• Anonym (Hella)

Hjälp med att få mer i underhåll!!

Hej på er alla.Jag behöver att få hjälp med en ansökan om att få ett högre underhållsbidrag för barnen. Det är inte lätt att räkna ut vad jag kan kräva av den andra föräldern men jag tänker att någon i det här forumet kanske har gjort en stämning och då kan lämna råd om det.

Jag tjänar 160000 varje år och den andra föräldern tjänar 490000. Våra barn är 8 & 10 och de har allergier som gör att de kostar mycket för maten varje månad.

• Svar på tråden Hjälp med att få mer i underhåll!!
  • Anonym (say what)

Mer än dubbelt så mycket ska det naturligtvis vara. (Skrev fel)

• Anonym (nn)
    Anonym (sa) skrev 2015-02-10 14:46:22 följande:

Med tanke på att jag antar att ts har hela barnbidraget, underhåll x 2 samt bostadsbidrag så borde de gå runt utan problem om man inte har onödiga utgifter mm.

Själv har jag 2 vv barn med delat barnbidrag, underhåll vv från fk och bostadsbidrag. När det var som värst som helt arbetslös så fick man ut ca 12000:-/mån. Hade ca 3000:- kvar efter hyra och räkningar.

Låt säga att jag istället skulle ha haft barnen heltid och fått ut ca 20000:- så skulle vi haft nästan hälften kvar efter hyra och räkningar.

Då är min fråga var gör man av 10 000:- var månad på? Måste man vissa månader köpa nåt el planerat nåt speciellt så visst då kan jag förstå. Eller någon oväntad räkning.

Om man använder konsumentverkets siffror kostar ts två barn minst 5850 kronor per månad EXKLUSIVE barnomsorgskostnader, sparande, nöjen, eventuella glasögon etc.

Om man från den summan drar ifrån barnbidragen inklusive flerbarnstillägget blir det 3620 kronor kvar.

Man kan sedan utgå ifrån att ts ekonomiska överskott är väldigt litet i förhållande till pappans. Det innebär att pappan i princip själv ska försörja deras gemensamma barn.

Pappan betalar i dagens läge 2546 i månaden i underhållsstöd till ts. Med tanke på att barnen beräknas kosta 3620 i månaden (exklusive barnomsorg, nöjen, sparande) efter att man räknat in barnbidragen och flerbarnstillägget så bör pappan betala MINST 1074 kronor mer i månaden.

Ps. Jag höftade med att det äldsta barnet var en flicka med glutenallergi och att det yngre var en pojke med mjölkallergi när jag tog fram siffrorna.
  • Nyfikna72

Fast vad är det som säger att pappan bara betalar 2546kr idag? Han kan ju lika gärna betala mer i en frivillig uppgörelse.

• Anonym (Hella)

Barnen vill få gå i simskola och spela fotboll. Det kostar mycket pengar.

• Anonym (suck)
    Anonym (Hella) skrev 2015-02-11 08:52:26 följande:

Barnen vill få gå i simskola och spela fotboll. Det kostar mycket pengar.

Ja visst det gör det. Men aktiviteter är ingen rättighet. Många föräldrar har inte råd med sånt. Om deras pappa inte vill betala det så kan du ju inte tvinga honom. Aktiviteter är frivilligt.
  • Anonym (Hella)
    Anonym (suck) skrev 2015-02-11 13:14:22 följande:
    Ja visst det gör det. Men aktiviteter är ingen rättighet. Många föräldrar har inte råd med sånt. Om deras pappa inte vill betala det så kan du ju inte tvinga honom. Aktiviteter är frivilligt.
    Deras pappa har en motorcykel och en båt men hans nya fru låter som om hon är dyr i drift så nog har pappa råd att låta våra barn gå i de aktiviteter som de vill.Jag får ta en kontakt med en jurist och fråga hur jag ska göra i fortsättningen.
  • Anonym (nn)
    Anonym (suck) skrev 2015-02-11 13:14:22 följande:

Fel.

Ts, om du och pappan är oense om barnets omkostnader och underhållets storlek kan du vända dig till tingsrätten och stämma honom på underhåll. Domstolen kommer då att fastställa ett rimligt underhållsbidrag för var och ett av barnen. Underhållsbidragets storlek baseras på föräldrarna ekonomiska betalningsförmåga att försörja barnet. I ditt fall verkar pappan ha bättre betalningsförmåga än du och skulle förmodligen dömas till att betala ett högre underhåll för era barn än vad han gör idag.

Förutom underhållsbidrag kan du också stämma pappan på ett standardtillägg. Det är ett "extraunderhåll" som är tänkt att fungera som en möjlighet för barn att få en liten "guldkant" på tillvaron (utöver att få basbehoven täckta). Det är tänkt att det sk gå till fritidsaktiviteter, lägeravgifter, språkresor och dylikt.
  • Anonym (risk)

Risken är ju att han inte kommer att gå med på högre frivilligt så kolla med din hemförsäkring om den täcker ev kostnader så du inte står där med en skuld sen.

Man kunde iaf förut skriva in sina siffror på FK´s hemsida och få fram ett underhåll. Då måste du dock veta vad pappan har i överskott. Vet inte exakt hur de räknar men tror att han först får dra av 100000 kr innan överskottet ska beräknas, det får du kolla upp.
    Det är alltså inte inkomsten, utan överskottet som underhållet ska baseras på och han kanske har stora utgifter och hans fru kanske inte jobbar.

Det absolut bästa är ju om ni kan komma överens om att han betalar en större del för iaf matkostnaderna. Aktiviteter är det inte säkert att du kan få med då det ingår en viss del av det i konsumentverkets beräkningar och då behöver inte boendeföräldern skjuta till en enda krona förrän barnen är ca 7 år och det är inte förrän pojkar är omkring 14 som boendeföräldern betalar MER än umgängesföräldern.

Sen har ju era barn högre kostnader iom allergier och de kan du absolut ta med. Har du tur räknar de även in att du som boförälder aldrig kan få avdrag pga liten inkomst så som en umgängesförälder kan om man tar underhållet via FK.

Det är inte alltid så lätt som man kan tro att få högre underhåll. Jag har en bekant som har 10 000 kr i månaden för sina två pga pappans höga överskott TROTS att de har varannan v och det är enligt mig ett högst orättvist beslut då mamman jobbar väldigt lite dels pga underhållet och dels pga sin partner som är mångmiljonär. Hon vägrar bli sambo på pappret med honom för att hennes utgifter inte ska minska med hälften men det är han som betalar allt.

En annan bekant är sjukpensionär pga en olycka och hon fick inget alls i höjt underhåll trots pappans goda inkomst. Hur det gick till där vete tusan, men pappan lyckades iaf få behålla sina pengar och mamman och barnet lever jäkligt fattigt.

• Brumma
    Anonym (risk) skrev 2015-02-12 08:55:07 följande:

Risken är ju att han inte kommer att gå med på högre frivilligt så kolla med din hemförsäkring om den täcker ev kostnader så du inte står där med en skuld sen.

Man kunde iaf förut skriva in sina siffror på FK´s hemsida och få fram ett underhåll. Då måste du dock veta vad pappan har i överskott. Vet inte exakt hur de räknar men tror att han först får dra av 100000 kr innan överskottet ska beräknas, det får du kolla upp.

Det är alltså inte inkomsten, utan överskottet som underhållet ska baseras på och han kanske har stora utgifter och hans fru kanske inte jobbar.

Det absolut bästa är ju om ni kan komma överens om att han betalar en större del för iaf matkostnaderna. Aktiviteter är det inte säkert att du kan få med då det ingår en viss del av det i konsumentverkets beräkningar och då behöver inte boendeföräldern skjuta till en enda krona förrän barnen är ca 7 år och det är inte förrän pojkar är omkring 14 som boendeföräldern betalar MER än umgängesföräldern.

Sen har ju era barn högre kostnader iom allergier och de kan du absolut ta med. Har du tur räknar de även in att du som boförälder aldrig kan få avdrag pga liten inkomst så som en umgängesförälder kan om man tar underhållet via FK.

Det är inte alltid så lätt som man kan tro att få högre underhåll. Jag har en bekant som har 10 000 kr i månaden för sina två pga pappans höga överskott TROTS att de har varannan v och det är enligt mig ett högst orättvist beslut då mamman jobbar väldigt lite dels pga underhållet och dels pga sin partner som är mångmiljonär. Hon vägrar bli sambo på pappret med honom för att hennes utgifter inte ska minska med hälften men det är han som betalar allt.

En annan bekant är sjukpensionär pga en olycka och hon fick inget alls i höjt underhåll trots pappans goda inkomst. Hur det gick till där vete tusan, men pappan lyckades iaf få behålla sina pengar och mamman och barnet lever jäkligt fattigt.

Måste fråga.. din vän som har 10000 underhåll trots vv. NÄR kom den domen?

Med tanke på att första domen någonsin gällande underhåll vid växelvis boende kom 2013 - och den domen revs upp när den gick vidare...

Skulle hemskt gärna få se den domen...
Svar på tråden Hjälp med att få mer i underhåll!!