Inlägg från: Jenna1 |Visa alla inlägg
  • Jenna1

Hjälp! Orkar inte mer snart ..

Så känns det just nu i alla fall .. Vill helst inte att någon kommer med pekpinnar utan vill mest att någon ska ge mig tips/råd .. Känns som att jag och mitt barn har fastnat i en ond cirkel där vi inte gör annat än att bråka dagarna in och dagarna ut .. Hatar att behöva bråka med min son men han lyssnar ju inte för 5 öre! Har försökt med ALLT, har försökt att prata lugnt och sansat, ha ögonkontakt med honom och så, har försökt låta bestämd och visa att jag menar allvar men inget hjälper så det slutar alltid med att jag skriker och gapar och bryter ihop för att hindra mig från att göra något väldigt dumt .. Oftast hotar jag också med att jag ska gå här ifrån eller vakten kommer att ta dig, om han t.ex beter sig illa när vi går och handlar och sådär .. Känner mig hemsk och vet inte vad jag ska göra, isolerar mig bara för jag inte orkar gå ut med honom för det händer att han springer ifrån mig, hemma är han överallt och ingenstans, stökar ner trots att jag säger att han får ta några leksaker i taget och sen lämna tillbaka det han inte leker med längre .. Men allt han gör är att skratta mig rakt upp i ansiktet hela tiden och göra precis tvärtemot vad jag säger .. Blir så ledsen och känner mig som en värdelös mamma, vart gick allt så fel? Vad hände med min väluppfostrade lilla ängel till son? Det var inte såhär livet skulle bli .. Kan det ha med att göra att jag har tvångstankar/tvångshandlingar samt får återkommande depressioner? :( Känns som att han testar mig hela tiden och jag är så skör att jag inte kan hantera det, antingen blir jag förbannad och/eller så lägger jag mig i sängen och bara gråter men då trotsar han ju bara ännu mer för att han vill ha min uppmärksamhet men när jag väl ger den så är inte det gott nog, snälla hjälp mig att komma ur den här cirkeln, hur ska jag börja?!

• Svar på tråden Hjälp! Orkar inte mer snart ..
  • Jenna1

Han är 4,5 år snart och har dessutom en lillasyster på 2 år, tror jag måste blivit deprimerad i samband med henne födelse för det var ungefär där jag började må dåligt då lillasyster är ett väldigt krävande barn så har inte kunnat ägna så mycket tid åt sonen som jag velat men när jag väl försöker göra det så hjälper det inte! :( Känns så skit just nu och jag kan inte vara glad fast jag älskar mina barn mest av allt på hela jorden! Skulle gå under om någon tog dom ifrån mig men just nu är mitt tålamod på 0 :( känner mig psykiskt utmattad bara och har ibland lust att ge upp allt .. Därför jag inte vågat be om hjälp men nu inser jag att jag behöver det .. Är så rädd bara för jag själv blivit omhändertagen som ung och blir rädd för mig själv att jag känner mig som Hulken ibland typ .. Men tänkte ringa till BVC och be om att få en tid där och prata :/ tänkte mer om någon vart i samma situation kanske och hur man tar sig ur det .. Mådde bättre i somras och märkte då att min son mådde bättre och lyssnade mer på honom men nu har jag fått en svacka igen och jag hatar det :(

• Jenna1

Menar att sonen mådde bättre i somras och lyssnade mer på MIG*

• Jenna1
    lövet2 skrev 2015-02-03 00:15:17 följande:

Du begär alldeles för mycket av honom! Han är 4 år gammal och verkar bete sig rätt normalt för sin ålder. 4-åringar lyssnar på mamma bara när de känner för det, och det är väldigt vanligt att de springer i väg rätt vad det är. Att han drar fram leksaker låter också helt normalt.

Tyvärr är det dina reaktioner på honom som inte är normala, och det är ju inte heller konstigt när du varit deprimerad så pass länge och dessutom har tvångstankar. Du måste söka hjälp - för hela familjens skull!

Ja, det där med leksaker kan jag förstå och ta, men att han springer iväg nästan nära gatan och skrattar när jag blir arg är ganska frustrerande, det känns som han enbart gör det för att testa min gräns då liksom men vad ska man göra när INGET hjälper?! och jag har många vänner med barn i samma ålder eller lite yngre som inte gör så, eller när vi är på kalas bland andra barn så är han den som springer runt mest och gör massa saker som smäller i dörrar o.s.v .. Jag har sökt hjälp för mina tvångstankar och står på kö för KBT behandling överväger om jag ska börja med medicinering men vill helst inte det .. Har dock en vän som är "värre" mot sina barn, alltså hon ryter till mer och sådär och hon säger oftast att min son kanske beter sig så för att jag är för snäll, vilket jag har varit innan, han har varit/är min gosprins så han har väl blivit lite bortskämd genom åren och fått göra lite som han vill innan och så men ogillar skarpt när han beter sig så som jag skrev ovan att smälla i dörrar och sånt och där vet jag inte hur jag ska få honom att lyssna på mig i såna situationer ..
  • Jenna1

Är nog därför jag mår så dåligt och får dåligt samvete när jag blir arg så ofta nu förtiden för det är verkligen inte jag och blir ledsen och går ännu djupare i depressionen, som sagt, en ond cirkel :(

Svar på tråden Hjälp! Orkar inte mer snart ..