Inlägg från: Anonym (Soppa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soppa)

När personen dött men ändå lever! Psykisk sjukdom...

Vilken soppa det blivit.. tyvärr är det där inte ovanligt vad jag förstår. Det är svårt att vårda psykotiska patienter under LPT om de säger de rätta sakerna. Har själv en pappa som vårdats flertalet gånger under LPT, men aldrig tillräckligt länge för att medicinerna ska börja värka ordentligt. Jag försökte på alla möjliga vis att få läkarna att tvångsvårda honom tillräckligt länge, men det verkade omöjligt eftersom min pappa var så himla skicklig på att låtsas må bättre än vad han gjorde. Jag har gång på gång ringt polisen på honom när han dykt upp i mitt hem mitt i natten och de har tagit honom till psykakuten, men där har han pratat sig ur LPT.

Tillslut filmade jag honom, tog bilder i hans hem, kopierade konstiga texter han skrivit, tog utdrag ur hans ekonomi osv. Jag tog till allt jag kunde för att kunna visa att han förstörde hela sitt liv. Sedan ringde jag öppenvårdspsykiatrin och sa att jag behövde hjälp med, att min pappa var så svårt sjuk att han trasat sönder allt han tidigare haft. Vi fick en akuttid min pappa och jag, men han visste inte vad vi skulle dit för. MInns inte exakt vad jag sa till honom men jag ljög i hop en historia och sedan åkte vi dit. Väl där visade jag det jag hade, bilder, papper osv. Min pappa blev vansinnig och han kunde därmed inte längre dölja psykosen. De skrev ett vårdintyg och på sjukhuset godkändes det och han blev då kvar i 8 månader. Det var så lång tid det tog för honom att bli fri från psykosen..

Att din mamma ska åka till ett annat land under en pågående psykos är helt galet.. Det kan aldrig sluta bra tänker jag. Kanske kan du på något sätt göra så att hon inte får resa dit..? Tänker om man kan vända sig till någon och säga att hon kan få en flipp på planet och därmed utgöra en fara och att dem då kan förhindra henne att resa? Jag vet inte alls hur sådant funkar, men det måste ju gå att stoppa henne på något sätt.

Hon vet ju inte vad hon gör och kan inte ta ansvar för sina handlingar. Det är väldigt sorgligt att psykiatrin inte har kunnat hålla henne längre tid emot hennes vilja.. Min pappa fick medicin emot sin vilja, i sprutform när han var inlagd de där 8 månaderna och utan de hade han inte varit där han är idag.

• Anonym (Soppa)
    Anonym (Sorg) skrev 2015-02-10 22:42:28 följande:
    Jag har försökt med både polis och öppenvården tyvärr. Men psykiatrikern i öppenvården sa att det är i stort sett omöjligt att få in en psykiatriutbildad med lång arbetslivserfarenhet emot sin vilja.

Blev din pappa som vanligt igen efter att han fått hjälp? Psykiatrikern tror att psykosen nog gjort att mamma inte kommer bli återställd och även om hon blir det så har hon ju förstört allt det praktiska så som jobb och ekonomi och dyl så hon kommer ju inte må bra i vilket fall... Jag tycker det är hemskt att det ska kunna gå så här långt utan att man kan få hjälp. Samtidigt är det ju bra att LPT lagarna är hårdna men fan vad jag hatar dem just nu.
    Min pappa blev sig själv igen efter att han kommit ur psykosen, dock var han deprimerad en längre tid men när vi väl ordnat upp hans praktiska liv så började han må bättre och idag arbetar han deltid igen.

Jag tycker det låter konstigt att läkarna säger att din mamma inte kommer bli återställd igen. Det kan de ju inte veta fören de testat tänker jag.

Ge inte upp! 
Svar på tråden När personen dött men ändå lever! Psykisk sjukdom...