• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Fröken Smilla skrev 2015-06-09 21:35:54 följande:

Det är sannolikt växtvärk jag har, snabbtestet visade inget. Men de ska skicka iväg på odling, det är skönt att de tar det säkra före det osäkra. Men magen har verkligen vuxit den senaste tiden. Igår fick jag kommentaren "blev du plötsligt jättegravid?!" av en kollega hehe. Men det skulle kunna göra lite mindre ont. Det hade jag uppskattat!

Jag har också haft mycket växtvärk och den har eskalerat senaste veckan. Ordentliga hugg! Men tror ändå allt är som det ska. Har flera ggr sagt till mig själv att fortsätter det så tar jag kontakt m BM. Men så har det försvunnit igen på dagen.
  • lisodan

Jag ska söka ngt som heter graviditetspenning. Då måste arbetsgivaren säga att det inte går att omplacera mig till lättare uppgifter. Detta gäller endast tunga jobb och en del av mina arbetsuppgifter är praktiska och tunga. Vad jag förstår ska det inte påverka SGIn. Jag kommer få 80% ersättning av lön från Försäkringskassan om det går igenom. Detta kan man söka 2 mån innan BF och olika grader; 25,50,75 och 100% tror jag. Så jag hoppas kunna jobba 50% sista tiden. Jag kommer alltså inte använda föräldrarpenningen förrän efter är BF.

• lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-06-10 21:23:35 följande:

Ja huggen känner jag igen sen tidigare, detta är mer konstant obehag och värk. Huggen får jag gärna när jag nyser eller rör mig hastigt. Detta är på ett annat sätt, och smärtar över urinblåsan också. Det var väl därför de ville kolla upp det.

Känner igen mig i dina problem med att gå/sitta/stå/sova. Vad man än gör blir det jobbigt efter en stund. Visst sover du med kudde mellan knäna? Vill minnas att du skrev det, annars är det ett bra tips! Har hjälpt mig med sömnen. Tyvärr är mina bröst fortfarande jätteömma på natten, så vaknar jag inte av sovställningen så vaknar jag av dem eller att lillfisen sparkar!

Nu när jag börjat samla vatten också (fick inte av mig mina ringar tidigare idag) så måste jag vara toknoga med att röra mig mer på jobb. Det är verkligen ingen speciell fördel att ha ett stillasittande jobb nu... Mår som bäst när jag får röra mig.

Så har jag också känt det. Öm över urinblåsan nånstans och lite som ett band längst ner i livmodern över magen. Men ej lika öm där längre, men istället i ljumskarna.
  • lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-06-12 06:35:23 följande:

Nu på morgonen har jag och lillan haft kul! Jag tror jag hittade hennes rumpa och varje gång jag buffade på henne buffade hon tillbaka genom att sparka Så jäkla mysigt! Hon är verkligen igång både dagar och nätter, moderkakan i framvägg har verkligen inte verkat stötdämpande här haha

Vad mysigt! Jag får också för mig att hon buffar tillbaka om jag trycker lite lätt ibland. Har dock ej lyckats lokalisera några kroppsdelar ännu mer kanske att det ibland känns som "krafs" och då tror jag hon gör nåt med händerna (ofta nära urinblåsan vilket ej är så skönt) och ibland kommer det ordentliga stötar som också kan synas utanpå och då måste det vara från någon annan kroppsdel. Huvud, rumpa eller ben. Här är det också full rulle under dygnets alla timmar. Som tur var ej så mkt på natten ml kl. 00-05 iaf. Och det kan vara en del vilopauser in i mellan.
  • lisodan

Igår var vi och hämtade vagnen hos min kompis. Den var mycket finare än jag trodde, då hon sagt att den ej va så modern och lite solblekt. Men den har skönt gung, känns lätt och bra. En kombivagn så den håller ett tag. Fick även en fin spjälsäng, madrass, täcke, lakan o kuddar till både vagn o säng, badbalja, en babysitter, lite leksaker och en jacka. Vi har sen tidigare ett babygym, en skötväska m tillbehör och eftersom vi ska få överta systerdotters kläder m.m. börjar vi känna oss klara. Galet! Men känns även bra. Det som är kvar är väl skötbord, termometer, blöjor till första tiden, lite apoteksgrejer, bärsele, amningskudde och babyskydd. Babyskydd ska vi nog hyra för första tiden.

Igår var vi på IKEA, köpte inget bebisrelatet men var mycket mysigt att gå och titta o drömma! :)

Hur fasiken orkade ni med Ullared. En 30 min på IKEA o jag var helt slut. Men kämpade vidare för vi hade grejer till nya stugan som verkligen behövdes. Tur de har sängar, soffor o stolar att låna ;)

• lisodan

Smilla: Vi funderar hej vilt på namn men märker att vi har ganska olik smak. Jag gillar korta, enkla namn. Min man kommer till och med dubbelnamn som alternativ. Jag gillar tex Siri, Elsa, Emmy, Ella, Ellen, Molly, Moa. Ett namn som funnits med länge är Ester. Tyvärr verkar alla dessa namn så vanliga nuförtiden. Ett annat namn som för mig är bubblare just nu, som jag egentligen tycker är lite fult, men som tar sig för varje dag är Solvej. I princip alla jag säger det tycker inte om det dock....

• lisodan

Och ja, Nattugglare här! Igår installerade vi kattluckan på nya stugan så ska bli intressant framöver om jag kommer sova igenom nätterna/morgnarna eller om bebis/hormoner ändå väcker mig. Just nu har katterna velat gå ut vid 04. Och när jag väl väckts blir jag 1)kissenödig 2) hungrig 3) pigg... Imorse vaknade jag av att katterna krafsade och ville ut så de har inte fattat grejen än.

• lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-06-15 06:17:18 följande:

Lisodan, vi har samma problem här jag gillar korta klassiska namn, och mannen är mer för de moderna. Hade också ett namn som växte men som ingen annan gillat, nämligen Juni. Vi dumpade det efter att nästan alla rynkat på näsan när vi sa det... I toppen nu ligger Maja, vi får se om det håller hela vägen jag hade gärna tagit Signe men mannen har sagt nej till det.

Jobbigt att vakna så. Jag vaknar ofta och är kissnödig men kan somna om efteråt. Däremot vaknar jag galet tidigt varje morgon, mellan 5-6. Kan inte somna om då, men jag är glad att jag slipper vara vaken om nätterna, hade ju det så innan, och det är väldigt frustrerande.

Maja och Signe är också favoriter hos mig men känner två som heter det så det blir nog inte så.

I natt/morse fick jag faktiskt sovit. Uppe och kissa en gång men lite tidigare vid 02, så då kunde jag somna om! Lycka!
  • lisodan
    Kakan1976 skrev 2015-06-15 11:07:19 följande:

Jag är äntligen bättre i magen! I alla fall just nu, vi får se hur länge det varar. Men den här helgen har jag känt mig normalt gravid istället för att vara ledsen för att jag har ont och obehag. Jag har bytt från Laktulos eftersom jag tror att det var den som gjorde mig så infernaliskt gasig, till Inolaxol och för magkatarren tar jag Losec i 14 dagar.

Jag känner av knodden mest hela tiden och igår kände min sambo några buffar utanpå. Så jäkla härligt!

Första besöket efter RUL hos barnmorskan den här veckan. Hoppas hoppas hoppas att jag slipper järntillskott.

Vad skönt med magen! Hoppas verkligen du slipper järntillskott! Blä för dem! Och härligt att din sambo fick känna buffar utanpå.

Här sparkas det på hej vilt och vi kan se hur magen rör sig nu! Det har vissa dagar börjat kännas lite obehagligt som när hon i 2-3 dagar höll på nere vid urinblåsan. Men trots obehag är sparkar och rörelser i magen det bästa jag vet!
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015