• nokla

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Anonym (Pedagog) skrev 2015-02-18 07:11:18 följande:

Jag arbetar på förskola och i den kommun jag arbetar har arbetssökande och föräldralediga begränsad vistelsetid dvs demska hämta senast 14. Vi ringer efter 5 minuter om barnet inte blivit hämtad därför att en padagog är då låst ute med ETT barn ( om inte fleranråkar sena samma dag förstås) och resten av barnen äter mellanmål kl 14. Vi klär nämligen på de barn som ska hämtas kl 14 och går ut på gården för att de barnen inte ska bli suktade av mellanmålet. Ibland bokar någon pedagog in möte kl 14 och det blir det ännu mer sårbart när de barnen inte hämtas i tid.

Om du har möte med arbetsförmedlingen så kan du säga till i förväg att du kanske blir sen.

När jag hämtar precis när det ska vara mellanmål eller fruktstund så brukar min dotter få en macka eller frukt med sig i handen att äta på vägen. Ingen pedagog behöver binda upp sig med ett barn, jag kan själv se till att hon blir påklädd och får med sig allt och ingen behöver gå från förskolan på tom mage
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 09:04:05 följande:

Gör du macka åt henne på förskolan eller tar frukt innan ni går?

Nej hon får av det som är framdukat, av personalen Om de precis står och dukar fram när jag kommer så säger de till min dotter "vill du ha en frukt/macka innan du går?"

Då känner jag att det är viktigt för dem att min dotter känner sig inkluderad i alla situationer och att hon som person och hennes känslor och upplevelser är viktigare en rutiner, det är väldigt trevligt och känns tryggt helt enkelt

Om min dotter stod ensam på gården och fick se de andra äta genom fönstret när jag kom för att hämta skulle det kännas mindre trevligt, men hursomhelst det är knappast jag som krävt att de ska göra på det viset. Ett tips på hur man som personal kan lösa det på ett trevligt sätt med hänsyn till barnet som ska gå bara, om man är intresserad av det...
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 09:19:54 följande:

Hon skulle inte behöva se dem genom fönstret om du hämtade i tid. Barn som slutar kl 14 är inte inräknade i budgeten för de som ska äta mellanmål samma tid. Barnet ska vara hämtad från förskolan 14.

Eh jag hämtar alltid i tid eller en stund tidigare, men då kan jag vänta om de håller på med nåt. Jag har blivit sen en gång när det var storm och bron jag skulle över för att ta mig hem var avstängd. Dotterns förskola har inga speciella tider som man inte "får" hämta, om de inte är iväg på nån utflykt då förstås.
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 09:41:01 följande:

Eftersom förskolan reagerar så är det för mycket.Ok. Alla har inte barnen i förskolor som är öppna med full bemanning dygnet runt.

Nej, inte jag heller. Bemanning fördelas väl efter vilka tider folk angett, men om jag säger att jag ska hämta 14 så säger de ok, inte "åh nej det är ju precis i mellanmålet". Så kanske beror det lite mer på personalgruppen om de är lite flexibla och löser saker som de kommer eller om de är trötta på sitt jobb och ser allt som oöverstigliga problem?

Jag uppskattar iaf att de trivs på sitt arbete och att de anstränger sig för att få min dotter, och de andra barnen, att känna sig inkluderade, viktiga, och värdefulla och inte straffar dem för att deras föräldrar valt att hämta på en bökig tid eller i onödan skapar en krånglig rutin som innebär att den som har en 5 minuter sen förälder verkligen får känna av detta och stå ensam påklädd och vänta. Tycker det är lite osympatiskt när barn ska straffas för vilka föräldrar de har, en del har ju rent värdelösa föräldrar men de barnen är ju sas redan straffade.
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:12:32 följande:

Ta kläderna i ena handen, ungen under andra armen och gå. Man ska vara ute när schematiden är över.

Men vafan... Mina barn är iaf människor, personer. De har RELATIONER, de har folk som de vill krama hejdå, de är mitt i ett samtal, de vill känna sig kompetenta nog att själva avsluta en aktivitet, plocka undan, klä sig och gå. Jobbar du på förskola? Vilken fantastiskt pedagogisk inställning...
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:31:02 följande:

Se till att komma i tid om barnen ska kramas osv. Det är inte förskolans uppdrag att ha er där efter att schematiden är slut. Jag har sett alltför många curlande föräldrar genom åren som inte kan säga till sitt barn att de inte får trassla mer.

Mina barn trasslar inte, de avslutar och klär på sig. Det tar 5-15 minuter, om jag säger att det är bråttom kommer de direkt. De är ganska bra på att ta personligt ansvar, kanske för att jag låtit dem ÖVA på det Under tiden pratar jag med personalen, vi kommer bra överens och det är ömsesidigt och trevligt. Jag pratar med dotterns kompisar, jo jag tycker det är viktigt att lära känna dem med. Jag upptar inte någon personal med arbete, ansvaret för min dotter är givetvis 100% mitt så fort jag kliver in genom dörren, men personalen ger ändå min dotter fortsatt uppmärksamhet precis som alla andra i rummet för att de vill och tycker om henne. Vi kanske har tur som råkat få en barn- och familjecentrerad förskola istället för den industrialiserade institutionsförskola som du verkar beskriva?
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:44:41 följande:

Du upptar plats som du inte har. På bekostnad av både personalen men framförallt de andra barnen.

Ok jag tror inte de upplever det så. Speciellt inte som personalen ofta fortfarande står kvar och pratar med mig efter min dotter redan gått ut genom dörren
  • nokla

Anonym (Förnuft) jobbade du på förskola eller inte? Det känns som att du isf jobbar i en väldigt slimmad organisation, och där personalen slutat ta upp problem med tider, budget och bemanning med ansvarig chef och istället tar ut sin frustration på barn och föräldrar? Det är inte riktigt ok

• nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:54:42 följande:

Låter som lustig personal som prioriterar en förälder till ett barn som har gått hem för dagen, framför de barn som de är ansvariga för.

Ja eller så har de tillräckligt med personal för att också kunna hålla en god relation och dialog till föräldrarna, vilket också egentligen ingår i uppdraget
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:59:18 följande:

Ingen här är förälder där jag arbetar så oroa dig inte över det.

Eran arbetssituation och bemötande mot barn och föräldrar är väl skäl till oro vare sig nån här har barn hos er eller ej?

Så ni har aldrig någon typ av avlämning när föräldrar hämtar, eller diskuterar vem som ska baka en kaka till kommande aktivitet, eller bara måste få berätta något härligt som hände under dagen? Ni har utvecklingssamtal 2 ggr per år och thats it??
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 12:18:48 följande:

Det är ingen hemlighet att det är kris inom barnomsorgen i Sverige. Det är konstigt att föräldrar inte märker av det på samma sätt som personalen. Än mer konstigt då föräldrar och barn har så goda relationer och samtalar utanför vistelsetiden. Det är många inom personalen som engagerar sig i Förskoleupproret.

Föräldrar ska gå ut genom dörren vid den tidpunkt som de har satt som vistelsetid och de förväntas komma i god tid för att hämta lugnt och tryggt.

Jo krisen inom barnomsorgen har jag mycket god förståelse för, har själv jobbat mycket aktivt med denna fråga under några år. Vad jag har noll förståelse för är när pedagoger vänder sig mot barn och föräldrar och ursäktar sig med kris och budgetargument. Det är så långt ifrån ok det kan bli, SÄRSKILT när man är medveten!
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 12:27:08 följande:

Regler är regler och barnen ska vara hämtade den tid som står på schemat. Det finns inget intresse i att inte kunna ta ut rast, eller inte kunna sluta i tid, för att föräldrar inte kommer i tid och hämtar barnen. Jobbar du gratis och utan rast?

Nu kommer ju jag som sagt i tid, men jag tycker ändå att det är viktigt att förskolan behandlar andra barn väl och respektfullt ÄVEN om de råkar ha struliga föräldrar. I mitt jobb kan man inte bara gå, är man inte klar så får man ta övertid eller hoppas nån kollega har lust att jobba över, det funkar liksom inte att bara släppa verktygen och dra eftersom det skulle kunna orsaka en allvarlig olycka. Så det är inte främmande för mig att man måste lösa situationen och lämna arbetsplatsen på ett ansvarsfullt sätt. Tror det är ganska vanligt inom många yrken, men tvingas nån stanna längre ska de givetvis ha övertid betalt.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning