• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Ang. uträkning av BF. Detta står på Sophiahemmets hemsida:

"Hur räknar man ut förlossningsdatum efter en IVF-behandling?

När man blir gravid efter IVF-behandling räknar man dagen för ägguttag som själva ägglossningen d v s vecka 2+0".

Sen är det bara att hitta en räknare som räknar ut BF utifrån ägglossning. Använder ni andra någon app? Jag använder "den lila" och tycker den e bra, men har märkt att storlek på embryot inte alltid riktigt stämmer.

• lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-02-27 10:28:44 följande:

Nu har vi äntligen fått se vår lilla ärta på ultraljud! Allt såg jättefint ut, det lilla hjärtat tickande på som det skulle <3

Tjoho!!!! Visst är det en helt fantastisk känsla! Grattis!
  • lisodan

Väldigt uppblåst här med! Har fått låna systers gravidbyxor, så sköna! Även köpt mammaleggings :)

• lisodan

Har ni andra fått nån klåda? Fick spendera natten på akuten med kraftigt illröd buk. Nässelutslag tror vi. Fick Tavegyl och ordinerat kortisonsalva. Kliar fortfarande men det mesta röda e borta nu. Verkar som jag får de flesta symtom man kan få. I veckan även näsblod. Skönt att inga symtom än så länge e ohanterbara Iaf. Visst har illamående tex, men har iallafall inte spytt. Jobbigast är nog tröttheten. Hur mår ni andra?

• lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-02-28 22:53:16 följande:

Lite läskigt med klådan! Hoppas du slipper det hädanefter.

Det är inget som stör supermycket, men lite läskigt att bli sådär röd.

Jag har gått från att jag tidigare var mer illamående på kvällarna till att känna mer på morgon/förmiddag nu. Verkar som allt kommer fortsätta ändra sig lite fram och tillbaka. :)
  • lisodan
    Etta skrev 2015-03-01 18:38:04 följande:

Oj, har inte alls tänkt på det, har du hört att det skulle vara skadligt? Klart, lightprodukter är väl inte det nyttigaste man kan få i sig men men.. På tal om mat har jag fått panik över att jag äter för lite fisk då ju omega 3 verkar vara så viktigt o nu köpt hem massa torskfilé, hehe. Nån som har tips på nån god torskrätt? ;) Blev också orolig över nyheten att det är arsenik i ris, känns ju inte alls bra att äta..

På tal om gummiband känns det som något jag skulle kunna använda redan nu, min mage är så sjukt uppsvälld! Det är dock det enda symtomet jag har so far...

Torsk, hackade morötter, hackad purjolök & fänkål, rejäl klick smör, salt och peppar ~ in i foliepaket i ugnen i cirka 45 min. Lätt och ljuvligt gott!

Annars har jag kört på att göra räkcoctail o tonfiskröra till smörgåsar. Gjorde även en god laxsallad förra veckan. Jag verkar som nån annan sa också ha lite svårt för lagad mat vissa dagar. Då kan detta vara en lösning för att få i sig fisk. Annars kan man kanske testa makril. i tomatsås men det klarar inte jag personligen just nu...
  • lisodan

Ni som äter Omega-3 ska nog kolla upp vilken sort ni köper. En del rekommenderas inte till gravida, men andra är ok har jag läst nånstans. Själv tror jag att det bästa är att få det mesta genom kosten. Så jag äter bara extra folsyra på inrådan av ivf-kliniken och nu bm. Men det är vad jag tror på och vet att åsikterna brukar vara delade på denna punkt.

• lisodan
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-03-02 08:44:28 följande:

Ja det här med fisk... Äter ju det extremt sällan. Och nu med illamåendet så finns det inte på kartan att äta fisk! Men Omega-3 i kapselform kan jag tänka mig att stå ut med.

Någon som har koll på vilken sort man bör välja i så fall?

Fråga på apoteket kanske? Jag skulle inte själv våga googla mig fram till det. Alla säger så olika om allt ute på the world wide web...
  • lisodan
    noctura skrev 2015-03-03 04:16:40 följande:

Tror jag blir galen! Har fått hemska kliande röda utslag på mage, rygg, nacke och höfter. I morgon måste jag ringa och få hjälp för nu har natten varit hemsk... Någon mer som har fått något liknande?

..

Vet precis hur du har det. Vet ej om du har samma men men jag hade mycket klåda förra veckan. Främst på brösten och hela magen. Natten mellan fredag-lördag blev det värre (nässelutslag) och 1177 tyckte jag skulle ta mig till akuten för att stanna av utbrottet. Där fick jag Tavegyl som man får ta som gravid. Jag tycker du ska ringa vårdcentralen first thing in the morning så de kan kolla och behandla! Efter inrådan från läkaren köpte jag även en fet kräm som heter Miniderm. Har nu också Tavegyl hemma om jag får det igen -men det har räckt med den ena tabletten jag fick på sjukhuset och att jag smörjt med krämen. Klådan är helt borta och nässelutslagen likaså.: ) Det var värst på natten.
  • lisodan
    Asams5 skrev 2015-03-03 09:45:53 följande:

Har varit på sista kollen på Sahlgrenska nu. Tvillingarna växer, är jämnstora och ser helt perfekta ut. BF beräknat till 6/10. Är väl glad om jag slipper gå så länge dock. :)

Vilken lättnad! Vilken lycka! Men fortfarande svårt att fatta att det är två.

Grattis! Häftigt med två! Vi fick sätta in två om vi ville för kliniken, och hade bestämt oss för det, men det blev bara ett embryo som blev bra. Tror det är fantastiskt med tvillingar. Jobbigt, men fantastisk! :)
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015