• Anonym (Hella)

Hjälp med att få mer i underhåll!!

Hej på er alla.Jag behöver att få hjälp med en ansökan om att få ett högre underhållsbidrag för barnen. Det är inte lätt att räkna ut vad jag kan kräva av den andra föräldern men jag tänker att någon i det här forumet kanske har gjort en stämning och då kan lämna råd om det.

Jag tjänar 160000 varje år och den andra föräldern tjänar 490000. Våra barn är 8 & 10 och de har allergier som gör att de kostar mycket för maten varje månad.

• Svar på tråden Hjälp med att få mer i underhåll!!
  • Anonym (Hella)
    MeNoLike skrev 2015-02-10 13:11:05 följande:

Jobba mer och ha barnen 50%

Det hade väl varit okej om det var så att vi kunde göra det.
  • MeNoLike

Något måste ju du själv kunna förändra också. Allt kan väl inte hänga på pappans ekonomi

• Kung Kisstank

Ur www.centrumadvokaterna.se/

Standardtillägg

Om umgängesförälderns inkomst är högre än normalt kan barnen få göra anspråk på att få ett standardtillägg. Syftet med ett standardtillägg är att barnet skall få leva på ett snitt av föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ett standardtillägg är avsett att se till att barnet får lite ?guldkant? på tillvaron. De skall få möjlighet att t.ex. köpa lite dyrare kläder, få ha lite dyrare hobbys m.m. Det är viktigt att barnet skall ha möjlighet att tillgodogöra sig standardtillägget, varför barnet kan göra anspråk på högre standardtillägg ju äldre barnet är. Inte heller detta hjälper försäkringskassan till med.

• Nyfikna72

Allt utöver försäkringskassans normer är ju upp till er själva. Hur mycket betalar han idag och vad säger han om att betala mer?

• Anonym (suck)

Om du får underhåller (typ 1200 kr för varje barn va?) Så ska ju du lägga samma summa själv + barnbidrag. Då har du över 7000 kr varje månad till barnen. Räcker inte det?

Antar att ni också har bostadsbidrag? Borde ni ha då då tjänar så lite och har 2 barn. Så kan inte riktigt se varför pappan ska betala mer? Självklart borde han göra det, han tjänar mycket och det är hans barn. Men vill han inte så gör han ju ändå rätt för sig genom att betala underhållet.

• MeNoLike
    Anonym (suck) skrev 2015-02-10 13:47:10 följande:

Om du får underhåller (typ 1200 kr för varje barn va?) Så ska ju du lägga samma summa själv + barnbidrag. Då har du över 7000 kr varje månad till barnen. Räcker inte det?

Antar att ni också har bostadsbidrag? Borde ni ha då då tjänar så lite och har 2 barn. Så kan inte riktigt se varför pappan ska betala mer? Självklart borde han göra det, han tjänar mycket och det är hans barn. Men vill han inte så gör han ju ändå rätt för sig genom att betala underhållet.

Amen!!!!!
  • Anonym (sa)

Med tanke på att jag antar att ts har hela barnbidraget, underhåll x 2 samt bostadsbidrag så borde de gå runt utan problem om man inte har onödiga utgifter mm.

Själv har jag 2 vv barn med delat barnbidrag, underhåll vv från fk och bostadsbidrag. När det var som värst som helt arbetslös så fick man ut ca 12000:-/mån. Hade ca 3000:- kvar efter hyra och räkningar.

Låt säga att jag istället skulle ha haft barnen heltid och fått ut ca 20000:- så skulle vi haft nästan hälften kvar efter hyra och räkningar.

Då är min fråga var gör man av 10 000:- var månad på? Måste man vissa månader köpa nåt el planerat nåt speciellt så visst då kan jag förstå. Eller någon oväntad räkning.

• Anonym (say what)
    Anonym (Hella) skrev 2015-02-10 11:32:41 följande:

Hej på er alla.Jag behöver att få hjälp med en ansökan om att få ett högre underhållsbidrag för barnen. Det är inte lätt att räkna ut vad jag kan kräva av den andra föräldern men jag tänker att någon i det här forumet kanske har gjort en stämning och då kan lämna råd om det.

Jag tjänar 160000 varje år och den andra föräldern tjänar 490000. Våra barn är 8 & 10 och de har allergier som gör att de kostar mycket för maten varje månad.

Man är två (eller fler) om att skaffa barn.

Tycker du fått helt galna förslag i tråden. Att du ska jobba mer när det finns en andra förälder som tjänar nästan dubbelt så mycket som du är helt sjukt.

Nej, stå på dig och ansök om högre underhåll,.
Svar på tråden Hjälp med att få mer i underhåll!!