• Zadre

Måste man avstå från....Jag

MEE83 skrev 2015-02-12 23:36:57 följande:

LCHF är absolut inte optimalt. Det säger sig själv, High Fat, ja, du bränner mycket fett(lågt kaloriintag), men du får också fettinlagringar av en fettrik diet.

Jo, LCH är optimalt.
    Nej, det man får inte fettinlagringar.

TS: Bara påpeka det du sa om att du provade LCHF men gav upp efter en vecka för att du mådde dåligt. Det var med största sannolikhet omställningsbesvär du kände av där. Det är något som går över efter några dagar och det finns knep att avhjälpa det.

Och ja, att skippa allt vad potatis, pasta, ris, bröd osv eller åtminstone dra ner ordentligt på det kan mycket väl hjälpa. Det är visserligen också individuellt men generellt sett så hjälper det. Lågkolhydratkost är något Socialstyrelsen rekommenderar för viktnedgång.
  • Zadre
    MEE83 skrev 2015-02-13 11:01:47 följande:
    Jösses vad okunnig du är. Jo, det skapar fettinlagringar. Det är också en diet som innebär hög fettförbränning dock, många LCHF propagörer har en rätt så förenklad syn på fettmassa och fettförbränning.

TS, vill du tappa kg, så måste din fettförbränning vara högre än din fettinlagring, vilket gör LCHF dieter subotimala då det innebär, precis som namnet antyder, mycket fett. Lyssna för allt i världen inte på personer som Zadre. En LCHF diet innebär hög fettinlagring.

Så nej, du behöver inte alls skippa ris, pasta, potis, rotfrukter etc. Lägg dig dock på ett kalorinunderskott, och öka proetinintaget.
    Nej. Det skapar INTE fettinlagringar. För mycket KH, DET skapar fettinlagring. Drar man ner ordentligt på KH och hamnar i ketos bränner man ständigt fett. Och drar man ner på KH så åker inte blodsockret upp och insulinet åker inte upp. Ingen blodsockerhöjning = inget insulin = ingen fettinlagring. Läs på.
    LCHF är en jättebra livsstil (INTE diet) som är vikstabiliserande. Överviktiga går ner, underviktiga går upp. Man äter sej mätt på god mat utan att behöva räkna några kalorier.
  • Zadre
    MEE83 skrev 2015-02-13 11:35:02 följande:
    Jo det gör det. haha

Kolhydrater ökar fettinlagringen, det minskar även fettförbränningen. Är man på en LCHF diet, så tar fettet KH plats, fetsyrorna från ett fettrik diet som LCHF lagras alltså i cellerna. Det kommer du inte ifrån, om du nu inte ignorerar enkel, grundläggande fysiologi. Du lagrar antingen glukos eller fett.

Äter du lite KH och mycket fett lagras fett in istället för KH... och tvärtom. Detta är kroppens energidepåer. Äter man mer KH, så bränns också mer KH, eftersom det blir kroppens energidepåer. Äter man lite KH, så lagras alltså mer fett in. Mer fettinlagringar. Äter man mycket fett, och lite KH så lagras alltså mer fett in.

Nu är inte LCHF egentligen något problem, men det är absolut inte nödvändigt att skippa ris, potatis etc. Tror man det, så är man bara okunnig, eller en nyttig idiot(dvs man har köpt LCHF konceptet med hull och hår).

Jag undrar var du vill säga med dina inlägg eg. Fakta är att LCHF är en livsstil som funkar och som inte är farligt på något vis. Lite KH = ketos/fettförbränning till tusen = folk går ner i vikt. Ens blodfetter blir bättre, man mår bättre i största allmänhet. LCHF funkar och är bra. Inte nåt jag bara säger utan det är fakta. Jag säger inte att alla ska äta det, däremot anser jag att alla bör dra ner på KH och sluta vara rädda för fett. Det skulle hjälpa många.
Svar på tråden Måste man avstå från....Jag