• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Testa HMs leggings förresten. 100 kr. De funkar fortfarande bra för mig. Jeansen funkar inte alls längre. De skulle nog vara föe varma också. Känner mig som en ångkamin. Jag som annars brukar frysa lätt.

• lisodan
    Etta skrev 2015-08-31 16:44:55 följande:

12 på Posthotellet passar mig bra! Men visst har de lite olika lokaler att sitta i? Jag har bara varit där på frukost tidigare och då var det ju en trappa upp, men visst är det längst ner de har fåtöljer?

Japp, på nedervåningen. I baren. För de som vill äta har de ett par lättare rätter också tror jag. Typ ceasarsallad.
  • lisodan
    Etta skrev 2015-08-31 20:48:38 följande:

Låter bra! Ja, det lär vi ju göra! :)

lisodan, såg dig inte på förlossningskursen ikväll, hoppas allt är bra!

Vi valde att ej åka. Jag har varit så utmattad och haft ont idag. Lite varstans. Så tanken att först ta sig dit med kollektivtrafik och sen sitta flera timmar på en stol kändes helt omöjlig. Hoppas min vilodag ger mig ny energi imorgon!

Men kul! Då ses på Posthotellet den 13:e kl 12. Hoppas fler kan!
  • lisodan
    isglass3 skrev 2015-08-31 18:23:05 följande:

Lisodan: ja det är ultraljud. De tar vissa mått och lägger ihop på nåt sätt. Så får de fram en viktoch utifrån den en %-summa i förhållande till nåt medelvärde. Skulle tro att det är en ganska grov uppskattning dock så det kan nog avvika endel från verkligheten. Är idag i v 33+1.

Coolt att det går!
  • lisodan

Förstår om du har det tungt Asams. Vi är ju lika långt gångna och jag tycker det är JOBBIGT nu. Fattar verkligen inte dem som skuttar runt in i det sista? Om jag tyckte jag var en val för en vecka sen, så är jag numera en val med både rygg, magproblem, smärtor och som pustar o frustar sig fram. Läste nånstans att nu "står magen som högst" och att det kommer bli lättare sen. Hoppas verkligen det! Har ligamentssmärtor igen också. Ännu en växtspurt på g? Herregud!

Under dagarna kan jag också få riktiga dippar. Illamående, lite yr och nästan lite feberkänsla. Det går liksom i vågor. Tur vi ska till bm idag och kan ställa en massa frågor!

Häromdagen fick jag även värsta känslodippen. Lilltjejen hade ej rört sig som hon brukade på flera timmar och jag var verkligen orolig. Kände att min man inte var tillräckligt inlyssnande och jag fick bara världens gråt och panikattack. Tycker det är så läskigt nu på sluttampen. TÄNK om nåt skulle hända! Som tur är fick han mig lugn och hjälpte mig andas.

Fina bilder alla! Hoppas snart ha en fotoshoot med min man och hans nya systemkamera. Vi har ej haft nån ro ännu. Tyvärr känner jag mig ej lika vacker längre. Tycker nog själv att jag o magen var som snyggast för 3-4 veckor sen. Nu är magen så himla stor o vi har mest skämtbilder på när jag tex vräker mig i soffan, ligggätandes hämtmat....

• lisodan

Kakan:

Vi har också katter som kissar utanför lådan senaste halvåret. Tyvärr är det markeringskiss och luktar apa...Vi har fått sanera hela tiden och har t.o.m. köpt en ångtvätt för att kunna få det helt rent. För vår del tror vi att det är för att det har varit så många förändringar. Flytt till ny stuga och hantverkare både i lägenhet och stuga. Till vår stora glädje och förvåning är det mycket bättre nu tillbaka i lägenheten (de kissade där innan också). Så peppar peppar funkade det att köra igenom ordentligt med ångtvätten och vi har även sprayat med ättika/vatten som katter ej gillar. Det finns ju en tendens till att de kommer tillbaka och kissar på samma ställe. Så tips är väl (även om det ej är markeringskiss) att tvätta ordentligt. Jag hade nog inte bytt sand för det i sig kanske kan göra kissen orolig? Större låda är kanske också en idé? Och testa Feliway om du får tag på det. Annars har vi en liten dörrmatta precis utanför lådan så där samlas det mesta av kattsanden som fastnar i deras tassar. Vi har en vi kan tvätta för fräschhetens skull.

• lisodan

Bältros eller vattenkoppor Smilla. Fy nej- hoppas verkligen inte att du får det. Det räcker med att vara höggravid liksom.

Själv verkar det bli värre med foglossningen hela tiden. Kan knappt sitta alls längre. Det kombinerat med att jag blir yr/må märkligt av vissa ställningar gör att det är svårt att hitta nån bra ställning. Och fyra veckor kvar?

Men var hos bm i torsdags och allt såg perfekt ut. Nu är alla mina värden superduper; bra järnvärde på 119, bra blodtryck, bra glukos. Och SF måttet var 33 vilket var bra sa hon. Det bästa av allt var ändå att hon nu ligger med huvudet neråt och såpass långt ner att bm ej kunde känna det. Så vi fick göra ett ultraljud. Inte så konstigt att det trycker neråt helt enkelt. Bm sa att nu är kroppen och hon redo men att det ändå kan ta 2 veckor till eller mer. Men skönt att veta att förutsättningarna ser bra ut om förlossningen skulle starta. Att det gör ont i livmodern och att jag har ilningar och mensvärk tror hon bara är ett tecken på att livmodern tränar och att det är bra!

Ha en fortsatt fin lördag!

• lisodan

Uppenbart har de som dissar familjeliv, andra forum eller "att googla" rakt av ej själva suttit i vår sits. Hur mycket står det om ofrivillig barnlöshet, ivf och den livskris och oro det kan medföra på 1177 eller i gravidböcker? Alla symtom tas ej heller upp. Sen är det klart att man ej kan ta allt för sanningar. Det får väl vara ett supplement till information från barnmorskor. Men med tanke på hur glest det är mellan besöken till mvc i början så kan väl alla gravida sakna någon att tillfråga. Har hört denna kommentar många gånger och bryr mig ej längre. De får tycka sitt, jag tycker mitt. Hade inte upplevt denna graviditet lika positivt utan denna tråd eller att kunna googla.

Förstår att det är segt att sitta av tiden på jobbet, men hade själv gärna bytt med er. Stressar in i det sista nu och kroppen säger ifrån! Kan ni inte använda tiden till att lägga upp en plan för hur ni ska starta så smått på jobbet efter mammaledigheten?. En manual som ligger klar till era "har fött barn", "amningshjärnor". Borde väl ingå i ens arbetsuppgifter. Eller be era chefer om små uppdrag? Fast det kanske inte funkar? Vet ju ej helt vad ni jobbar med.

Jag börjar trots allt se en ende med mitt jobb och överlämning. Känns som allt är uppsäkrat nu så OM lilltjejen skulle komma i morgon kan de sköta mina uppgifter nu. Lämnade över en massa papper och pärmar idag. En sån lättnad!! Bara lite finlir kvar. Hoppas nu få bara vila i minst en vecka efter jobbet e slut och SOOOOVA innan förlossningen!!! Nu är det officiellt 8 arbetsdagar kvar. Fast med 50% då. Idag jobbade jag 9 timmar, så egentligen är det väl 7 arbetsdagar kvar

• lisodan

Japp den 18:e är sista dagen. Jag lägger ju själv upp mitt jobb så jag funderar istället på att jobba nån timma extra varje dag så jag kan sluta på onsd den 16:e. Ska bli sååååå skönt! Så nu är det verkligen ej långt kvar. Känns helt surrealistiskt. Inser att jag vet en massa om att vara gravid, men ej läst på så mycket om tiden efter BB. Men det ska nog gå bra. Fokus på amning först och det får vi hjälp med på BB.

Jag har också sovit mer eller mindre en hel natt. Underbart!

Vi har väl bf nästan samtidigt Smilla? Jag har börjat få ont igen framtill. Även som tryck neråt ibland och lite kramper då och då. Nästan som menssmärtor. Har du samma? Läser att sammandragningar och förvärkar ej ska göra ont?. (Varför heter det då förvärkar, eh...?) Så kanske är foglossningen?

Har överlag väldigt svårt att avgöra vad som är vad just nu. När bebisen sparkar och spjärnar emot blir magen helt hård. Och det kan göra lite ont. Sen är själva magen i lite onåd. Inte längre hård så att säga, och det kan göra lite ont också. Vet ej om det är bebis sparkar som triggar för att hon sparkar på tarmarna?

Senare med facit i hand vet jag säkert vad alla krämpor var. Jag är ideligen förundrad över allt som ändrar sig med kroppen när man är gravid. Igår utslag på höften också...He he!

Ser också fram en massa tills på söndag. Vi får försöka få till träffar senare när fler kan vara med. Med alla våra små mirakel!

• lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-09-09 09:11:08 följande:

Jag har köpt en bok som heter Lyhört föräldraskap, som handlar om de första fyra åren, från det att bebisen hamnar på bröstet. Den är lättläst och väldigt intressant, rekommenderar den!

Jo vi har bf nära varandra Lisodan vår bf är 8/10 enligt ivf, 10/10 enligt RUL. Skönt att du kan planera själv. Jag är ledig på onsdagar, så jag har bara 6 arbetsdagar kvar, men kan inte gå tidigare än den 18:e.

I viloläge får jag varken ont eller sammandragningar, men när jag gör nåt fysiskt kan det bli både och. Jag tror inte det onda är förvärkar, utan ligament och foglossning. Jag är fortfarande väldigt känslig ut mot ljumskarna. Det kan hugga till rejält ibland men det onda stannar inte kvar längre. Sammandragningarna känns inget alls, förutom att magen blir hård vad jag förstår det som så kan sammandragningar börja lite varstans på magen medan en förvärk är mer lik vanliga värkar, dvs börjar uppifrån och går ner och släpper nerifrån och upp. Men visst är det en hel vetenskap?!

Tack för svar! Har hört om den boken innan. Sov ju så skönt natten till i går. Denna natt, not so much! Får väl använda tiden till att beställa den då Tror jag ska passa på o hitta något till mannen som en överraskning!

Just nu längtar jag så efter vår lilla Ester! Hur ser hon ut? Vem är hon? På senaste ul i förra veckan fick vi en bild där hon hade en GIGANTISK näsa. Förmodligen förvrängd av maskinens kamera, men kan inte helt släppa bilden av att hon kommer se konstig ut...men älskar henne redan så!

Hur går det för er andra med namnletandet?
  • lisodan

Förstår om du blir orolig Etta. Men det är säkert ingen fara. Min kompis fick en tjej förra året som var väldigt liten. Vägde runt 2 kilo men var 49 cm lång och föddes två dagar innan bf. Men allt har gått hur bra som helst.

Om du blir så stressad tycker jag du ska sjukanmäla dig några dagar. Kanske hela vägen till extrakollen!? Svårt i dessa tider, med ditt jobb kanske, men du behöver ta hand om dig o bebben lika mkt som du tar hand om andra! Kram!

• lisodan

Ja, supertrevligt igår! Hoppas också fler kan nästa gång. Förmidligen blir det väl efter vi blivit mammor. Tänk!?

Och så första miraklet från tråden har sett världen. Apropå att ngn skrev att jag och Asams nog blir först, så vet man nog aldrig. Även om bm sa att hon nu var redo, så skulle det ej förvåna mig om jag får gå över tiden bara för det! Men nu är det tre veckor kvar och det är ju helt galet!! Stort grattis Anna till er tjej! Bra att allt gick bra trots dramatik. Hur märkte ni att något höll på att hända? Om du vill prata om det?

Vad läskigt MaryoMary. Kunde de säga vad det var?

Själv har jag mått umpa ett bra tag nu, med en värsta dag i lördags. Så illamående och tung och ont av foglossning. Men igår mådde jag oförskämt bra! Kunde gå riktigt snabbt och inget illamående. Och det har hållit i sig, so far. Visst otymplig som få och hade lite ont efter att ha suttit på Posthotellet men ändå ett bra dygn. Så ska det vara så här, tar jag gärna lite lediga dagar innan lilltjejen kommer!

Igår medans jag var på Post höll blivande morfar och pappa på med spjälsängen. Vi har numer en platsbyggd säng till vår sovalkov. Som en bedside crib (en sån fick ej plats) fast byggd från en vanlig spjälsäng. Blev sååå nöjd. Nu fattas bara att fixa till madrassen så den passar. Vi har nu allt till bebis förutom babyskydd (och det ska vi hyra) samt skötbord. Ska få ett vägghängt i present av en kompis i morgon.

Jag har säkert missat en massa inlägg pga mupptelefon. I veckan hoppas jag ha en ny! Men hoppas alla mår bra så här nu på sluttampen!

Glömde fråga igår hur det går med din katt förresten, Kakan? Vi fick själva en sjukling härhemma i förra veckan som gått med tratt nu en vecka. (Skurit sig och sedan blev såret större och infekterat). Ska tillbaka på onsdag och ta bort stygn - så då får han äntligen gå ut igen, stackarn.

Hur tar dina katter flytten Asams?

• lisodan

Gud så läskigt när det går så fort! Men ändå bra storlek på henne då!

Det blir en fin historia att berätta för henne sen att farsan i ren panik gör sig illa på väg till BB. Försökte han stjäla showen? Hehe...

Har själv funderat på bilder och så på vår lilltjej sen. Kanske vi väljer att starta en ny tråd som är privat sen? Hur känner ni andra? I en privat tråd skulle jag själv känna mig bekväm att sluta kapa mitt ansikte också.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015