• MammaMaria06

Trippeltest

Nu behöver jag råd från er. Gjorde ett trippeltest för ett tag sedan och nu ringde läkaren med svaren. Låg risk för missbildning och låg risk för trisomi 18. Risken för downs syndrom är 1 på 204. Skulle du/ni göra fostervattenprov? Jag är nyss fyllda 39 år och detta är mitt 4:e barn. Mina tre tidigare barn är friska. Har helgen på mig att fundera. Tänk om han/hon är frisk och så får man missfall pga fovtnprov i stället:(  Tacksam för råd/synpunkter/erfarenheter. Tack på förhand!

• Svar på tråden Trippeltest
  • aleakim

Jag hade utgått från vad jag skulle gjort med ett eventuellt dåligt besked. Hade jag ändå behållit barnet så hade jag inte gjort något prov. Är tanken däremot att göra abort om det visar sig att barnet har downs så hade jag gjort provet.

W och liten i magen :)
  • MammaMaria06

Tack för svar! Jag ältar fram och tillbaka, det lutar åt att inte göra något prov. Tänker att om ett barn på 204 är sjukt så är 203 friska. Men trippeltestet är inte lika tillförlitligt som NUPP.

• Copyjulia

Var i en liknande situation. Var 38 år och fick 1 på 130 ungefär. Velade så jag blev tokig men valde till sist att inte göra fvp trots den relativt låga risken för mf. Nu är jag gravid med andra barnet och har gjort ett nipt-test (ett blodprov som är lika säkert som fvp och inte utgör någon som helst risk för barnet). Kostar en hel del men är så värt det tycker jag. Kanske är ngt för dig? 

• Koala
    Copyjulia skrev 2015-02-14 19:54:43 följande:

Var i en liknande situation. Var 38 år och fick 1 på 130 ungefär. Velade så jag blev tokig men valde till sist att inte göra fvp trots den relativt låga risken för mf. Nu är jag gravid med andra barnet och har gjort ett nipt-test (ett blodprov som är lika säkert som fvp och inte utgör någon som helst risk för barnet). Kostar en hel del men är så värt det tycker jag. Kanske är ngt för dig? 

Nipt-test är absolut ett bra test men det är inte lika tillförlitligt som fostervatten- eller moderkaksprov. Vid nipt får man en sannolikhetsbedömning och det förekommer falskt positiva svar (dvs att testet "visar" Downs syndrom fast fostret inte har det). Vill man veta helt säkert ska man göra fostervattenprov eller moderkaksprov. Men nipt är ändå bättre än KUB.
  • MammaMaria06
    Copyjulia skrev 2015-02-14 19:54:43 följande:

Hur sent i grav kan man göra det testet? Hur gick din graviditet med 1 på 130? Gjorde du kub eller trippeltest?
  • Copyjulia
    Koala skrev 2015-02-14 20:04:55 följande:
    Nipt-test är absolut ett bra test men det är inte lika tillförlitligt som fostervatten- eller moderkaksprov. Vid nipt får man en sannolikhetsbedömning och det förekommer falskt positiva svar (dvs att testet "visar" Downs syndrom fast fostret inte har det). Vill man veta helt säkert ska man göra fostervattenprov eller moderkaksprov. Men nipt är ändå bättre än KUB.
    Det är tillförlitligt till 99%, dvs om du får en siffra som är mindre än 0,01% risk för downs så kan du lita på det till 99%. Kub är ju bara en ren sannolikhetsbedömning. I USA har man använt Nipt i flera år och det är oerhört få som har fått felaktiga resultat. Den största risken som finns med nipt är att testet måste göras om då proverna är känsliga. Man kan också få ett felaktigt svar som visar downs fast barnet endast har en typ av mosaic downs som inte är lika allvarligt. Men får man ett downsutlåtande kan man ju alltid följa upp med fvp. I USA marknadsförs det som lika säkert som fvp och jag tror inte de skulle våga göra det om det inte stämde. Att man inte går ut med den infon i Sverige beror på att svenska tester fortfarande är pågående och man endast förlitar sig på svensk forskning.
  • Copyjulia
    MammaMaria06 skrev 2015-02-16 20:37:19 följande:
    Hur sent i grav kan man göra det testet? Hur gick din graviditet med 1 på 130? Gjorde du kub eller trippeltest?
    Man kan göra det from v 9 och sedan hur sent som helst i graviditeten. Jag gjorde mitt i v 13 och fick svar i v 15. 

Vid min förra graviditet gjorde jag endast KUB men fick följa upp det med en utökad organscreening i v 19. Den visade inget avvikande så då blev jag lite lugnare. Försökte tänka att 1 på 130 trots allt är mindre än 1% risk. Han var helt frisk!
  • Anonym (Pelle)

Men nu är den Svenska studien klar; den var ju i alla tidningar härom veckan. Det finns väl ingen anledning att tveka inför NIPT längre. På www.fostertest.se finns en förteckning på de som erbjuder NIPT i Sverige

Svar på tråden Trippeltest