Inlägg från: Rikard |Visa alla inlägg
  • Rikard

Varför EN gud?

PlayWood skrev 2015-04-20 21:53:12 följande:
    Jag tror det har att göra med att.. Du vet som småbarn bråkar med sina kompisar om vem som har den starkaste superhjälten, är stålmannen starkare än Iron man? och så kommer han den där ungen, han som har den starkaste av alla, som kan göra precis allt som stålmannen och iron man kan och även mer där till!

Precis så tror jag Gud kom till, Gud med ett stort G. Från att ha haft havets gud, skogens gud, vindens gud med mera (grekiska/romerska/nordiska med flera), så blev det en kombinerad som kan allt, som är allt. Inte nog med det, som dessutom har skapat allt. Slå det om du kan! :)
    Det finns sannerligen mycket av "min gud är tusen gånger märkvärdigare än du kan säga" över en del religiös debatt.

Den före detta nunnan Karen Armstrong har skrivit en mycket intressant bok som heter Historien om gud. Där berättar hon att judendomen från början inte var en strikt monoteistisk religion. Judarna föreställde sig att det fanns andra gudar, men att israels folk hade slutit ett förbund med en av dem som förbjöd dem att tillbe några av de andra gudarna. Israels gud ansågs också bara behärska ett geografiskt begränsat område och guden hade enligt de tidiga judarnas syn på saken, bokstavligt sin bostad i templet i Jerusalem, efter att det hade byggts. Tydligen var det inte ovanligt att judar tillbad andra gudar när de var på resa, eftersom dessa gudar ansågs härska där.

Pö om pö utvecklas dock judendomen till monoteism. Först genom att judarnas gud blir ett slags chefsgud och sedan genom att de andra gudarna helt försvinner. Detta hänger bland annat samman med den Babyloniska fångenskapen. Men det tog Karen Armstrong en hel bok - eller i alla fall stora delar av den - att förklara alla turer, så jag ska inte ens försöka i en internetkommentar.
  • Rikard
    Paulina P P skrev 2015-04-21 08:48:26 följande:

Faraon Akhenaton, som levde 1369 och 1362 f.Kr. förbjöd dyrkan av de gamla gudarna och införde monoteism. Aton, som var namnet på solguden, blev under hans regim den främste och enda gudomen i Egypten.Moses inspirerades av detta när han utvecklade judendomen. Muhammed inspirerades i sin tur av judendomen.

Akhenatons tilltag stärkte hans makt, och det kanske är därför monoteismen levt vidare. Den stärker ledarnas makt.

Intressant!
    Det där med makt och religion är ofta intimt sammanflätat. De europeiska kungarna ansågs ju härska på guds nåde och Japans kejsare var officiellt gudomlig till Andra världskrigets slut.

I Maja Hagermans bok Spåren av kungens män, förklaras kristendomens införande i Norden av maktpolitik. Genom att bli kristna blev stormännen allierade med världens då mest betydelsefulla supermakt; den katolska kyrkan.
  • Rikard
    Lyckoloppan skrev 2015-04-14 13:45:43 följande:

Jag har aldrig hört en troende kristen, jude eller muslim säg att det skulle vara finare att tro på EN Gud.

Som troende kristen är treenigheten central i min gudsuppfattning. Varför det är så? Tja, för att det är så jag tror det hänger ihop.

Jämför inlägg #33 där en muslimsk debattör Muhammed Ali, som jag även diskuterat med i andra trådar, anmäler hela denna tråd för att den skulle vara "kränkande". 

Det är uppenbart något kring detta med många gudar som rör upp känslor.
  • Rikard
    Dior80 skrev 2015-04-27 01:04:11 följande:

Så många som konverterar till islam är ett klart tecken på att Bara en Gud finns.

Så du menar att frågan om vilken religion som är sann handlar om vilka gudar som får flest röster?

Borde inte kristendomen vinna då, med tanke på att den fortfarande, efter halvannat årtusende, leder över islam?
  • Rikard
    Nidingbane skrev 2015-04-28 12:16:35 följande:

Jag tycker det bästa vore om vi konstruerade en helt ny religion med en Gud. (med hänsyn till vad jag tidigare skrivit vad ordet religion härrör ifrån). Där alla nuvarande religioners anhängare får plats. För även om jag är ateist (om nu än andlig sådan) så mår jag nämligen illa av när man gör business och liknande på det med Gud. Ni bokstavstroende troende får säga vad ni vill. Men jag anser att detta är roten till mycket ont här i världen idag.

Men varför bara en gud?
    Vad är skälet till att det skulle vara bättre med bara en gud?
  • Rikard
    cantarel33 skrev 2015-04-28 14:18:21 följande:

Med tanke pa att Sverige ar ett av varldens mest ekonosmisk och solcialt utvecklade lander sa kan je dem gamla asagudarna inte vara alltfor forbannade pa Sverige, snarare tvartom:)
    Med det resonemanget så är det uppenbart att inga gudar över huvud taget är förbannade på Sverige.
    Gudarna verkar däremot vara extremt förbannade på de länder där folk tror mest. Det finns  statistik som visar att i de länder där människor är mest religiösa, har människorna det mest eländigt och känner sig mest otrygga.
  • Rikard
    kt h skrev 2015-04-28 15:58:44 följande:
    "Och kvinnan var klädd i purpur och scharlakansrött och lyste av guld och ädelstenar och pärlor. I handen hade hon en guldbägare, som var full av skändligheter och smutsen från hennes otukt. 

Och på hennes panna var ett namn skrivet, en hemlighet: det stora Babylon, moder till alla skökor och skändligheter på jorden.

Ty för hennes otukts skull har alla folk fått dricka vredens vin, och jordens kungar har horat med henne, och jordens köpmän har blivit rika genom hennes makt och lyx.? "(Upp 17:4-5 18:3 Bibel2000)

"Och han sade till mig: ?Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk. 

Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld.

Ty Gud har ingett dem viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade."  (Upp 17:15-17 Bibel2000)

"Och jordens kungar, som har levt med henne i otukt och lyx, skall gråta över henne och klaga när de ser röken från bålet och själva står på avstånd, skrämda av hennes plåga. De skall säga: ?Ve, ve, du stora stad, Babylon, du starka stad, på en enda timme har domen kommit över dig.?

Och jordens köpmän gråter över henne och sörjer över henne eftersom ingen längre köper deras skeppslaster,deras laster av guld och silver, ädelstenar och pärlor, linnetyger och purpur, siden och scharlakan, deras tujaträ, saker av elfenben och dyrbaraste träslag, av koppar, järn och marmor, eller kryddor, parfymer och salvor och olika slag av rökelse, eller vin och olja, mjöl och spannmål, eller nötkreatur och får, hästar och vagnar och slavar och människoliv." (Upp 18:9-13 Bibel2000)
    Ursäkta? .. vad är poängen med att klistra in långa citat som dessa?
    Har de över huvud taget med ämnet att göra?
  • Rikard
    kt h skrev 2015-05-15 19:52:20 följande:
    Så du litar blint på vad Egyptierna skrev ner, men du litar inte på vad judarna skrev ner?

Varför har du sådant stort förtroende för det skrivna i ena fallet men inte i det andra fallet?
    Aniiee skrev 2015-05-15 20:17:51 följande:
    De egyptiska källorna är långt fler, säkrare, samtida och korroborerade.

Litar blint? Nej, jag litar inte blint på något. Jag väger kunskap med hjälp av källor. De egyptiska skrifterna plus alla källor som bekräftar de väger ett antal ton mer än GT.....
    Håller (som vanligt) med Aniiee och vill tillägga att det också handlar om att väga in historiernas rimlighet i trovärdighetsbedömningen. Att Egypten har haft någon form av ledare är troligt. Att dessa ledare dyrkats som gudar är också trovärdigt (behöver jag påpeka att de naturligtvis inte var gudar på riktigt?).
    Berättelserna kring Abraham och hans nittioåriga hustru Sara som får barn är helt enkelt inte trovärdiga. 

Därtill är hela berättelsen om Abraham, hans sexslavinna Hadar och deras gemensamma son, Ismael, och hur Abraham behandlar dem djupt omoralisk. För att inte tala om den vidriga historien om hur Abraham är beredd att offra sin andra son, Isak, för att han inbillar sig att det finns en gud som är så grym att guden kräver det. Men att gudarna är elaka och omoraliska är ju inte i sig ett argument för att de inte finns.

• Rikard
    Panduro skrev 2015-05-18 16:20:29 följande:

Varför slutar alltid religionstrådarna i massa trams och hånande kommentarer om troende?

Varför slutar det alltid med att några religiösa gödslar alla religionstrådar med fullkomligt ovidkommande citat och nonsensargument av typen "för att det bara finns en gud"?
  • Rikard
    Paulina P P skrev 2015-05-20 07:46:27 följande:

Vad är en gud?

Det är en jättespännande fråga som egentligen förtjänar en egen tråd.

Inom de monoteistiska religionerna judendom, kristendom och islam har vi idag en allsmäktig gud, men ser man på de grekiska, romerska och nordiska gudarna så var ju de inte allsmäktiga utan hade sina respektive kompetenser och förmågor. Ibland framstår de mer som ett slags magiska superhjältar.

Sedan är ju både de monoteistiska och polyteistiska religionerna fyllda av andra övernaturliga väsen som inte är gudar t.ex. änglar, jinner, jättar, demoner och - som det heter i Bibeln - gudaväsen. För att inte tala om Djävulen.

En annan spännande fråga är varför man föreställer sig att en ensam gud måste vara allsmäktig. Det finns ju egentligen ingen logik i det.
  • Rikard
    Paulina P P skrev 2015-05-21 08:12:33 följande:

Lite spännande om en liten folkgrupp djupt inne i Amazonas är de som har rätt och alla andra, kristna, muslimer, hinduer, buddister mfl, har fel. Det lär vi aldrig få veta dock.

Om det finns något slags liv efter döden så är det ju fullt möjligt att vi får veta hur det ligger till. Om det då visar sig att det som finns är en ormgud från Amazonas djungler, får vi verkligen hoppas att reptilen inte är lika snarstucken som kristendomens och islams gudar, och har ett visst överseende med att vi inte har ägnat den vår tillbedjan.
  • Rikard
    oOHalalOo skrev 2015-07-05 15:38:08 följande:
    Ja för mig som muslim är det viktigt. Min ekvation skulle kunna se ut så här: gudstro + enhet = logik. 
    Jag har mig veterligen inte beskyllt andra för att ha flera gudar så den åsikten får stå för dig och den diskussionen lägger jag mig inte i. 
    Sen kan jag inte heller lägga mig i när det gäller ditt påstående att tala förklenande om religioner som har flera gudar, jag diskuterar knappast andra religioner än Islam - tycker det är mest intressant att diskutera egentligen. Å andra sidan, här på Familjeliv är jag knappast ensam om det intresset.
    Sen när det gäller vad som är fint och mindre fint det är ju dina tankegångar om ämnet. För mig handlar tro inte om hur fint det är utan om, just tro - och övertygelse. 
    Jag ber om ursäkt för att jag  skriver så illa att du kan misstolka mig så grovt som du gör i detta inlägg.

Det är inte jag som anser att religioner är mer eller mindre fina beroende på antalet gudar. När jag skrev trådstarten hade jag just haft en diskussion med en kvinna som hävdade att asatro och hinduism inte ens var religioner eftersom det var "mångguderi", som hon uttryckte saken. Då drog jag mig till minnes min barndoms kristendomsundervisning, det hette så på den tiden, då polyteistiska religioner framställdes som mer primitiva just för att de hade fler gudar. Det är också vanligt att muslimer argumenterar mot kristendom just för att man (felaktigt) tolkar Jesus gudomlighet inom den kristna tron som att det handlar om flera gudar och att detta med flera gudar alltså skulle vara något fel i sig. På motsvarande sätt har man inom protestantisk kristendom beskyllt katolicismen för att de med sina helgon har något slags gudar.
    Jag var intresserad av att höra svar från dem som så uppenbart ser det som bättre eller mer logiskt med bara en gud.
    I mina ögon tycks du vara inne lite på samma linje när du skriver "gudstro + enhet = logik" . Det låter som du tycker att det är mer logiskt att tro på en gud än på flera. Varför?

I mina ögon är alla religioner lika stolliga. Skulle jag klassa någon religion som "ofin" skulle det inte vara antalet gudar som avgjorde, utan om religionen får människor att ta till vapen eller får dem att genomföra terrordåd, om religionen underblåser förtryck mot kvinnor och sexuella minoriteter eller cementerar könsroller, eller om religionens förespråkare talar sig varma för religiöst grundade inskränkningar i yttrandefriheten, för att ta några exempel.

Återigen ber jag om ursäkt för att jag tydligen skriver så illa att du knappt förstår ett ord av vad jag säger, men hoppas att du nu kanske förstår bakgrunden till min inledande fråga.
  • Rikard
    oOHalalOo skrev 2015-07-05 15:58:55 följande:
    Det kan jag hålla med om, man ska leva som man lär.

Men - om jag försöker bena ut vad du har skrivit... 'Man' som är nedlåtande mot en gud, sedan är den personen som tror på den guden nedlåtande mot någon annan som tror på något annat.... Är det bara mellan-ledet som visar dubbelmoral? Har den sätter bollen i rullning dvs 'Man' inget moraliskt ansvar alls? Den får göra vad den vill, säga vad den vill - men den som den vänder sig till får varken reagera, försvara sig, känna sig kränkt eller ledsen och får inte rulla bollen vidare? Gäller yttrandefriheten nu endast för 'Man' som jag utgår från är ateisten i gänget? Vad är det för dubbelmoral skulle jag vilja veta?
    Nu blandar du ihop saker och ting alldeles galet.
    Yttrandefrihet har ingenting med detta att göra. Jag ställer frågor och jag argumenterar med människor som tycker och tror annorlunda än jag. Båda parter får säga vad de vill och varje part får säga emot den andra. Att påpeka att någon är ologisk, omoralisk eller helt fel ute är inte detsamma som att vilja inskränka yttrandefriheten. Hur kan man ens för ett ögonblick tolka min text som du gör? Yttrandefriheten innebär ju just att alla ska få uttala sig, även om någon annan stör sig på det.
    Motargument ÄR en del av yttrandefriheten, inte ett försök att begränsa den.

Ditt inlägg ligger för övrigt återigen så långt från det jag avsåg att skriva att jag uppenbarligen skriver så illa att du inte förstår ett jota. Jag begriper verkligen inte hur du kan tolka det jag skriver såsom du gör, men tydligen klarar jag inte av att skriva begripligt.
  • Rikard
    kt h skrev 2015-06-02 13:23:27 följande:
    Citat av bibeln är inte propaganda.
    Att citera Bibeln kan absolut vara propaganda.

Att komma med långa citat ur Bibeln som handlar om något helt annat än det som diskuteras är bara korkat och visar att personen som kommer med citaten fullkomligt saknar respekt.
  • Rikard
    grind skrev 2015-07-31 11:25:20 följande:
    Kan det bero på att en religion med flera gudar upplevs som velig?
    Det kan absolut ligga något i det.
    Med en gud så är det den guden som bestämmer vad som gäller.
    De polyteistiska system jag känner bäst till (asatro, samt grekisk och romersk) omfattar ju gudar som sinsemellan är oeniga. Svårare för människorna att klart veta vad som gäller då.

Det slår mig nu att tron inte bara verkar ha gått från polyteism till monoteism, utan att det också handlar om på vilket sätt man tillfredsställer guden eller gudarna.

I äldre tider verkar det ha varit mutor som gällde. Tanken att gudarna kunde vinnas med offer verkar ha varit stark i de hedniska religionerna. Även Gamla testamentet är fullt av exempel på offer till guden och kristendomen inleds ju med ett fullkomligt bisarrt människooffer. De monoteistiska religionerna idag verkar dock inte rekommendera att deras gudar ska blidkas med mutor, utan nu handlar det om uppförande. Undrar hur denna utveckling har uppstått.
  • Rikard
    Aniiee skrev 2015-07-31 11:51:12 följande:
    En hypotes jag har hört handlar om att ju bättre vi fick det, desto mindre behövde gudarna blidkas och därmed behövdes heller inga offer.

Dessutom är det två olika saker, offer till gudarna och kraven på uppförande. Ingen har någonsin offrat något till någon gud för att slippa hamna i "helvetet" (som ju varken i nordisk eller grekisk eller ens (från början) judisk/kristen mytologi är någon slags ond eller farlig plats egentligen) utan för att förvissa sig om skörden, djuren, jakten, osv. Offret till efterlivet har oftast handlat om att anhöriga offrar för sin dödes skull (tänk mynt över ögonen till "färjekarlen"), för att personen skulle komma fram till [insert chosen religious afterlife living quarters here].
    Det kan absolut ligga något i att tanken att gudarna behövde blidkas med offer avtog när människor fick det bättre. Till detta hör säkert också kunskapsutvecklingen som gjort det möjligt för människor att själva styra över sitt öde istället för att behöva förlita sig på gudar. Om man förstår hur man själv kan påverka skörden eller bota sjukdomar blir det inte lika nödvändigt att be högre makter om hjälp.

Det finns anledning att anta att ateismens spridning har liknande orsaker. Statistik visar att ateism och "lam" religiositet är vanligast i länder där människor är mest välmående och trygga, medan människor som lever i otrygga miljöer är mer gravt religiösa.
Svar på tråden Varför EN gud?