Muslimsktjej skrev 2015-02-12 23:40:53 följande:
Din fråga i TS var varför det var finare att endast tro på en Gud, och då svarade jag dig. Finns nog inget rätt svar utan det beror på vem du frågar, människor som tror på endast en Gud tycker det är "finare" (eller "rätt" skulle nog vara ett bättre ord) för att de tror på det, medan andra som tror på flera gudar skulle se det tvärtom. Ateister skulle nog se det lika illa.
Annars håller jag med om att det inte är ett bra skäl till att vara nedlåtande mot andra pga deras tro, och det har jag inte heller menat.
Nej, jag talar inte nedlåtande om andra religioner som har flera gudar (eller kristendomens treenighet). Som Koranen säger i surat Al Kafirun - "Ni har er tro - och jag har min tro!"
Det är just det nedlåtande, som man ofta hör hos monoteister när de pratar om religioner med flera gudar, som intresserar mig. Det var därför jag använde ordet "finare" istället för "riktigare" i min fråga.
Att var och en tror att deras egen religion är den rätta är ju ganska självklart. Om man trodde att de andra hade rätt så skulle man ju byta tro. Men det som intresserar mig är just detta att förekomsten av flera gudar i sig blir ett argument mot andra religioner och att det används som en beskyllning - väldigt ofta av muslimer mot kristna faktiskt.