Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Anonym (Kom i tid) skrev 2015-02-17 19:25:21 följande:

Fast vänd på det. Anta att de har 3 barn som ska gå hem 14, och att sen mellanmål ska serveras 14.15. Om inte ni dyker upp så är det plötsligt 3 barn kvar som inte var beräknade till mellanmål. Ska de få sätta sig och riskera behöva lämna mitt i måltiden eller tycker du att en personal ska sitta i hallen med dessa och inte närvara vid mellanmål där personalen behövs?

Och tror du inte att verksamheten är planerad efter hur många barn där är? Anta att 5 barn ska gå hem kl 15, 4 kl 16 och sen 2 kl 17.30. Då har de ju planerat in aktiviteter efter det. Och personalens schema. Om en går 15 så vill de ju inte ha alla kl 15 barn kvar efter det.

Det är lätt att vara förälder och tycka att en kvart inte är så lång tid. Men barnen har ofta full koll på klockan och vet när deras föräldrar ska dyka upp.

Och en förskolerace är väl planerad även om många föräldrar inte tror det.

Min dotter skulle hämtas vid 14.30 när jag var föräldraledig, kom alltid vid 14.15 eftersom mellis serveras 14.30 och jag inte ville inkränka på det. Då hände det vid flera tillfällen att de började äta mellis vid 14.00-14.10 och min dotter fick sitta i hallen och vänta tills jag kom.. Ingen personal satt med henne..
  • Anonym (....)
    Anonym (pinsamt) skrev 2015-02-18 09:35:53 följande:

Är väl inte så konstigt.. gud att folk inte ens tycker det är fel att komma försent sådär ofta. Jag skulle skämmas ihjäl om jag kom 5 minuter sent.

Hör att du inte åker tåg till jobb, framför allt inte med Skånetrafiken.. Här är tågen ofta sena
  • Anonym (....)
    BeanBag skrev 2015-02-18 10:42:07 följande:
    Hoppas verkligen du tog upp det med personalen.
    Nej gjorde faktiskt inte det, men efter att de brustit på många punkter och vi inte fått gehör för det hos förskolechefen så har vi nu bytt förskola istället.
  • Anonym (....)
    Anonym (Lilo) skrev 2015-02-18 10:57:20 följande:
    Jag har trott att man HÄMTAR sitt barn 14.00 om man har det som "hämtningstid", inte att man ska vara utanför dörren den tiden.

Jag hämtar min dotter 14.00 och vinkar hej då till alla, men sedan sitter vi ju och tar på henne kläder i ett avskilt rum där de har sina ytterkläder efter det och är säkert inte därifrån förrän 14.10!
    Det har jag också trott... Vad märkligt att man ska vara utanför dörren den tiden man sagt.. Om barnet trilskas då? Ska man komma 30 min innan hämtningstid då?
  • Anonym (....)
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:12:32 följande:
    Ta kläderna i ena handen, ungen under andra armen och gå. Man ska vara ute när schematiden är över.
    Fast schematiden slutar den tid man sagt, inte 30 minuter innan.. Alltså behöver man inte komma innan den tid man sagt.. Har jag sagt 14, kommer jag 14, inte 13.45.
  • Anonym (....)
    nokla skrev 2015-02-18 11:23:37 följande:
    Men vafan... Mina barn är iaf människor, personer. De har RELATIONER, de har folk som de vill krama hejdå, de är mitt i ett samtal, de vill känna sig kompetenta nog att själva avsluta en aktivitet, plocka undan, klä sig och gå. Jobbar du på förskola? Vilken fantastiskt pedagogisk inställning...
    Tummen upp på den! Många förskollärare verkar bara tycka att barn är problem och att barn ska stöpas i samma form..
  • Anonym (....)
    Minimis skrev 2015-02-18 11:27:04 följande:
    Nej, vi som bor och arbetar på samma ort (ca 5000 inv) får/ska lägga på 30 min vid lämning och 30 min vid hämtning, utöver våra arbetstider så att man i god tid hinner lämna och hämta barnet, och vara ute innan schematiden vid hämtning. Läs på lite istället.
    Vad har det med det jag sagt? 

Jag menar att har jag sagt att jag ska hämta barnet 14.00 så kommer jag ju inte 13.45 för att hinna vara ute till 14.00..

Det har jag aldrig hört någonstans innan faktiskt.. Har väl snarare med förskolan att göra än att det verkligen är en lag som säger detta!

Jag jobbar som lärare och har alltså en viss tid som är arbetsplatsförlagd tid men har sen även förtroendetid. En del av min förtroendetid gör jag innan barnen hämtas även om det inte är en schemalagd arbetstid.
  • Anonym (....)
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:28:38 följande:
    Vistelsetiden inom förskolans lokaler och med att ta upp personalens tjänster slutar den tid man har satt upp på schemat. Gör du likadant i butiker att du kommer strax före stängning och sen handlar du lugnt klart?
    Fast jag kräver inte att personalen ska stanna kvar tills vi gått. Hämtar jag 14.00 kommer jag strax där innan och då tar jag över. Det är så det är sagt på den förskola där vi har våra barn.
  • Anonym (....)
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:32:43 följande:
    De kan kanske inte lämna. Det är inte ditt hem utan barnens och personalens arbetsmiljö. Vill du ha besökare, som inte är med i verksamheten, på ditt arbete flera gånger om dagen?
    Vad "kan inte lämna"? Vår förskolechef har t.o.m. sagt att när föräldern kommer är det föräldern som tar över ansvaret.
  • Anonym (....)
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:40:03 följande:
    Att man tar över ansvaret är inte samma sak som att man som förälder har rätt att stanna kvar och leka, kramas, läsa eller ens dra ut på påklädningen.
    Har jag sagt det? Men vi har haft bra pedagoger som sagt till oss att barnet kan stanna kvar och t.ex. bara rita färdigt teckningen eller vad det kan vara, för att det inte ska bli konflikter. Ibland har personalen förvarnat mitt barn om att mamma snart kommer, just för att konflikter också ska undvikas.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning