Inlägg från: Anonym (Förnuft) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förnuft)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Se det så här. Många förskolor har redan idag för mycket barn per personal. Anta att den som ska hämta sitt barn kl 11, väljer att komma 11.15. Det kan betyda att barnens lunch blir försenad, att personal inte kan ta ut rast mm. Anta att flera föräldrar gör så. Det kan handla om flera timmar med extrabarn och för låg bemanning. Är det okej att vara så självisk att man varken tänker på de som man har gett förtroendet att ta hand om sina barn men inte heller tänker på sina egna barn?

• Anonym (Förnuft)
    Lavish skrev 2015-02-18 06:20:05 följande:
    Som jag även skriver i mitt inlägg är jag absolut inte sen en gång i veckan då jag har marginaler på en kvart och mer. Men att det aldrig skulle vara mer försening än en kvart på åtta år låter inte så rimligt där jag bor. Ibland är det 1-2 timmars förseningar, ibland går trafiken inte alls, punkt slut.
    Hur lång resväg har du om du blir 2 timmar sen, utan att kunna lösa det på annat sätt att att just du hämtar barnet/barnen?
  • Anonym (Förnuft)
    Brumma skrev 2015-02-18 08:08:24 följande:
    Punkt slut?

Jag bor i en av Sveriges största städer och jag vet att det kan vara problem med kollektivtrafiken. Men konstigt nog ekar vissa föräldrar alltid vara i tid ändå. Medans vissa ofta kommer försenat. Ja, till o med de som har ungefär samma resväg...

Det är ju jättebra att du tar till marginaler så att det inte blir så ofta :)

Och jag hoppas att det är självklart för dig att ringa de gånger din marginal inte räcker ;)
    Vi gör det enkelt. 20 barn. 20-40 timmars försening några gånger per år. Fungerar det även att bli sen för de föräldrar som kommer sist och hämtar? Om barnet ska hem 18 så kommer föräldern 20? Tror inte det är så populärt, eller ens praktiskt möjligt för personalen att ha det så, ett par gånger per månad.
  • Anonym (Förnuft)
    Brumma skrev 2015-02-18 08:30:45 följande:
    Va?

Och varför citerade du mig där? För jag förstår inte riktigt vad du ifrågasatte med mitt inlägg....?
    Du skrev att det var jättebra att det inte händer så ofta att hon kommer en eller ett par timmar sen för att hämta. Jag förklarade hur det kan bli om alla föräldrar förutsätter att det är okej, bara det inte är så ofta.
  • Anonym (Förnuft)
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 08:40:24 följande:
    Det är inte ens en gång i månaden så ofta är då absolut inte...
    Det är väl ändå självklart att det kan orsaka problem om alla föräldrar gör samma sak?
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 09:00:26 följande:
    När jag hämtar precis när det ska vara mellanmål eller fruktstund så brukar min dotter få en macka eller frukt med sig i handen att äta på vägen. Ingen pedagog behöver binda upp sig med ett barn, jag kan själv se till att hon blir påklädd och får med sig allt och ingen behöver gå från förskolan på tom mage
    Gör du macka åt henne på förskolan eller tar frukt innan ni går?
  • Anonym (Förnuft)
    Brumma skrev 2015-02-18 09:11:51 följande:
    Hon har inte skrivit att det är vanligt att det blir en eller två timmar sent. Och hon HAR marginaler för att det skall undvikas om allt fungerar normalt eller till och med sämre än normalt.

Om tex tågtrafiken hekt stannat eller om det är en billiga som skapar en timmes försening så är det inget som går att planera för, eller hur?

Eller anser du att hon skall åka från sitt arbete två timmar tidigare dagligen för ngt som eventuellt kan hända men gör det mycket sällan?

Man planerar inte för att komma en till två timmar försenat. Man förutsätter inye att det är ok men när det inte går att undvika så kan man liksom inte magiskt trolla så att allt fungerar som det ska... Eller?
    Man får fixa alternativ barnpassare, eller ta en taxi så att man kan hämta snabbt i nödfall. Det är naturligtvis inte okej att komma 1-2 timmar sent.
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 09:11:39 följande:
    Nej hon får av det som är framdukat, av personalen Om de precis står och dukar fram när jag kommer så säger de till min dotter "vill du ha en frukt/macka innan du går?"

Då känner jag att det är viktigt för dem att min dotter känner sig inkluderad i alla situationer och att hon som person och hennes känslor och upplevelser är viktigare en rutiner, det är väldigt trevligt och känns tryggt helt enkelt

Om min dotter stod ensam på gården och fick se de andra äta genom fönstret när jag kom för att hämta skulle det kännas mindre trevligt, men hursomhelst det är knappast jag som krävt att de ska göra på det viset. Ett tips på hur man som personal kan lösa det på ett trevligt sätt med hänsyn till barnet som ska gå bara, om man är intresserad av det...
    Hon skulle inte behöva se dem genom fönstret om du hämtade i tid. Barn som slutar kl 14 är inte inräknade i budgeten för de som ska äta mellanmål samma tid. Barnet ska vara hämtad från förskolan 14.
  • Anonym (Förnuft)
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 09:26:45 följande:
    Absolut. Men att vara sen 5-6 gånger sedan maj är absolut överkomligt och inte mycker.
    Eftersom förskolan reagerar så är det för mycket.
    nokla skrev 2015-02-18 09:25:30 följande:
    Eh jag hämtar alltid i tid eller en stund tidigare, men då kan jag vänta om de håller på med nåt. Jag har blivit sen en gång när det var storm och bron jag skulle över för att ta mig hem var avstängd. Dotterns förskola har inga speciella tider som man inte "får" hämta, om de inte är iväg på nån utflykt då förstås.
    Ok. Alla har inte barnen i förskolor som är öppna med full bemanning dygnet runt.

• Anonym (Förnuft)
    Brumma skrev 2015-02-18 09:50:28 följande:
    Jag har aldrig skrivit att det är "okej"..

Men om en förälder riktigt grym mig och sagt att det har fallit ner ett träd på tåget och allt är avstängt så jo, det hade jag förstått. Det är ju knappast som om det skulle hända flera gånger om året - eller ens varnar år..

Förhoppningsvis hittar föräldern ngn annan som kan hämta men alla sitter inte i en situation där de kan ringa ngn annan och be dem hämta.

Jag tycker det är viktigt att man planerar sin resväg så att man normalt aldrig skall komma försenat. Men OM det händer och det är omständigheter man inte hade kunnat förutse så har nog de flesta förståelse för det. Både förskolelärare, arbetsgivare och läkare...
    Nedfallna träd, arbetsolyckor mm precis när man ska hämta barnet är väldigt ovanliga händelser och det är självfallet inget man klagar på en förälder för. Är man 100 % ensam så bör man skapa kontakter så att man kan få en akut hjälp vid behov. I den här tråden låter det däremot som om det är okej att bara ignorera den påverkan som sen hämtning har på barnens vistelsetider och personalens arbetsbelastning, vilket naturligtvis är irriterande.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning