Siri74 skrev 2015-08-21 17:31:08 följande:
Ahah! Det var väl som jag trodde då.
Blev märkbart mycket piggare när jag började med dubbel dos av järntabletter.
MEN jag fick outhärdligt mycket eksem i ansiktet. Det var tusen nålar hela tiden, dag som natt, och ingen av mina vanliga eksemkrämer hjälpte. Min man kom dock på att det var ju i samband med att jag överhuvudtaget börjat äta järntabletterna som jag började få problem. Blev sen rådd av vikarierande barnmorska att ha ett uppehåll på en vecka för att se om det hjälpte. Jo det gjorde det helt klart. Men nu har uppehållet från Neroferon (Får magproblem av Niferex, och allergisk mot blutsaft) varat i många veckor och jag blir allt tröttare, muskelsvagare och orkeslösare. Har verkligen aldrig varit med om liknande. Kan tillägga att jag kastar i mig flera hundra gram leverpastej och massor av paltbröd varje dag i hop med c-vitamin. Men tydligen hade jag ändå ordentlig brist sa barnmorskan i går. Järnvärdet låg på 92, och jag ska på efter extra provtagningar besöka läkare på måndag.
Hjärnan funkar INTE som den ska. Blir helt färdig (och gråtfärdig) av att göra minsta lilla. Handla. Vara hos doktor. Gå till barnmorska, tänka.... Alltså så att jag blir sängliggande resten av dagen. RIKTIGT svårt att tänka klart. Och att fungera som mamma och fru...det ska vi bara inte tala om. Detta är otäckt att vara med om. Hoppas ni andra slipper det. Får andfåddhet då och då som sitter i en kvart, eller sex timmar. RIKTIGT obehagligt! Verkar vara bra för mig att dricka, och att äta mycket. Men eftersom jag är överviktig så är jag ju inte en som har svårt att äta precis. Men tycker redan jag äter tillräckligt.
Försöker (konstigt nog kanske) faktiskt ta mig en kort joggingtur varje förmiddag/morgon. När jag fortfarande brukar vara som folk. Men har nu läst att man kan svettas ut järn, så det är inte så smart kanske. Brukar vara en energisk person. Förra graviditeten ordnade jag t ex mitt eget bröllop för 120 personer, inklusive lagade all mat i 27-gradig värme. I sjunde månaden.
Visst är jag några år äldre nu men ändå!
Förlåt för att jag inte kommenterar det alla skriver. Min dator krånglar när jag ska gå in på familjeliv. Och eftersom jag i nuläget får enorma gråtattacker för ALLT som är lite svårt så är det inte så bra för mig psykiskt att ens försöka.
MEN jag läser allas inlägg på telefonen (Där jag ALDRIG lyckas logga in mig av någon anledning) med stort intresse och deltagande så ni vet!
Älskar att ställa till med stora kalas, men i morgon på dotterns fyraårskalas blir det i riktigt liten skala. Här bakas pajer och tårta varje...öh nåja..."pigg" sekund.
Är verkligen orolig för om jag i morgon kommer kunna hålla mig upprätt, och tänka klart eller inte. Kan gå precis hur som helst.
Det låter verkligen inte bra. Liknande min upplevelse av järnbristen. Jag var nere på 95. Är också en energisk person vanligtvis. Såååå jobbigt och nedstämmande !
Finns det inget annat du kan ta? Om du är allergisk kan de kanske de kan ge dig järn intravenöst? Tycker du ska söka igen. Vilken vecka är du i? Min bm sa att bebis tar extra mycket järn från mamman under v 28-32.
Är spänd på att testa mitt järn i morgon. Går in i vecka 35 imorgon. Tycker själv jag känner mig ok i det avseendet. Visst är jag trött, men tror det är annat. Men kanske har helt fel?!
Råder dig iaf att söka hjälp för det är verkligen inte kul med järnbrist!