• Kakan1976

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Fröken Smilla skrev 2015-04-27 18:50:41 följande:

Har ni börjat kika på vagn? Vi kommer att beställa vagn efter RUL om allt ser bra ut då. Har bestämt oss för en grå Emmaljunga Duo Edge. En ganska stor vagn, men vår släkt på båda sidor snittar födelsevikter runt 4,2 kg och båda två är väldigt långa, så vi vill kunna använda liggdelen länge.

Sen har jag lämnat besked om när jag kommer gå på föräldraledighet. Känns nästan som jag jinxar det, tänk om RUL inte går bra liksom... Men vår arbetsplats genomgår lite förändringar så de behövde veta iom sommarjobbaren och vikarie.

Vi har beställt vagn. En Stokke Trailz. Mörkblå med vita prickar på liggdelen och helt blå resten, utgående färg och vi fick 20% rabatt så vi passade på. Jag behöver en hög vagn eftersom jag har ryggproblem och får ont när jag lutar mig framåt.

Jag har inte ens tänkt på att det inte skulle se bra ut på RUL. Varför skulle det inte göra det tänker jag när det sett bra ut hittills! :)

Hur långt innan BF planerar du och ni andra att gå?
  • Kakan1976
    Fröken Smilla skrev 2015-04-27 19:32:06 följande:
    Jag är nog lite ärrad, har två kollegor på jobb som fått avbryta sina graviditeter efter RUL. Men det är nog bara ett olyckligt sammanträffande. Det har dock satt sig hos mig. Jag har ju inte heller varit på KUB.

Jag kommer gå 2,5 vecka innan bf, men 5 veckor innan dess kommer jag bara jobba fyra dagar i veckan (måndag-tisdag och torsdag-fredag). Läste nånstans att kroppen inte blir så trött om man bara jobbar två dagar åt gången. Och två veckor innan dess har jag två veckors semester.
    Fy sjutton! Hade inte de gjort KUB?
  • Kakan1976
    Fröken Smilla skrev 2015-04-27 21:34:14 följande:
    Tror inte det, de var båda rätt unga. Eller så såg man inte det på kub (hon jag jobbar mest med var gravid med en bebis där hjärtat inte hade utvecklats rätt och därför hade inte hjärnan det heller...). Kanske inte hade med någon kromosom att göra. Den andra tjejen är yngre men jag vet inte varför de avbröt. Glädjande nog är hon jag jobbar närmast gravid igen och nu ser allt bra ut

Fick förresten precis reda på att min bästa vän också är gravid, och att våra bebisar endast kommer ha 7 veckor mellan varandra är sjukt glad!
    Urk, jag hade inte ens tänkt den tanken. Och jag tänker försöka fortsätta ha den här bra känslan. Alt har gått bra hittills och det kommer det att fortsätta att göra. Jag kommer få en fin och frisk bebis :)
  • Kakan1976
    lisodan skrev 2015-04-28 08:19:43 följande:

Usch, nu är oron tillbaka. Haft väldigt spänd mage så fort jag rör mig lite, kan räcka att jag sitter vid datorn och jobbar. Det svider liksom i magen också och har gjort ont vid naveltrakten. Även gjort ont i samband med att jag kissar. Har känt att jag har stressat för mycket och fixat för mycket med att flytta från vår stuga. Har ringt bm och frågat om dessa smärtor, samt tagit urinprov. Allt ska vara normalt.

Men igår när jag skulle flytta mig fr soffa till sängen så fick jag plötsligt ont i magen. Som rejäl mensvärk, och det höll i sig. Det sitter långt ner som ett band och är kvar även idag. Smärtar inte riktigt lika mycket men är ändå kvar. Någon här som har haft ihållande "mensvärk" I många timmar/ dagar? Alltså inte molvärk eller hugg. :-/

Ja jag har haft det. Det satt i i två dygn men sen släppte det. Det var som mensvärk och jag var helsäker på att jag skulle börja blöda vilken sekund som helst men det gick bra och inget blod kom. Förmodligen bara livmodern som växer så försök att inte oroa dig.
  • Kakan1976

Jag har haft en så härlig morgon! När jag skulle gå över övergångsstället så stannade jag upp och en man i en stor lastbil körde förbi och vinkade glatt som tack. Jag såg ett par i 50-åldersåldern som jag möter varje morgon och de höll handen även idag. Jag lyssnade på en historia i mina hörlurar om en kvinna som dessvärre hoppade från 87:e våningen av Empire State Buildning men som av ett mirakel hamnade mitt i världens luftpust som blåste in henne på balkongen på våning 85. Och så är man på smällen också!

Livet <3

• Kakan1976
    lisodan skrev 2015-04-29 15:17:33 följande:

Jag har också en bra dag idag. Flyter på med jobbet. Hjärnan börjar kännas normal.

Samtidigt ett litet lätt illamående som smög sig på innan lunch. Konstigt det där, mår bäst när jag får vara lite illamående...även det är såklart är skönt att slippa också.

Har börjat fundera igen på att skaffa en doppler. Hur tänker ni? För och emot?

Jag hörde också häromdagen att Dopplers kunde vara skadliga så jag hade nog inte skaffat någon. Men det verkar vara blandade åsikter, vissa säger ju att UL kan vara farliga, andra inte...
  • Kakan1976
    Fröken Smilla skrev 2015-04-29 14:45:43 följande:

Haha så härligt Kakan!

Ikväll ska jag på mitt första pass gravidyoga smile1.gif ser massa fram emot det. Det är inte bara yoga utan även samtal om graviditet, förlossning mm. Ska bli kul att träffa fler gravida häromkring!

Mysigt med gravidyoga! Det kanske man borde testa. :)
  • Kakan1976
    lisodan skrev 2015-05-04 18:49:19 följande:
    Jag har faktiskt hittat ett par gravidyogakurser nu. Men det e snabba puckar, kursstart inom 2 veckor. Hoppas det finns platser kvar. Sen verkar alla ha sommarstängt. Ska försöka luska vilken som verkar bäst. :) Kollar nu på Yogacentrum och Yogastudion. Sen får jag väl ligga o skvalpa själv på Hagabadet eller nåt...:)
    Jag funderar på Yogacentrum på torsdagar!
  • Kakan1976

Såg att jag har en del grejer bokade på torsdagar så det verkar svårt att få ihop det för min del. Däremot så fick jag svar från Yogastudion som startar en kurs nästa onsdag 17-18:30. Vad tror ni om den?

• Kakan1976
    Etta skrev 2015-05-05 07:40:39 följande:

Ska kolla hur det ser ut i min jobbkalender, yogastudion ligger lite dumt till m tanke på mitt jobb så kommer få sluta innan fyra isåf, men ska kolla om det är möjligt! Var det också åtta gånger?

Ja 8 ggr. Ligger lite dumt till för mig också så det blir lite stressigt att hinna äta nåt innan men tror det funkar ändå.
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015