• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Etta skrev 2015-08-19 18:06:30 följande:

Kakan och Smilla, låter lite som det jag haft senaste dagarna. Haft lite som mensvärk i nedre delen av magen men mest att det spänner och drar väldigt mycket och känner mig mycket spänd och öm så fort jag går längre än några meter, tror det är sammandragningar men är lite bekymrad eftersom det sitter i ganska länge. Kanske är det växtvärk då? Mvc tyckte jag skulle vara uppmärksam på det. Ska dit imorn och prata vidare om det!

Kan det vara foglossning? Om det gör ont?
  • lisodan
    Kakan1976 skrev 2015-08-19 19:44:06 följande:

Det känns som tidigare i graviditeten. Antagligen växtvärk. Men tänkte att sammandragningar kanske känns likadant? Antagligen har jag inte haft några, borde väl känt att det var sammandragningar då.

Första dagen tillbaka på jobbet idag. Lite trötta ben och obehag i ryggen på eftermiddagen. För att inte tala om hur jäkla varmt och jobbigt det var på bussresan hem! De där guppen är inte sköna som du säger Lisodan!

När du säger att du mådde dåligt av järnbristen, på vilket sätt menar du då?

Järnbrist för mig: utmattad, nedstämd (lipig), kändes som jag rörde mig och tänkte i slowmotion, att gå i kvicksand och aldrig komma fram. Inte orka. Alltså inte orka varken psykiskt eller fysiskt. Inte orka ens att tänka klart en tanke. Väldigt mycket flås i uppförsbackar och trappor. Svårt att förklara helt, men vet att jag mår bättre iaf :)
  • lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-08-19 20:35:22 följande:

Oj så konstigt det blev...

Här är filten som jag virkat klart :) blev nöjd med tanke på att det var första gången jag virkat något. Nu är jag igång och virkar en barnvagnsmobil. Lite svårare och eftersom vi inte har fått vagnen än så är det svårt att veta hur lång den ska bli. Men det är kul!

Fin! Själv blir det att leta lite fina filtar på tradera tror jag, eller loppis. Har absolut inte tålamod till att virka eller sticka. Sy möjligtvis men har ingen maskin. Snygga ben! ;)
  • lisodan
    isglass3 skrev 2015-08-19 22:15:04 följande:

Så fin filten blev smilla!

För mig började ny termin i måndags och flera timmars föreläsningar per dag. Idag kände jag att jag knappt kunde sitta, trycker som sjutton neråt och spänner. Var nästan tvungen att ställa mig upp lite ibland. Riktigt obehagligt. Nån mer som har så? Känner det nästan lite nu när jag ligger ner oxå. Kan det kanske vara att den borrar ner huvudet? Men är inte det lite tidigt v 32?

Japp så har jag det också. Vår lilla ligger tydligen neråt nu, men är ruckbar så ej fixerad. Ta med en mjuk kudde, hjälper en del :)
  • lisodan
    Etta skrev 2015-08-19 22:51:16 följande:

Så trevligt! Ja, precis, ska bli spännande se! Japp, tagit ledigt halva dan så då har jag all tid i världen! :) Smart idé med outfitbilden, gör likadant!

Super! :)
  • lisodan
    Siri74 skrev 2015-08-21 17:31:08 följande:

Ahah! Det var väl som jag trodde då.

Blev märkbart mycket piggare när jag började med dubbel dos av järntabletter.

MEN jag fick outhärdligt mycket eksem i ansiktet. Det var tusen nålar hela tiden, dag som natt, och ingen av mina vanliga eksemkrämer hjälpte. Min man kom dock på att det var ju i samband med att jag överhuvudtaget börjat äta järntabletterna som jag började få problem. Blev sen rådd av vikarierande barnmorska att ha ett uppehåll på en vecka för att se om det hjälpte. Jo det gjorde det helt klart. Men nu har uppehållet från Neroferon (Får magproblem av Niferex, och allergisk mot blutsaft) varat i många veckor och jag blir allt tröttare, muskelsvagare och orkeslösare. Har verkligen aldrig varit med om liknande. Kan tillägga att jag kastar i mig flera hundra gram leverpastej och massor av paltbröd varje dag i hop med c-vitamin. Men tydligen hade jag ändå ordentlig brist sa barnmorskan i går. Järnvärdet låg på 92, och jag ska på efter extra provtagningar besöka läkare på måndag.

Hjärnan funkar INTE som den ska. Blir helt färdig (och gråtfärdig) av att göra minsta lilla. Handla. Vara hos doktor. Gå till barnmorska, tänka.... Alltså så att jag blir sängliggande resten av dagen. RIKTIGT svårt att tänka klart. Och att fungera som mamma och fru...det ska vi bara inte tala om. Detta är otäckt att vara med om. Hoppas ni andra slipper det. Får andfåddhet då och då som sitter i en kvart, eller sex timmar. RIKTIGT obehagligt! Verkar vara bra för mig att dricka, och att äta mycket. Men eftersom jag är överviktig så är jag ju inte en som har svårt att äta precis. Men tycker redan jag äter tillräckligt.

Försöker (konstigt nog kanske) faktiskt ta mig en kort joggingtur varje förmiddag/morgon. När jag fortfarande brukar vara som folk. Men har nu läst att man kan svettas ut järn, så det är inte så smart kanske. Brukar vara en energisk person. Förra graviditeten ordnade jag t ex mitt eget bröllop för 120 personer, inklusive lagade all mat i 27-gradig värme. I sjunde månaden.

Visst är jag några år äldre nu men ändå!

Förlåt för att jag inte kommenterar det alla skriver. Min dator krånglar när jag ska gå in på familjeliv. Och eftersom jag i nuläget får enorma gråtattacker för ALLT som är lite svårt så är det inte så bra för mig psykiskt att ens försöka.

MEN jag läser allas inlägg på telefonen (Där jag ALDRIG lyckas logga in mig av någon anledning) med stort intresse och deltagande så ni vet!

Älskar att ställa till med stora kalas, men i morgon på dotterns fyraårskalas blir det i riktigt liten skala. Här bakas pajer och tårta varje...öh nåja..."pigg" sekund.

Är verkligen orolig för om jag i morgon kommer kunna hålla mig upprätt, och tänka klart eller inte. Kan gå precis hur som helst.

Det låter verkligen inte bra. Liknande min upplevelse av järnbristen. Jag var nere på 95. Är också en energisk person vanligtvis. Såååå jobbigt och nedstämmande !

Finns det inget annat du kan ta? Om du är allergisk kan de kanske de kan ge dig järn intravenöst? Tycker du ska söka igen. Vilken vecka är du i? Min bm sa att bebis tar extra mycket järn från mamman under v 28-32.

Är spänd på att testa mitt järn i morgon. Går in i vecka 35 imorgon. Tycker själv jag känner mig ok i det avseendet. Visst är jag trött, men tror det är annat. Men kanske har helt fel?!

Råder dig iaf att söka hjälp för det är verkligen inte kul med järnbrist!
  • lisodan

Annars flyter det på här. Börjar nog vänja mig vid att allt går långsamt. Senaste veckan har foglossningen blivit sämre. Men är rätt säker på att akupunkturen funkade bra denna vecka. Blev lite bättre efter två sessioner. Så det är bara att fortsätta :) Är avslappnande skönt också! Kan rekommenderas!

Senaste veckan har också varit en riktigt fixarvecka. Kanske den förlossningsförberedande kursen satt gång i tanken om att det snart är dags. Vi har tidigare skrivit ut listor på 1) saker som är bra att ha första tiden 2) lista på saker till bebisväskan och 3) mall för förlossningsbrev. Nu är det inte så mycket saker kvar, vi inskaffar och bockar av succesivt. Skrev iaf ett första utkast till brevet i går kväll. Skönt att få tankarna ner på papper. Vi letar efter det mesta på blocket och tradera samt bortskänkessidor på facebook. Bortskänkes funkar lättast faktiskt. På blocket är det ofta att saker redan är tagna. Igår hämtade vi bebisnest, manuell amningspump och spjälsängsskydd. Med på "köpet" fick vi oanvända amningsskydd, nässug, babygym, amningskudde, nappar, nappflaskor m.m. och en bumbostol. Känns som värsta julafton. Det var fina grejer också!

Mammagruppen i torsdags var bra, speciellt var barnmorskan som höll i det helt fantastisk. Ett riktigt original. Längesen jag skrattat så mycket. Även mycket trevligt att få träffa Etta! Ska bli spännande att se hur gruppen utvecklar sig. Alla bor utspritt över stan och vi var ganska många. Kanske upp emot 15 stk. Är nog orealistiskt att tänka att alla kommer fortsätta ses.

Igår slogs jag av tanken att jag ju kan gå över tiden! HUA, fick lite småpanik. Undrar ju redan hur jag ska orka 6 veckor till. Märker att jag är lite rädd för detta. VILL INTE gå över tiden. Fler som känner så?

Ha en fin söndag, alla. Jag tänker smyga upp och göra finfrukost till mannen som snarkar bredvid...u

• lisodan
    Kakan1976 skrev 2015-08-23 08:19:03 följande:

Siri74: Fy sjutton! Jag tycker som Lisodan att du ska be att få järn intravenöst. Så där kan du ju inte ha det.

Skönt att det gick bra på Ullared Smilla. Och en Näsfrida kanske det får bli. Det har en vän till mig rekommenderar också.

Nu har jag börjat gå upp i vikt rätt bra och hungern har satt in. Beror mest sannolikt på att magen äntligen sköter sig någorlunda. Och att jag äter en farlig massa glass och bullar. Sötsuget vet inga gränser!

Bebisen stökar på mycket i magen. Jag brukar lägga mig med magen mot min sambos rygg så att han får känna. Mysigt!

Ha en fin söndag alla!

Kände också ett ökat matsug och sötsug i dina veckor och det har hållt i sig. 74 kg i går, och låg på 57-58 innan äggplock. Blir nog så att jag kommer toucha, och komma över 20 kilo plus.

Ska testa att lägga mig med magen mot min man. Han är lite dålig ibland på att vilja känna sparkar. Tycker att hon aldrig vill sparka när han ska känna. Då ledsnar han, fast jag tycker att han ska ha mer tålamod. Fler som har det så?

Vad är en Näsfrida?
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015