Inlägg från: aleydis |Visa alla inlägg
  • aleydis

Sjukskriven - CSN ?!

Sweet Sofia skrev 2015-02-16 17:53:53 följande:

Om försäkringskassan godkänner din sjukskrivning får du fortsatt CSN. Dessa pengar är dock inte något som räknas in i ditt studielån utan är sjukersättning. Godkänner de inte så får du inga pengar eller blir återbetalningsskyldig.

Nej, tror inte detta stämmer. Blev själv sjukskriven från studier för ngt år sen.

Du bibehåller rätten till studiemedel om du får sjukskrivningen godkänd, men de 30 första dagarna är karensdagar och betalas INTE tillbaka. Efter de 30 dagarna fortsätter utbetalningarna och avskrivs från lånet.
  • aleydis
    Sweet Sofia skrev 2015-02-16 17:53:53 följande:

Om försäkringskassan godkänner din sjukskrivning får du fortsatt CSN. Dessa pengar är dock inte något som räknas in i ditt studielån utan är sjukersättning. Godkänner de inte så får du inga pengar eller blir återbetalningsskyldig.

"Dessa pengar är dock inte något som räknas in i ditt studielån utan är sjukersättning"

Nej, alla dagar efter de 30 första skrivs av om det blir godkänt av fk, det blir alltså en hel månads studielån som inte skrivs av. Däremot räknas inte dessa veckor in i totala antalet veckor man har rätt till.
  • aleydis
    Sweet Sofia skrev 2015-02-16 20:42:20 följande:
    Ja? Blir mam sjukskriven resren av terminen och fk godkänner det så räknas inte de pengarna mam får i sk sjukpenning in i lånet.
    Jag vet inte om vi missförstår varandra?

Lånet för de första 30 dagarna avskrivs INTE oavsett om det godkänns av fk, det är det som står i länken jag bifogade.

Menar du som jag eller menar du ngt annat?
  • aleydis
    skepparbarn skrev 2015-02-16 20:47:55 följande:
    Tack, men blir inte mycket smartare av det dom skriver. Har pratat med dem i telefonen men inte fått nå mer utförligare instruktioner om hur jag ska göra för att undvika framtida fel. 
    Sålänge du anmäler till fk ska det inte bli några problem :). Fråga gärna om det är något specifikt du undrar om, vad känner du att du inte fick svar på?
  • aleydis

Jag skulle tro att betalningarna fortsätter som vanligt, eftersom du fått beviljat för hela terminen. Du kan bara invänta besked från fk, men det borde inte bli några problem om du har läkarintyg.

• aleydis
    Sweet Sofia skrev 2015-02-16 20:51:59 följande:
    Ja, och jag har inte sagt motsatsen
    "Dessa pengar är dock inte något som räknas in i ditt studielån utan är sjukersättning"

Utifrån det du skriver låter det som att hela lånet avskrivs, jag tycker det är viktigt att vara tydlig och inte ge ts info som kan misstolkas. Du har själv inte nämnt något om karensdagarna, därför är det svårt att förstå hur du menar.
Svar på tråden Sjukskriven - CSN ?!