Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

Utbilda sig till bidrag eller inkomster?

Jag tycker man ska utbilda sig för att få en inkomst, och sen göra som de som startar eget och lyckas- ägna tid åt det du vill som hobby först, och skifta gradvis över till drömjobbet när du får inkomster av det.

Spelar ingen roll hur bra man är på att t.ex. teckna, spela eller sjunga, om ingen vill betala en för det måste man kunna försörja sig på något vis.

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Themis
    Schack73 skrev 2015-02-05 19:04:48 följande:

Jag tycker man ska utbilda sig till det man vill jobba med och även vara öppen för att kunna ändra sig som vuxen och utbilda sig till ngt annat om man hittar ngt annat roligt yrke.

Men dina möjligheter att ändra dig minskar dramatiskt om du väljer vissa utbildningar, eftersom du har lägre lön eller ingen lön alls.

Ta t.ex. arkeologer: Inte många får grävjobb överhuvudtaget utan erfarenhet (vilket går på kontakter), och de som har får säsongsjobb och blir ofta diversesysslare som lever på att sitta i kassa eller bära ut tidningar delar av året. Finns de som är 50 utan att ha haft en fast anställning och rätt många får inget jobb inom det alls utan får ta var de hamnar. (Min mor har jobbat adminstrativt nära en hel avdelning med arkeologer i 35 år så därför vet jag detta).

Jag som har ett tekniskt yrke har idag besökt betydligt fler arkeologiska världsarv och historiska platser (och man kan vara med och gräva också om man planerar) än båda de personer jag känner som utbildat sig till arkeolog.
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
Svar på tråden Utbilda sig till bidrag eller inkomster?