• Brumma

Hjälp med att få mer i underhåll!!

Anonym (risk) skrev 2015-02-12 08:55:07 följande:

Risken är ju att han inte kommer att gå med på högre frivilligt så kolla med din hemförsäkring om den täcker ev kostnader så du inte står där med en skuld sen.

Man kunde iaf förut skriva in sina siffror på FK´s hemsida och få fram ett underhåll. Då måste du dock veta vad pappan har i överskott. Vet inte exakt hur de räknar men tror att han först får dra av 100000 kr innan överskottet ska beräknas, det får du kolla upp.

Det är alltså inte inkomsten, utan överskottet som underhållet ska baseras på och han kanske har stora utgifter och hans fru kanske inte jobbar.

Det absolut bästa är ju om ni kan komma överens om att han betalar en större del för iaf matkostnaderna. Aktiviteter är det inte säkert att du kan få med då det ingår en viss del av det i konsumentverkets beräkningar och då behöver inte boendeföräldern skjuta till en enda krona förrän barnen är ca 7 år och det är inte förrän pojkar är omkring 14 som boendeföräldern betalar MER än umgängesföräldern.

Sen har ju era barn högre kostnader iom allergier och de kan du absolut ta med. Har du tur räknar de även in att du som boförälder aldrig kan få avdrag pga liten inkomst så som en umgängesförälder kan om man tar underhållet via FK.

Det är inte alltid så lätt som man kan tro att få högre underhåll. Jag har en bekant som har 10 000 kr i månaden för sina två pga pappans höga överskott TROTS att de har varannan v och det är enligt mig ett högst orättvist beslut då mamman jobbar väldigt lite dels pga underhållet och dels pga sin partner som är mångmiljonär. Hon vägrar bli sambo på pappret med honom för att hennes utgifter inte ska minska med hälften men det är han som betalar allt.

En annan bekant är sjukpensionär pga en olycka och hon fick inget alls i höjt underhåll trots pappans goda inkomst. Hur det gick till där vete tusan, men pappan lyckades iaf få behålla sina pengar och mamman och barnet lever jäkligt fattigt.

Måste fråga.. din vän som har 10000 underhåll trots vv. NÄR kom den domen?

Med tanke på att första domen någonsin gällande underhåll vid växelvis boende kom 2013 - och den domen revs upp när den gick vidare...

Skulle hemskt gärna få se den domen...
  • Brumma
    Nyfikna72 skrev 2015-02-12 10:48:38 följande:

Vad är det som säger att det finns domslut på allting som har med sånt här att göra? Att kvinnan ifråga får 10000 i månaden som underhåll kan ju vara en helt privat uppgörelse. Sen kanske de bara har skrivit ett avtal om det.

För att hon skrev att väninnan fått ett beslut på det. Den enda instans som kan ta ett beslut på det är domstolen - då blir det en dom. Har man en överenskommelse så är det inte ett "beslut".

Därför ifrågasatte jag eftersom det inte finns några domar i sverige på underhåll vid vv. Hade det varit en överenskommelse hade jag överhuvudtaget inte ifrågasatt då det är mellan föräldrarna och framtaget genom ett gemensamt beslut.

Sedan visade det ju sig att kvinnan ifråga även sagt att det var ett domslut. Dock måste det ha varit i en annan situation än vv....
  • Brumma
    Anonym (risk) skrev 2015-02-12 09:49:13 följande:

Ja du den är gammal. Jag känner kvinnan i fråga lite ytligt och hon sa att hon fått dom på det. Kanske menade hon att de kommit fram till detta via advokater eller så fick hon domen innan de hade varannan v (det tog lite tid för pappan att hitta boende i Sthlm) och pappan kanske inte har orkat/velat tjafsa om det efteråt.

Kvinnan är från USA ursprungligen så hon har ju en lite annan syn på hur det 'ska' vara därav hennes krav tror jag. (hon hade en amerikansk advokat med vill jag minnas att hon sa, för det var tryggare för henne att prata engelska)

Jag känner inte pappan så väl heller, men jag känner hans fru som han lever med nu och hon sa att det känns drygt att betala den summan när de ändå har varannan v.

Det handlar om två barn som är pappans biologiska, men han har alltid även sina barns storasyskon som bara var dryga året när han blev ihop med den amerikanska kvinnan (nu blir det rörigt..) eftersom han känner sig som pappa till det barnet med.

De är alltid med på utlandsresor och har allt dubbelt så barnen tar bara med sig vissa saker emellan som de köpt själva.

Vore det så att det enkom gick till barnen så fine, men nu går det delvis till att finansiera att mamman inte jobbar varannan v (de har 2 v uppdelning) utan då är hon ledig och med sin partner. Hon jobbar bara de v hon har barnen.

Ja är det en dom så måste det varit uppe i domstolen. Och då kan inte barnen bott vv. Har pappan valt att fortsätta betala trots ändrade förhållanden så är det ju upp till honom. Kanske tycker han att han har råd och att det är ngt han gärna gör? Annars är det ju bara att peka på att domen inte längre gäller då det är ändrade förhållanden...

Förlåt TS för att vi vandrar lite ifrån din tråd...
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2015-02-12 16:04:48 följande:

Jo, det finns numera möjlighet att begära underhållsbidrag trots att barnet bor växelvis hos föräldrarna. Högsta domstolen öppnade upp för den möjligheten i en dom redan 2013. Men det verkar ha fått dålig spridning bland gemene man.

Man använder då inte den vanliga underhållsplikten som regleras i FB 7:2 utan istället 6 paragrafen i föräldrabalkens 7 kap. som handlar om försummelse. Den paragrafen har tidigare tex använts mot styvförälder och kan numera efter HD:s dom även användas vid vv boende. HD pekade bl.a på att barnet har rätt till likartad ekonomisk standard som föräldrarna även om de inte lever ihop.

Se domen här:

www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2013/2013-11-19%20T%203506-12%20Dom%20och%20skiljaktig%20mening.pdf

Ja. Jag har själv länkat till denna dom tidigare. Men för ett tag fick jag förklarat för mig att överklagandet givk igenom och att det därigenom inte finns ngn prejudicerande dom.

Men stämmer det alltså inte?

Oavsett - den domen fanns inte när kvinnan ifråga skall ha fått sitt underhåll tilldömt då det var många år sedan :)
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2015-02-12 16:04:48 följande:

Jo, det finns numera möjlighet att begära underhållsbidrag trots att barnet bor växelvis hos föräldrarna. Högsta domstolen öppnade upp för den möjligheten i en dom redan 2013. Men det verkar ha fått dålig spridning bland gemene man.

Man använder då inte den vanliga underhållsplikten som regleras i FB 7:2 utan istället 6 paragrafen i föräldrabalkens 7 kap. som handlar om försummelse. Den paragrafen har tidigare tex använts mot styvförälder och kan numera efter HD:s dom även användas vid vv boende. HD pekade bl.a på att barnet har rätt till likartad ekonomisk standard som föräldrarna även om de inte lever ihop.

Se domen här:

www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2013/2013-11-19%20T%203506-12%20Dom%20och%20skiljaktig%20mening.pdf

Ja. Jag har själv länkat till denna dom tidigare. Men för ett tag fick jag förklarat för mig att överklagandet givk igenom och att det därigenom inte finns ngn prejudicerande dom.

Men stämmer det alltså inte?

Oavsett - den domen fanns inte när kvinnan ifråga skall ha fått sitt underhåll tilldömt då det var många år sedan :)
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2015-02-12 16:56:15 följande:

Jag vet att du är duktig på underhållsbidragsfrågor eftersom vi har diskuterat detta ämne förut och du har helt rätt. :) Denna dom kom först i november 2013 innan dess var uppfattningen hos många att det inte gick att begära underhåll vid vv-boende.

Som du kan se i domen så var den enda frågan HD prövade om det var möjligt att få underhållsbidrag eller inte vid vv-boende. Man prövade alltså inte frågan i sak. Så den tvist det handlade om fick sedan hovrätten fatta beslut om. Hovrätten hade bara begärt att få vägledning från högsta domstolen avseende möjligheten att tilldöma underhållsbidrag när barnet bor växelvis.

Som du kan läsa i domen så öppnar HD upp för möjligheten att kunna begära underhållsbidrag även vid vv boende. Dock krävs då försummelse enligt FB 7:6. Ett justitieråd har lämnat en avvikande mening och anser att man kan använda FB 7:1, alltså den vanliga principen om föräldrarnas gemensamma försörjningsförmåga, även vid vv-boende. Man är alltså eniga om att det är möjligt att få underhållsbidrag vid vv-boende man var endast oeniga om grunden till denna möjlighet.

Men domen är tydlig. Det är möjligt att en förälder kan tvingas betala underhållsbidrag trots att barnet bor växelvis lika mycket hos båda föräldrarna. Sedan är det en annan fråga vad som krävs för att detta ska ske genom att HD:s majoritet valde att grunda denna möjlighet på FB 7:6 dvs försummelse och inte den vanliga regeln.

Anonym (Bea) skrev 2015-02-12 17:05:20 följande:

För att vara extra tydlig så ja, den dom som Högsta Domstolen meddelade den 19 november 2013, T 3506-12, är prejudicerande och säger följande:

När ett barn bor växelvis hos sina föräldrar ska den förälder som har ett större ekonomiskt utrymme än den andre, åläggas att betala underhållsbidrag till barnet enligt FB 7:6, om barnet inte får det underhåll från föräldern som det har rätt till enligt FB 7:1.

Tack :)
Svar på tråden Hjälp med att få mer i underhåll!!