Anonym (sa) skrev 2015-02-10 14:46:22 följande:
Med tanke på att jag antar att ts har hela barnbidraget, underhåll x 2 samt bostadsbidrag så borde de gå runt utan problem om man inte har onödiga utgifter mm.
Själv har jag 2 vv barn med delat barnbidrag, underhåll vv från fk och bostadsbidrag. När det var som värst som helt arbetslös så fick man ut ca 12000:-/mån. Hade ca 3000:- kvar efter hyra och räkningar.
Låt säga att jag istället skulle ha haft barnen heltid och fått ut ca 20000:- så skulle vi haft nästan hälften kvar efter hyra och räkningar.
Då är min fråga var gör man av 10 000:- var månad på? Måste man vissa månader köpa nåt el planerat nåt speciellt så visst då kan jag förstå. Eller någon oväntad räkning.
Om man använder konsumentverkets siffror kostar ts två barn minst 5850 kronor per månad EXKLUSIVE barnomsorgskostnader, sparande, nöjen, eventuella glasögon etc.
Om man från den summan drar ifrån barnbidragen inklusive flerbarnstillägget blir det 3620 kronor kvar.
Man kan sedan utgå ifrån att ts ekonomiska överskott är väldigt litet i förhållande till pappans. Det innebär att pappan i princip själv ska försörja deras gemensamma barn.
Pappan betalar i dagens läge 2546 i månaden i underhållsstöd till ts. Med tanke på att barnen beräknas kosta 3620 i månaden (exklusive barnomsorg, nöjen, sparande) efter att man räknat in barnbidragen och flerbarnstillägget så bör pappan betala MINST 1074 kronor mer i månaden.
Ps. Jag höftade med att det äldsta barnet var en flicka med glutenallergi och att det yngre var en pojke med mjölkallergi när jag tog fram siffrorna.