Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"

Hur definieras "hat"? Det måste du nog klargöra först innan det är lönt att leta exempel. Fast jag brukar inte läsa där så jag har inga exempel att bidra med ändå, jag reagerar bara på att frågeställningen inte är tillräckligt tydlig.

• Mentat
    Butterscotch skrev 2015-02-06 12:31:35 följande:
    Det var inte off topic alls. Mitt inlägg handlade om just det som tråden handlar om - huruvida Avpixlat är en hatsajt eller inte.

Men du tror alltså inte att Axpixlat har en negativ inställning till invandrare?
    Självklart har de det, åtminstone vissa invandrare.
    Är "negativ inställning" = "hat"? För mig är det två olika begrepp.
  • Mentat
    Butterscotch skrev 2015-02-06 18:15:34 följande:
    I det här sammanhanget kan det nog sägas vara samma sak. Det är troligtvis för komplicerat att säga "negativ inställning-sajt" eller "sajt med negativ inställning till vissa grupper i samhället", därför kallas den här typen av sajter istället kort och gott för "hat-sajter", när de så uppenbart har som agenda att misskreditera vissa grupper.
    Jag kan inte riktigt hålla med. Jadå, visst har Avpixlat en tydlig agenda men det har många andra siter utan att de kallas hatsiter och jag tycker att vi urvattnar språket om vi kallar allt vi inte gillar för "hat".

För att göra en politisk jämförelse: Är Feministiskt initiativs hemsida en hatsite? De har en tydligt negativ inställning till män. För att jämföra dem på ett rättvist sätt måste du plocka bort alla dina egna sympatier och antipatier och gå efter någon form av opartisk bedömning. Går man effter kriteriet "...de så uppenbart har som agenda att misskreditera vissa grupper. ", där man kan tillägga "grupper man föds till" så skulle (F!) också klassas som hatsite, vilket dock inte är det vanliga bland dem som kritiserar (sd).

Men om du säger att de bägge är det förstår jag dig bättre, då är du åtminstone konsekvent. För mig är en hatsite snarare en som uppviglar till våld och/eller uttrycker starkare omdömen än bara ogillande av olika grupper i samhället.
  • Mentat
    Butterscotch skrev 2015-02-07 09:47:47 följande:
    Jag har aldrig varit inne på Feministiskt initiativs hemsida, men om de där publicerar artiklar om män som begår brott eller andra artiklar i syfte att smutskasta och nedvärdera män så visst, då borde den sidan också kunna gå under epitetet hat-sajt.

Det finns dock en skillnad mellan att racka ner på män och att racka ner på invandrare och det är att i det första fallet sparkar man uppåt, och i det andra fallet sparkar man nedåt. Det brukar uppfattas som mycket mer allvarligt att ge sig på de som är svagare.
    OK, så då är kriteriet alltså inte längre att nedvärdera en viss grupp utan att man publicerar artiklar om brott i ett visst syfte? (F!) skriver visserligen inte om enskilda brottsfall men de talar väldigt gärna om "mäns våld mot kvinnor". Nedvärderingen av män är inte svår att hitta men jag håller med ovanstående om att det blir litet väl mycket off topic att gå in på det i detalj.

Det jag försöker visa här är att begreppet "hatsite" är subjektivt. Det är väldigt lätt att hitta de som utpekar en viss site som en hatsite när den propagerar för åsikter som man själv är negativ till men det är betydligt svårre att inse att samma sak kan tillämpas på dem vars åsikter man är mer postitivt inställd till.

Därmed blir begreppet luddigt och det var det jag gick in i tråden för att belysa.
  • Mentat
    KillBill skrev 2015-02-07 16:39:37 följande:

Självklart är det en subjektiv  värdering om något är en hatsajt eller ej men Avpixlat beskrivs av media både i Sverige och utomlands som en rasistisk hatsajt, främlingsfientlig och högerextrem och man säger ju att ingen rök utan eld. Om du googlar kommer du finna otroligt många artiklar på nätet som pekar ut Avpixlat som en hatsajt (några kan du läsa här ovan). Med största sannolikhet skulle en majoritet av svenska folken anse att Avpixlat är en hatsajt om du frågar dem.

Jo, men det är ett cirkelbevis. I och med att journalistkåren är så pass vänstervriden som den är så är sympatierna för exempelvis (F!) men även andra tänkbara kandidater som AFA eller revolutionära fronten m.fl., så mycket större inom kåren än vad de är för (sd) så i enlighet med att det är en subjektiv beskrivning så betyder det inget rent objektivt sett att media betecknar just Avpixlat som en hatsite. Det finns helt enkelt ingen opartiskhet.

Jag kanske kan hålla med om att Avpixlat skall kallas för det, litet beroende på exakt hur man definierar begreppet, men dels är detta inget entydligt begrepp och dels stör jag mig på den politiska slagsidan: Begreppet används i princip enbart om motståndarna på nätet till den som använder begreppet.

Det är synd, det gör att det blir pajkastning av det hela.
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-10 07:11:16 följande:
    Hur menar du då att journalistkåren är vänstervriden, och vilka effekter skulle det ha på journalistiken? Utveckla gärna. 
    Några slags belägg för att svensk media är vänsterdominerad vore på sin plats, eftersom majoriteten av ägandet logiskt sett tillhör dem med störst kapital, alltså är det logiskt att majoriteten av svensk media är högerägd.
    Givetvis påstår jag inte saker utan vidare utan kan redovisa ett underlag: www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf
    På 50-talet var sympatierna något så när jämnt fördelade mellan höger och vänster, sedan ett antal decennier är vänsterövervikten allt mer påtaglig för att idag ligga över 70%, t.o.m. över 80% i det medium som har störst genomslagskraft, SR/SVT, och 80% bland dem som har "Politik/Samhälle" som bevakningsområde.

Menar du alltså att du inte har märkt det? För all del, så länge journalistiken bekräftar ens egen världsbild kanske man inte tänker på det.
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-10 13:18:23 följande:
    För det första är du kanske medveten om att studien fått kritik, bland annat eftersom deltagarunderlaget var litet (främst ur SR/SVT:urvalet) och att det då inte går att dra några generella slutsatser utifrån resultatet. Kent Asp ger intrycket av att han tror att en kan förklara bort brister i studien baserat på de övertygelser en själv har, men en studie ska inte bygga på övertygelser, utan på statistik. 

Journalistiken bekräftar sannerligen inte min världsbild. Den är på tok för högervänlig över lag. I TV debatter utmanar man sällan SD retoriken, utan låter dem föra debatten på sina villkor, man ifrågasatte den förra regeringen alldeles för lite. 
    Tidigare undersökningar har visat på samma sak under lång tid: Journalistkåren har en mycket tydlig slagsida åt vänster. Det är så tydligt under så lång tid att det börjar bli känt som ett demokratiskt problem men jag kan tänka mig att de som står till vänster inte vill se det så och gärna kritiserar resultatet för att det inte passar. Att urvalet inom just SR/SVT har en större felmarginal pga litet underlag kan säkert stämma men det kan ju också innebära att vänsterövervikten är ännu större.

Om du tycker att journalistiken står för långt till höger säger det nog snarare mest om din egen postition i det politiska landskapet. Du är välkommen att presentera bättre underlag för dina påståenden än ditt tyckande. Du begärde det av mig och fick genast exakta siffror på vilket underlag jag hade för mina påståenden. Vänligen återgälda den artigheten, tack.
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-10 13:46:41 följande:
    Vilka är de studierna då?
    Det framgick bl.a. av den länk du nyss fick. Jag ser däremot inget som stöder ditt påstående om att journalistiken är för "högervänlig över lag"?
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-10 14:32:14 följande:
    Länken du gav mig går till Kent Asps kapitel 13 Jounalistkårens partisympatier, vilken brister i vetenskaplig metod och därför inte bevisar ditt påstående om att journalistkåren är vänstervriden. 

Eftersom du påstod detta, vilket jag ifrågasatte, anser jag inte att min uppgift är att bevisa dig om motsatsen. Det var inte min avsikt. 

Jag nöjer mig med att konstatera att du inte kunnat styrka ditt påstående. Alltså kan vi inte hävda att journalistkåren på något sätt är vedertaget vänstervriden.

Journalistkåren arbetar trots allt för media, och min logik säger mig att vänsterideologin inte dominerar ägandet av media. Om du inte håller med om det är det upp till dig. En skulle kunna undersöka ägandet i samtliga tidningar och kanaler, och vilka partisympatier dessa har, samt ledarskribenter, men det verkar vara lite väl mycket arbete för den här diskussionen. 

Glad
    *asg*! Jovisst, Kent Asp som har jobbat med att bevaka media i 30 år och har disputerat på området godkänns inte som källa eftersom "Solidaritet" påstår att någon har kritiserat honom!

Ja, jo, det var ju bekvämt. Ingen egen källa som motbevisar hans forskningsresultat heller. Pinsamt, men jag ser att du saknar sakligt underlag. Det ser utomstående läsare också!
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-11 13:07:34 följande:
    www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3822162.ece   en kritisk källa. 

Det finns alltid kritik och intressanta frågeställningar på varje studie. Men att bemöta kritiken av vetenskaplig metod med personliga övertygelser istället för relevanta poänger kring metod och resultat är inte särskilt seriöst. 

Så nej, den är underkänd som stöd för att journalistkåren skulle vara vänstervriden. En annan liten detalj är den att detta också är en enda studie, en studie på 93 personer ur den grupp du belyser i ditt i tidigare inlägg, SR/SVT gruppen. 93 ynka personer i en ynka studie är inte underlag för någon slutsats överhuvudtaget. 

EN enda studie är aldrig ett bevis för någonting. Oavsett om den är gigantisk, eller minimal.

Det viktigaste för dig är alltså att plocka något meningslöst poäng bland dem som läser inläggen, inte att föra en vettig diskussion? 
    Ändå lyckas Sifo, Demoskop med flera pricka in väljaropinionerna väldigt väl, även om vi vet att det finns en felmarginal, trots att de bara gör intervjuer med ca 1000 personer.

De 93 var bara en del av undersökningen som omfattade många andra journalister. Den har utförts under decennier och som länge visat på en tydlig vänsterövervikt i journalistkåren som är stabil och svagt växande så påståendet är inte bara absolut inte underkänt, det är fastslaget sedan lång tid tillbaka! Att du inte gillar att medge det är en annan femma, du har inget som motsäger den bilden eftersom det inte existerar. Mats Knutsson är jävig i sammanhanget, givetvis vill han inte medge att den formellt opartiska organisationen SR/SVT är så vänstervriden.

En vettig diskussion är en som bygger på ett faktaunderlag. Det har jag, i motsats till dig, presenterat. Det kan utomstående läsare konstatera och därmed är jag nöjd.
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-11 13:40:46 följande:
    Du har enbart presenterat en artikel som stöd för påståendet. 

Nu är vi tillbaka på ruta ett. Du påstår att journalistkåren är vänstervriden, jag påstår att svensk media, de som anlitar journalisterna logiskt sett är högervriden. 

Asp svarade på Knutsson kritik med att kalla honom för korkad, det sätter lite ribban för hans professionalism. Skrattande
    Suck. Jag har inte presenterat "bara en artikel" utan en sammanställning av decenniers forskning. Svensk journalistkår är och har varit i minst 30 år klart vänstervriden. Det är ett faktum hur mycket du än försöker prata bort det. Står man tillräckligt extremt långt ut till vänster kanske man uppfattar det på ett annat sätt men här använder jag definitionen enligt blocken i riksdagen.

Däremot är många ledarsidor borgerliga, det är riktigt. En ledare är öppen med sin politiska hållning, läsaren känner till den och kan förhålla sig till den. På nyhetsplats, som förmodas vara opartisk, blir därmed vänsterdominansen ännu mer utpräglad i och med att många av de få borgerligt sinnade journalisterna samlas på ledarredaktioner. Det är bara logiskt om detta blir ännu tydligare på SR/SVT som saknar offiiell ledarredakation.

Jag lägger ner den här diskussionen, det var inte meningen att kapa tråden som skulle handla om hatsiter vilket är ett svårdefinierat begrepp.
Svar på tråden Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"