Inlägg från: Fundersam02 |Visa alla inlägg
  • Fundersam02

När personen dött men ändå lever! Psykisk sjukdom...

Tvångsvårdar de henne tillräckligt länge? Hon måste få medicin tills alla tecken på vanföreställningar försvinner och sedan fortsätta medicineringen. Det finns ju bra mediciner, men patienten måste fås att ta dem. Psykiatrin borde jobba på att ge henne självinsikt så att hon förstår att hon måste ta psykosmedicinen. Kanske kan man ordna så att hon varje dag måste hämta den på sin VC eller liknande.

• Fundersam02
    Anonym (Sorg) skrev 2015-02-10 21:20:43 följande:
    Hon spelar frisk. Hon är själv psykiatrisjuksköterska och psykoterapeut. Hon håller dock på att förlorar legen. Hon vet exakt vad hon ska säga och hur hon ska bete sig för att slippa vård som hon inte tror sig behöva. Senaste gången hon var på LPT fick de i henne zyprexa en gång men sen vägrade hon och jag fattar inte varför de inte gav henne på tvång men de förvarade henne på avdelningen i drygt två veckor innan de lät henne bli utskriven. Då hade hon ändå legat på golvet på avd och skrikit, rymt från utevistelse och blivit tillbaka förd till avd av Securitas samt kissat på sig flera gånger. De ville föra ct-skalle och demensutredning men det ville inte mamma och då gjorde de inte det. LPT är ju ändå till för att utföra dessa nödvändiga undersökningar och medicineringar när hon själv är för sjuk för att förstå att hon behöver det?
    Ja, det verkar märkligt att de inte tvångsmedicinerar henne. Om hon inte är sig själv så kan hon ju inte bedöma vad hon behöver. 

Kanske kan du be om ett möte med läkaren på avdelningen och prata igenom det här tills det är dags nästa gång. Kanske måste du vara tydlig med att hon fortfarande har symptom när hon kommer ut men att hon döljer det för dem. Det är så synd att hon inte får den hjälp som hon behöver. Psykosmedicin kan ju göra att hon blir sig själv igen och hindra återinsjuknande.
  • Fundersam02

Frustrerande när läkaren inte lyssnar. Hemskt att det ska gå ut över din mamma. 

Finns det någon annan avdelning med någon annan läkare, eller är det bara den där? Kan du be om en second opinion av nån annan läkare?

Kan det bli ett nytt LPT om du förklarar för läkaren att det är en fara för din mamma att åka till Afrika?

• Fundersam02
    Anonym (Sorg) skrev 2015-02-10 22:44:59 följande:
    Detta är andra gången av säker 50försök med polis, läkare som kommer hem till henne och mobila team som jag öht lyckats få in henne. Så att få henne i närheten av en psykiatrisk klinik känns helt oövervinneligt.
    Ja, jag förstår att det inte går. Felet är ju psykiatrikern på avd som inte givit henne medicin som hon behöver under LPT. Man blir arg när man tänker på hur en del läkare är.

Finns det nån möjlighet att ändra så att hon får vård där hon bor trots att hon har arbetat där? Klart att det inte känns bekvämt att bli vårdad av f.d. arbetskamrater men här gäller det ju livet.
  • Fundersam02
    Anonym (Sorg) skrev 2015-02-10 22:44:59 följande:
    Detta är andra gången av säker 50försök med polis, läkare som kommer hem till henne och mobila team som jag öht lyckats få in henne. Så att få henne i närheten av en psykiatrisk klinik känns helt oövervinneligt.
    Ja, jag förstår att det inte går. Felet är ju psykiatrikern på avd som inte givit henne medicin som hon behöver under LPT. Man blir arg när man tänker på hur en del läkare är.

Finns det nån möjlighet att ändra så att hon får vård där hon bor trots att hon har arbetat där? Klart att det inte känns bekvämt att bli vårdad av f.d. arbetskamrater men här gäller det ju livet.
  • Fundersam02
    Anonym (Sorg) skrev 2015-02-10 23:11:26 följande:
    Tanken har slagit mig. Hon kommer aldrig att förlåta mig men jag kommer aldrig förlåta mig om hon åker iväg och om hon suiciderar. Så jag det är väll kanske värt att "bita i det sura äpplet"...
    Om hon hade varit frisk så hade hon säkert tyckt att det var rätt att göra så om det hade gällt någon annan som inte kunde hjälpas på nåt annat sätt.

Om/när hon blir frisk så kommer hon säkert att förstå ditt beslut. Men så länge hon är sjuk så kommer hon ju inte att göra det förstås.

Jag skulle göra så om jag var du.
Svar på tråden När personen dött men ändå lever! Psykisk sjukdom...