• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

lisodan skrev 2015-02-26 20:47:48 följande:

Första VUL var på gynakuten pga smärtor, yrsel och kallsvettningar i vecka 6. Sen hade vi standard VUL på kliniken i vecka 8 och idag var det inskrivning hos barnmorskan och då var det visserligen vanligt ultraljud. Vi blev erbjudna och fick betala 250 kr för det. Mest för min oros skull pga mindre symtom denna vecka. Vi hade ett MA förra året då det just var försvunna symtom som var första tecknet. Har insett att jag blivit smått traumatiserad av detta. MAt ledde även till komplikationer, livmodersinfektion, sjukhusvistelse, längre sjukskrivning och 6 månaders återhämtning. SÅ rädd att detta ska hända igen. Men sån otur borde man ju verkligen inte ha. Men nu hoppas jag att jag kan lugna mig lite. Känns bra med val av barnmorska och det är skönt!

Skönt! Förstår din oro...
  • Fröken Smilla

Nu har vi äntligen fått se vår lilla ärta på ultraljud! Allt såg jättefint ut, det lilla hjärtat tickande på som det skulle <3

• Fröken Smilla

Tack för alla gratulationer! Det känns helt fantastiskt! I samband med detta gjorde vi det officiellt på Facebook och det har verkligen strömmat in gratulationer, det är så kul att få dela det med alla vänner och bekanta!

Hur gick det på intervjun Kingston?

• Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-02-27 18:22:22 följande:

Sa de nåt om hur mycket missfallsrisken minskar efter UL?

Vad roligt med alla grattis :)

Nä, men den läkaren är rätt tystlåten jag har dock läst på missfall.se att när man ser hjärtat slå i vecka 9 så är missfallsrisken 0,5 %.

Vi har nu släppt all oro för sådant, och njuter. Det som händer, händer, och vi får ta det som det kommer. Under tiden ska vi ha det riktigt gott och dela vår glädje med de runt om oss
  • Fröken Smilla

Tack tjejer!

Idag är jag väldigt uppblåst... Igår på jobb hade jag gummiband istället för knapp i jeansen hur har ni det med uppblåsthet? Ser def mer gravid ut än vecka 9. Nu har jag förvisso köpt mammaleggings för att de är så sköna och håller inte inne magen alls. Men ändå!

• Fröken Smilla

Åh jag längtar efter gravidbyxorna, de ser otroligt sköna ut!

• Fröken Smilla

Jag har börjat må lite mer illa på kvällarna. Äter ganska lite då. Det håller i sig tills jag ska sova. Rapar en del också, så tror att det är sura uppstötningar på gång. Uppblåstheten, och trög mage, jobbigt! Tröttheten har inte heller gett med sig och påverkar mig mycket dagligen.

Annars mår jag fint! Det har molat i livmodern hela dagen idag, igår hade jag inget. Och brösten har ändrat sig. De är större, fyllda med blå ådror, vårtgårdarna har blivit större och mörkare, och så gör de riktigt ont ibland. Men det är lite lättare att ta än tröttheten och illamåendet.

• Fröken Smilla

Lite läskigt med klådan! Hoppas du slipper det hädanefter.

• Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-03-01 16:50:55 följande:

Xylitol? På vilket sätt är det skadligt?

Är det nån mer än jag som fått jätteavsmak på varm mat? Kan verkligen inte få i mig det. Yoghurt och frukt lever jag på nu.

På kvällarna fixar jag oftast inte... Mår rätt illa på eftermiddagarna numera. Har gjort en av mina favoriträtter, Texas chili, som stått och puttrat några timmar på spisen nu, men jag börjar känna avsmaken smyga sig på.

Yoghurt och frukt är bäst!
  • Fröken Smilla

På tal om att bli nojig över mat, jag har helt slutat äta frukt som inte är ekologisk. Även grönsaker äter jag helst ekologiska men det är inte lika lätt att hålla efter eftersom jag knappt lagar mat längre utan köper ute på lunchen. Men just frukten...

Imorgon ska jag ringa barnmorskan och dels diskutera illamåendet, men även fråga om mitt TSH. Jag äter ju levaxin och läkaren poängterade att det var jätteviktigt att det hålls under kontroll under graviditeten. Barnmorskan ville vänta med att ta det provet men läkaren skrämde upp mig lite. Hade varit skönt att få ta det provet tidigare.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015