Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"

Saxat från Aftonbladet Kultur:

"De utpekade kommentarerna har enligt ­Justitiekanslerns mening en nedsättande/missaktande innebörd? - vilket är kriteriet för hets mot folkgrupp"

www.aftonbladet.se/kultur/article17750080.ab

Kan nämna att även ansvarig utgivare för Avpixlat har varit anmäld för hatbrott något som justitiekanslern (JK) valde att lägga ner efter att ha tolkat tryckfrihetslagen. Percy Bratt, advokat och expert i tryckfrihetsrätt tyckte däremot inte att den avvägning som JK gjorde var självklar, därför att den ger ett ganska svagt skydd åt det skyddsintresse som ligger bakom hets mot folkgrupp.

På frågan om  
    Avpixlat är en så kallad "Hatsajt" så är svaret självklart ja.

• KillBill
    Mentat skrev 2015-02-07 05:43:35 följande:
    Jag kan inte riktigt hålla med. Jadå, visst har Avpixlat en tydlig agenda men det har många andra siter utan att de kallas hatsiter och jag tycker att vi urvattnar språket om vi kallar allt vi inte gillar för "hat".

För att göra en politisk jämförelse: Är Feministiskt initiativs hemsida en hatsite? De har en tydligt negativ inställning till män. För att jämföra dem på ett rättvist sätt måste du plocka bort alla dina egna sympatier och antipatier och gå efter någon form av opartisk bedömning. Går man effter kriteriet "...de så uppenbart har som agenda att misskreditera vissa grupper. ", där man kan tillägga "grupper man föds till" så skulle (F!) också klassas som hatsite, vilket dock inte är det vanliga bland dem som kritiserar (sd).

Men om du säger att de bägge är det förstår jag dig bättre, då är du åtminstone konsekvent. För mig är en hatsite snarare en som uppviglar till våld och/eller uttrycker starkare omdömen än bara ogillande av olika grupper i samhället.
    Jag blev nyfiken och surfade in på feministiskt initiativs hemsida (jag hade inte sett den tidigare ) och jag kan inte hitta det hat som du pratar om. Jag hittar mest skrivningar om jämställdhet och mänskliga rättigheter:

Kan du återkomma med exempel på hat och kränkningar från feministiskt initiativs hemsida? feministisktinitiativ.se/
  • KillBill
    Butterscotch skrev 2015-02-07 09:47:47 följande:
    Jag har aldrig varit inne på Feministiskt initiativs hemsida, men om de där publicerar artiklar om män som begår brott eller andra artiklar i syfte att smutskasta och nedvärdera män så visst, då borde den sidan också kunna gå under epitetet hat-sajt.

Det finns dock en skillnad mellan att racka ner på män och att racka ner på invandrare och det är att i det första fallet sparkar man uppåt, och i det andra fallet sparkar man nedåt. Det brukar uppfattas som mycket mer allvarligt att ge sig på de som är svagare.
  • KillBill
    Nerfherder skrev 2015-02-07 09:47:57 följande:

Jag trodde tråden handlade om avpixlat

Till skillnad mot Flashback så kan en tråd på Familjeliv gå i olika riktningar beroende på de inlägg som postas i tråden. Nu har Mentat gjort kopplingar mellan Avpixlat och Feministiskt initiativs hemsida och därför diskuteras detta just nu.
  • KillBill
    Mentat skrev 2015-02-07 13:04:26 följande:
    OK, så då är kriteriet alltså inte längre att nedvärdera en viss grupp utan att man publicerar artiklar om brott i ett visst syfte? (F!) skriver visserligen inte om enskilda brottsfall men de talar väldigt gärna om "mäns våld mot kvinnor". Nedvärderingen av män är inte svår att hitta men jag håller med ovanstående om att det blir litet väl mycket off topic att gå in på det i detalj.

Det jag försöker visa här är att begreppet "hatsite" är subjektivt. Det är väldigt lätt att hitta de som utpekar en viss site som en hatsite när den propagerar för åsikter som man själv är negativ till men det är betydligt svårre att inse att samma sak kan tillämpas på dem vars åsikter man är mer postitivt inställd till.

Därmed blir begreppet luddigt och det var det jag gick in i tråden för att belysa.

Självklart är det en subjektiv  värdering om något är en hatsajt eller ej men Avpixlat beskrivs av media både i Sverige och utomlands som en rasistisk hatsajt, främlingsfientlig och högerextrem och man säger ju att ingen rök utan eld. Om du googlar kommer du finna otroligt många artiklar på nätet som pekar ut Avpixlat som en hatsajt (några kan du läsa här ovan). Med största sannolikhet skulle en majoritet av svenska folken anse att Avpixlat är en hatsajt om du frågar dem.

Svar på tråden Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"