Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"

PilKvinna skrev 2015-02-06 11:20:04 följande:

Här har ni chansen att publicera konkreta bevis på att Avpixlat är en såkallad "Hatsajt"

Observera att kommentarerna under Avpixlats artiklar inte utgör källa för att Avpixlat skulle vara en hatsajt. Utan i den här tråden ska ni posta bevis på att Avpixlats redaktion har publicerat "hatmaterial".

Var så goda!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-06 11:29
    Tål att nämnas igen. Liknande kommentarer är alltså inte att beakta som "bevis":

- "Avpixlat publicerar bara artiklar när invandrare begår brott. Aldrig när svenskar gör detsamma..."

- "Kolla på kommentarsfältet, då ser man direkt att det är en hatsajt..."

Dessa klassas som OFF TOPIC och kommer att rapporteras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-06 11:32
    - "Men är du verkligen så naiv att du tror att något bevis som helst skulle duga? Hela Avpixlats idé är att ljuga, förneka å desinformera.."

Detta är OCKSÅ OFF TOPIC!

Hur jävla svårt ska det vara att fatta? Publicera bevis! Inga jäkla tomma uttalanden.

Jag har ett förslag, om ni som gillar Avpixlat vill bevisa för alla andra att Axpixlat INTE är en hatsajt: ta fram statistik på hur många % av Axpixlats artiklar som handlar om invandrare som begått brott respektive om "ariska svenskar" som begått brott och bevisa för oss övriga att antalet artiklar om invandrare inte är i överväldigande majoritet. 
  • Butterscotch
    Anonym (Egen) skrev 2015-02-06 12:01:03 följande:
    Avpixlats syfte är att täcka upp det enorma tomrum som de stora medierna inte rapporterar om. Och de stora medierna rapporterar inte om invandrarbrottslighet, de rapportera bara om svenska brottslingar. Därför skriver Avpixlat enbart om invandrarrelaterade brott. Således: En medial jämvikt skapas, och genom att läsa BÅDE Aftonbladet och Avpixlat, så får man en bättre helhetsbild utav samhället i stort.
    Så är det!
    Där har du förklaringen på ditt OFF TOPIC inlägg!
    Det var inte off topic alls. Mitt inlägg handlade om just det som tråden handlar om - huruvida Avpixlat är en hatsajt eller inte.

Men du tror alltså inte att Axpixlat har en negativ inställning till invandrare?
  • Butterscotch
    Mentat skrev 2015-02-06 13:56:00 följande:
    Självklart har de det, åtminstone vissa invandrare.
    Är "negativ inställning" = "hat"? För mig är det två olika begrepp.
    I det här sammanhanget kan det nog sägas vara samma sak. Det är troligtvis för komplicerat att säga "negativ inställning-sajt" eller "sajt med negativ inställning till vissa grupper i samhället", därför kallas den här typen av sajter istället kort och gott för "hat-sajter", när de så uppenbart har som agenda att misskreditera vissa grupper.
  • Butterscotch
    Mentat skrev 2015-02-07 05:43:35 följande:
    Jag kan inte riktigt hålla med. Jadå, visst har Avpixlat en tydlig agenda men det har många andra siter utan att de kallas hatsiter och jag tycker att vi urvattnar språket om vi kallar allt vi inte gillar för "hat".

För att göra en politisk jämförelse: Är Feministiskt initiativs hemsida en hatsite? De har en tydligt negativ inställning till män. För att jämföra dem på ett rättvist sätt måste du plocka bort alla dina egna sympatier och antipatier och gå efter någon form av opartisk bedömning. Går man effter kriteriet "...de så uppenbart har som agenda att misskreditera vissa grupper. ", där man kan tillägga "grupper man föds till" så skulle (F!) också klassas som hatsite, vilket dock inte är det vanliga bland dem som kritiserar (sd).

Men om du säger att de bägge är det förstår jag dig bättre, då är du åtminstone konsekvent. För mig är en hatsite snarare en som uppviglar till våld och/eller uttrycker starkare omdömen än bara ogillande av olika grupper i samhället.
    Jag har aldrig varit inne på Feministiskt initiativs hemsida, men om de där publicerar artiklar om män som begår brott eller andra artiklar i syfte att smutskasta och nedvärdera män så visst, då borde den sidan också kunna gå under epitetet hat-sajt.

Det finns dock en skillnad mellan att racka ner på män och att racka ner på invandrare och det är att i det första fallet sparkar man uppåt, och i det andra fallet sparkar man nedåt. Det brukar uppfattas som mycket mer allvarligt att ge sig på de som är svagare.
  • Butterscotch
    Mentat skrev 2015-02-07 13:04:26 följande:
    OK, så då är kriteriet alltså inte längre att nedvärdera en viss grupp utan att man publicerar artiklar om brott i ett visst syfte? 
    Nej, det tycker jag inte (min personliga åsikt alltså), att det måste handla om brott alltså. Det var därför jag skrev "... eller andra artiklar i syfte att smutskasta och nedvärdera". Om man engagerar sig så pass mycket i att nedgöra andra grupper så tycker jag att det kan benämnas "hat".
Svar på tråden Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"