Inlägg från: MammaMaria06 |Visa alla inlägg
  • MammaMaria06

Trippeltest

Nu behöver jag råd från er. Gjorde ett trippeltest för ett tag sedan och nu ringde läkaren med svaren. Låg risk för missbildning och låg risk för trisomi 18. Risken för downs syndrom är 1 på 204. Skulle du/ni göra fostervattenprov? Jag är nyss fyllda 39 år och detta är mitt 4:e barn. Mina tre tidigare barn är friska. Har helgen på mig att fundera. Tänk om han/hon är frisk och så får man missfall pga fovtnprov i stället:(  Tacksam för råd/synpunkter/erfarenheter. Tack på förhand!

• Svar på tråden Trippeltest
  • MammaMaria06

Tack för svar! Jag ältar fram och tillbaka, det lutar åt att inte göra något prov. Tänker att om ett barn på 204 är sjukt så är 203 friska. Men trippeltestet är inte lika tillförlitligt som NUPP.

• MammaMaria06
    Copyjulia skrev 2015-02-14 19:54:43 följande:

Var i en liknande situation. Var 38 år och fick 1 på 130 ungefär. Velade så jag blev tokig men valde till sist att inte göra fvp trots den relativt låga risken för mf. Nu är jag gravid med andra barnet och har gjort ett nipt-test (ett blodprov som är lika säkert som fvp och inte utgör någon som helst risk för barnet). Kostar en hel del men är så värt det tycker jag. Kanske är ngt för dig? 

Hur sent i grav kan man göra det testet? Hur gick din graviditet med 1 på 130? Gjorde du kub eller trippeltest?
Svar på tråden Trippeltest