• beccagranen

viktigt med lagade middagar?

Hur viktigt anser du att det är men "riktiga" tillagade middagar varje dag?

Jag har alltid lagat middagar, mest husmanskost varje dag u der snart 10års tid. Men den senaste tiden har vi börjat bli allt mer bekväma. Oftast tar det 30-60min med tillagning och 20-30minmed disk/städ efteråt, vilket känns som helaeftermiddagen. Oftast lagar vi middagar sön-ons (då vi behöver lunchlådor till jobbet) och torsta till lördag blir det enkel middag som färdig grillad kyckling/reben med tillbehör, thaimat eller som idag panini med ost,tomat,salami och roccola. Känns riktigt skönt att lägga fem minuter på middagen och lika mycket på städet. Hur gör ni?

• Svar på tråden viktigt med lagade middagar?
  • Anonym (gladlax)

Det var väldigt fet mat ni lagar. Skulle hellre äta lagad lunch ute och sen äta fil till middag.

• Natulcien

Det beror ju på vad du menar med "lagad mat"?
    Vissa verkar anse att det ska vara varm mat t.ex., och det tycker inte jag. Vi äter t.ex. ofta matiga sallader till middag t.ex. (t.ex. med pasta, kassler/kyckling, bönor, grönsallad, paprika, solrosfrön, ost etc).
    Matiga mackor med nån sallad till kan absolut också funka ibland, bara man får med både grönsaker, kolhydrater och proteiner, så brukar jag tänka.

• Mascaraklumpar

Om maten är tilllagad/varm eller inte spelar givetvis ingen roll, det viktiga är ju VAD det är för mat. Att servera sina barn korvmackor till middag dagligen är exempelvis inte ok enligt mig, men det är ju inte mer ok att servera pasta med korv varje dag (däremot är båda självklart ok då och då!). Vi äter nästan uteslutande varm mat nu på vintern, men på sommaren äter vi kall mat 2-3 kvällar i veckan.

• MxMeNow

Jag lägger oftast ca 60 min per dag och middag. Genomtänkta måltider som är balanserade är viktigt hos oss då jag och vissa av mina barn lätt lägger på oss vikt. Då ett av barnen har en allvarlig ätstörning och en är extremt kräsen är det viktiga att alla i familjen får i sig rätt näring, vilket inte är lätt.

Skolmaten är inget att hurra för tyvärr och inga av barnen är frukostmänniskor, så middag är riktigt viktig. Den är central i vår familj, alla samlas äter och pratar om sin dag. De få gånger vi köper hem pizza eller annan färdig mat blir det inte samma känsla över måltiden.

Svar på tråden viktigt med lagade middagar?