• skepparbarn

Sjukskriven - CSN ?!

Hej. 
    Blev sjukskriven 3 veckor idag. Studerar 100% på högskolan annars men är nu gravid med komplikationer. I sjukskrivningen gör min husläkare bedömningen att jag inte är duglig att studera som följd av ångest och oro. Det står även med tidigare saker så som mina ätstörningar, självdestruktivitet osv. 
    Jag tvivlar att jag kommer återvända till studierna den här terminen. Jag har blivit remitterad till psykiatrin som kommer ta kontakt med mig och därifrån göra en grundligare bedömning för vidare sjukskrivning. 

Jag gjorde en sjukanmälan på Försäkringskassan igår, där det står att jag ska få hem en blankett som jag ska fylla i och skicka in (eftersom jag blir borta längre än 14 dagar). 
    CSN svarar mig med: Du kan få behålla ditt studiemedel under sjukperioden om Försäkringskassan godkänner din sjukperiod. 

Först och främst: Kommer jag fortsätta få mina betalningar som vanligt? Jag har ju ändå beviljat studiestöd för hela terminen. Men att det i så fall kan bli så att jag blir återbetalningsskyldig om FK inte godkänner min sjukperiod? Förstår inte.. Kommer jag inte få några pengar förens FK godkänner/avslår? 

Hur lång tid tar det innan de handlägger och hur vanligt är det att faktiskt få GODKÄNT för problematik som min? 

Jag lider av konstant oro, och nu när jag väl tog tag in mina problem som stjälper mina studier och påverkar min bebis så blir jag orolig för att jag inte kommer få några pengar. Uhghf...

• Svar på tråden Sjukskriven - CSN ?!
  • Sweet Sofia

Om försäkringskassan godkänner din sjukskrivning får du fortsatt CSN. Dessa pengar är dock inte något som räknas in i ditt studielån utan är sjukersättning. Godkänner de inte så får du inga pengar eller blir återbetalningsskyldig.

• skepparbarn
    Sweet Sofia skrev 2015-02-16 17:53:53 följande:

Om försäkringskassan godkänner din sjukskrivning får du fortsatt CSN. Dessa pengar är dock inte något som räknas in i ditt studielån utan är sjukersättning. Godkänner de inte så får du inga pengar eller blir återbetalningsskyldig.

Jag vet. Skrev ju att jag fick det svaret från CSN. 

Det jag undrar är vad som händer med de dagar som jag är hemma nu? Dvs de 21 dagar jag är sjukskriven. Jag måste ju få pengar den 25e? För tror knappast de har hunnit lyft arslet på FK och sett över mina papper innan dess.

• Sweet Sofia
    skepparbarn skrev 2015-02-16 18:00:26 följande:

Jag vet. Skrev ju att jag fick det svaret från CSN. 

Det jag undrar är vad som händer med de dagar som jag är hemma nu? Dvs de 21 dagar jag är sjukskriven. Jag måste ju få pengar den 25e? För tror knappast de har hunnit lyft arslet på FK och sett över mina papper innan dess.

Pengar får du 25 oavsett.
  • aleydis

Nej, tror inte detta stämmer. Blev själv sjukskriven från studier för ngt år sen.

Du bibehåller rätten till studiemedel om du får sjukskrivningen godkänd, men de 30 första dagarna är karensdagar och betalas INTE tillbaka. Efter de 30 dagarna fortsätter utbetalningarna och avskrivs från lånet.
  • jenni82

blev sjukskriven retroaktivt vilket fk inte godkände.
    är numera återbetalningsskyldig ca 40000.
    se till att göra alla rätt.
    lycka till

• Sweet Sofia
    aleydis skrev 2015-02-16 20:22:48 följande:

Nej, tror inte detta stämmer. Blev själv sjukskriven från studier för ngt år sen.

Du bibehåller rätten till studiemedel om du får sjukskrivningen godkänd, men de 30 första dagarna är karensdagar och betalas INTE tillbaka. Efter de 30 dagarna fortsätter utbetalningarna och avskrivs från lånet.

Det var ju det jag skrev...
  • aleydis

"Dessa pengar är dock inte något som räknas in i ditt studielån utan är sjukersättning"

Nej, alla dagar efter de 30 första skrivs av om det blir godkänt av fk, det blir alltså en hel månads studielån som inte skrivs av. Däremot räknas inte dessa veckor in i totala antalet veckor man har rätt till.
  • Sweet Sofia
    aleydis skrev 2015-02-16 20:36:38 följande:

"Dessa pengar är dock inte något som räknas in i ditt studielån utan är sjukersättning"

Nej, alla dagar efter de 30 första skrivs av om det blir godkänt av fk, det blir alltså en hel månads studielån som inte skrivs av. Däremot räknas inte dessa veckor in i totala antalet veckor man har rätt till.

Ja? Blir mam sjukskriven resren av terminen och fk godkänner det så räknas inte de pengarna mam får i sk sjukpenning in i lånet.
Svar på tråden Sjukskriven - CSN ?!