigare för att barnen hämtas tidigare så det kan ju kvitta...

Det finns flera exempel i tråden på hur ett senare hämtande än den angivna tiden kan ha betydelse för barnen och hela verksamheten, och som har absolut noll att göra med att längta hem. Kan du ö h t ta till dig det? Det är i regel inte den senare tiden i sig som är den stora grejen utan att man inte fått veta det, bl a utifrån det som skrivits här. Att bara utgå från att man "muppar sig" för att man önskar få veta om sådana förseningar i förväg i den mån det är möjligt är knappast särskilt konstruktivt.

Förtryckt skrev 2015-02-19 16:21:31 följande:

Sen måste jag säga ÅÅÅH vad irriterad jag blir på förispersonal som stirrar sig blinda på klockan. Gör ert jobb med lite mer passion istället och ni slipper längta hem.

Själv har jag i och för sig inte haft några problem med förispersonal. Muppar jag mig inte med dom så muppar dom sig inte med mig. Tänker jag.

• Jennie med ie

Givetvis är det okej att komma för sent om t ex kollektivtrafiken pajat eller det sker en olycka så vägen stängs av o s v, såna förseningar kan bli stora (betydligt mer än en kvart) men det är ju inget man kan veta i förväg. Och att ta i så stora mariginaler att man vet att man kan komma i tid varenda gång under varenda möjlig omständighet är inte rimligt.

Däremot bör man när möjlighet finns meddela att man blir sen.

• Jennie med ie

Som tur är resonerar förskolepersonal i regel inte som (skärpning) här ovan. Vissa saker kan man helt enkelt inte förutse och alla kan knappast ha en anhörig boende typ granne med förskolan som kan hämta vid alla eventualiteter.

• Jennie med ie
    Lavish skrev 2015-02-20 12:06:35 följande:
    Tack!

Nej det är verkligen inte det intrycket jag fått. Dom (få) gångerna vi blivit försenade har dom varit jättegulliga och sagt att det är lugnt, att sonen har det bra och att vi ska andas och bara komma så fort vi kan. Har aldrig fått intrycket att de tyckt att vi varit oskötsamma eller slappa på något sätt. Sen har vi väl oftast inte varit ensamma de gångerna då vi bor i en kranskommun och det är många föräldrar som pendlar in till stan för jobb...
    Hos oss är det t ex en del som pendlar över Öresundsbron, och många kommer via motorvägen. Om det är stopp för trafiken på bron eller en större lycka på E6 så drabbar det som du säger ofta fler föräldrar, och får vi bara reda på det så kan vi planera för det. Och om det beräknas kunna dra över stängningsdags kan vi t ex kolla av om det finns någon annan som har bättre möjlighet att stanna över än ord. stängare. Vi kräver inte av föräldrarna att ha en privat helikopter stand by eller något.
  • Jennie med ie

Kanske alla skulle sätta vistelsetid från öppning till stängning måndag till fredag fast de 99% av dagarna bara behöver 8-15 t ex, bara omutifall att... för säkerhets skull... Det vore säkert jättepoppis!

Ang OT-diskussionen om hur självgående de yngre barnen är så visst finns det (tack och lov!) gott om 2-åringar som kan ta på overallen själv t ex men de behöver i regel ändå vägledning och stöd av oss, de gör det i regel knappast helt självgående och spontant För att inte tala om de här evinnerliga jäkla skitstöriga vantarna!

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning