När personen dött men ändå lever! Psykisk sjukdom...
Min mamma insjuknade för flera år sedan i en psykos och blev aldrig sig själv igen. Hon var förut den där varma mamman som man kunde prata om allt med, som inte skulle tveka att komma om man ringde mitt i natten om det verkligen gällde. Hon hade ett fint välvårdat hem och yttre och är högutbildad och väldigt respekterad inom sin yrkeskategori i stan.
I november 2010 insjuknade hon och har vårdats vid flera tillfällen inom psykiatrin men hon tror själv att hon är frisk. Hon har blivit av med sitt jobb, ser 20år äldre ut, är ungefär som en 14åring mentalt och hennes hus ser ut som en knarkarkvart samt att folk går omvägar runt henne när hon är utomhus. Min fina mamma!!!
Jag försöker givetvis hjälpa henne så mycket det går och försöker få henne att acceptera vård och förklara att det är vanföreställningar hon har, hon tror att hon är med i en tv-serie typ som the Truman show och spelar ut lite då och då gör att det ska bli bra tv liksom och ibland blir hon arg på showen och gapar och skriker och klipper av alla kablar hemma och bryter sönder datorer och dyl. Hon har satt sprätt på hela sin ekonomi och har enorma skulder eftersom hon tror att tv bolaget betalar hennes räkningar och en vacker dag kommer träda fram och ha en stor överraskningsfest för henne.
Ibland dricker hon vin vilket blir allt oftare och då verkar det som att hon förstår att hennes liv är en stor soppa och hon ringer och ångestgråter under nätterna och ibland har hon kört full hem till folk hon är ytligt bekant med mitt i nätterna (tex min exmakes pappa) och våldgästat dem.
Jag har varit i kontakt med psykiatrin så många gånger och hon får ett LPT under några veckor men sen blir hon HSLad och skriver ut dig och cirkusen kan börja igen. Troligtvis kommer hon aldrig någonsin bli frisk tror läkarna och hon avsäger sig all form av hjälp. Så allt man kan göra är att "släcka små bränder" och sen titta på hur hon förstör hela sitt liv.
Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, mest skriva av mig. Är så trött, frustrerad och sorgsen över det här! Jag sörjer min mamma, det känns som hon är död men det är hon ju inte men den varma fina mamman jag alltid haft finns inte kvar och kommer troligtvis aldrig tillbaka. Jag vet inte vad jag ska göra mer.