• Anna198407

Tips på hur ni får er bebis att somna på kvällarna

Min son är visserligen bara 1 månad gammal så jag vet att han inte har något hum om rutiner än men jag skulle vilja ha lite tips och råd om hur andra gör under kvällstid för att försöka få den lille att somna ?

Nu har vår lille dock lite magont vilket inte gör saken så lätt heller , men efter att ha matat , bytt blöja och klockan närmar sig 11-12 på kvällen-natten så vill man ju gärna försöka få honom att somna . Det händer till sist att jag bara släcker ner , stänger av ljudet på tvn och bara sätter mig i soffan med honom över axeln så får han skrika tills han till sist somnar , för min rygg orkar inte gå runt och vagga på honom hela tiden .

Vi har provat att ha vagnen i lägenheten och lägga honom där och köra lite men det funkar inte.

så dela gärna med er av tips om hur ni gör :)

• Svar på tråden Tips på hur ni får er bebis att somna på kvällarna
  • Natulcien

Jag ammade sonen till sömns. Absolut smidigast. Fast vi hade ju inga bestämda tider när han var så liten, utan han fick somna när han ville.
    Somnar han aldrig när han äter? Om inte kanske du kan skaffa en ergonomisk bärsele eller sjal, så klarar sig ryggen. Annars bara lägga dig med honom på din mage, kanske?

• Donum

Med första barnet har jag en känsla av att vi bar honom i bärsele tills han somnade. Andra också, men inte i lika stor omfattning. Tredje somnar oftast i famnen men även för har vi haft användning för bärsele. Så mitt tips är en bra och ergonomisk bärsele så du slipper ryggont. Eller sjal.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anna198407

Jag ammar tyvärr inte då det inte fungerar så han flaskmatas. Lite jobbig , jag vet...

Lägga mig ner med honom funkar inte heller , jag får somna med honom sittande annars blir han ännu mer arg .

Bärsele fungerar ibland , är dock rädd att jag själv somnar till slut när jag sätter mig ner , hur länge får dom egentligen hänga i bärselen ?

• Santin

De första två månaderna somnade min lilla i famnen. Sen la vi henne i sin säng och gav mat. Satt bredvid och höll i hennes hand tills hon somnade, strök henne lätt på pannan också. Sjöng godnatt visor. Hon hade snutte och napp. Då tog det ca 30 min innan hon somnade. (Hon lekte mest tills hon somnade) nu tar det oftast 10-15 min innan hon somnar. Nu behöver vi bara sitta bredvid.

Detta funkar endast om man som mig har ett barn som vill sova själv. Hon hatar samsova. Försökte i början men det gick inte. Plus att min mjölk sinade vid 8 veckor så fick bli ersättning efter det.

Andra tips. Massage innan läggdags, ta på pyjamas, läs en saga, sjung lugna visor. Bada. Gör saker som är avslappnande för bebis och utveckla en rutin som passar er.

Vi börjar vid 19:30 att antingen bada eller ge massage. Vid 20 tar vi på pyjamas och lägger henne i sin säng. Ger henne mat sen napp och snutte. Säger godnatt och sitter bredvid tills hon somnar. Hon sover senast 20:15. Ibland behöver vi än stryka henne på pannan eller hålla handen. Hon skriker aldrig då hon ska läggas utan har ibland bara svårt komma till ro.

• Natulcien
    Anna198407 skrev 2015-01-31 21:47:53 följande:

Jag ammar tyvärr inte då det inte fungerar så han flaskmatas. Lite jobbig , jag vet...

Lägga mig ner med honom funkar inte heller , jag får somna med honom sittande annars blir han ännu mer arg .

Bärsele fungerar ibland , är dock rädd att jag själv somnar till slut när jag sätter mig ner , hur länge får dom egentligen hänga i bärselen ?

De ska inte hänga i en bärsele alls, de ska sitta i grodposition i en ergonomisk sele. Om du inte har en sån kan det förklara att du får ont i ryggen? Är du ensamstående, eller finns det en pappa med i bilden? Då kan ni ju turas om med bärandet?
  • lövet2

Mina barn har skött sovandet själva. Jag har hållit dem med mat och en famn när de velat ha det, och så har de somnat när de varit tillräckligt trötta.

• Anna198407

Jag har bärselen baby Björn som är okej från nyfödd .

Visst finns där en pappa som hjälper till tills han måste gå lägga sig pga han ska upp och jobba .

Jag går runt och vaggar så länge jag orkar , släcker ljuset och stänger av tv n , till sist är jag så trött att jag måste sätta mig ner och försöker vagga honom sittandes istället, men vad jag än gör så känns det som att han alltid gråter sig till sömns .

• Anna198407

Lägga honom i egen säng eller i nästet är bara att glömma . Så jag måste försöka få honom att somna på mig på något sett . Han har jätte närhetsbehov

• Frontline
    Anna198407 skrev 2015-01-31 21:24:22 följande:
    stänger av ljudet på tvn och bara sätter mig i soffan med honom över axeln så får han skrika tills han till sist somnar ,
    Varför stänger du av ljudet för?

Vi har alltid haft massor med ljud så fort barnen ska sova enbart för att dom ska kunna vänja sig att sova med ljud och vi kan koppla av med att se på tv...

Vi har kunnat spela musik på hög volym och sett på film med hembion som dunkar på för fullt tack vare att dom har vant sig vid det...

Det har dock en bieffekt och dom har ibland haft svårt att somna om det är för tyst men då räcker det med att dra på tv:n eller lite musik...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lizzie 83

Prova att sitta och guppa på en pilatesboll. Då slipper du gå runt och bära... Funkade kanon på vår dotter.

• Frontline
    Anna198407 skrev 2015-01-31 23:06:11 följande:
    Det var tips från BVC att släcka ner och ha det så tyst som möjligt .
    Jo BVC ska man ju alltid lyssna på...

Släcka ner lite visst det kan man göra men att försöka ha det knäpp tyst är bara dumt.

Vi kan som sagt va ha i stort sett hur mycket ljud vi vill tack vare att dom har haft det hela tiden och vant sig vid det...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ramborg

När min äldsta var sådär liten somnade hon bäst när det var oväsen. Tex kunde man sätta på dammsugaren, eller den elektriska amningspumpen och låta surra bredvid sängen. Och hålla tummarna när man sedan stängde av apparaten, att bebisen skulle sova vidare.

42.
  • LottaF

Om han inte somnar eller blir nöjd medans du går så hade jag satt mig i soffan fast helst en bekväm fåtölj. Lagt en filt runt axlar och ben på mig själv. Sen hade jag suttit där. Sänkt ljudet på tvn till behaglig nivå och sen halvlegat och tittat på tv tills barnet somnat. Är inte barnet nöjt ändå hur jag gör så kan jag åtminstonde få det lite skönt. Vår första hade kolik där inget hjälpte så jag satt i soffan med skikande bebis och titta på tv. Först vid halvåret kunde vi lägga henne bredvid oss och somna eller hon somna själv. Övriga har jag haft i famnen framför tvn oftast ammande men även för att det varit enklast attcde somnat hos oss i famnen.

• Anna198407

Lotta F . Det är precis så jag gör numera :) . Och till sist somnar han . Men det känns tråkigt att behöva ha en ledsen bebis i famnen tills han somnar :(

• Natulcien
    Anna198407 skrev 2015-01-31 23:06:11 följande:

Det var tips från BVC att släcka ner och ha det så tyst som möjligt .

Det där beror ju lite på vad sköterskan menade..? Att vara tyst och smyga på tå varje gång bebisen ska somna är att göra både sig själv och bebisen en otjänst, för då kan man få ett helvete med extremt lättväckt barn sen.
    Däremot kan jag kan hålla med om att man ska ha det tyst och mörkt mitt i natten, så att bebisen lär sig skilja på natt och dag. Men då är det viktigt att man låter bebisen sova i ljus och med ljud och rörelse omkring sig på dagen, så att det blir skillnad.

• Anna198407

På dagen säger ju sig sjölv att det inte är så tyst direkt med tanke på att jag får sköta hemmet också . Och då hänger han oftast i baby björnen och är med på allt jag gör och i ljuset .

• Mischa

Tills min dotter var typ 3 månader somnade hon bara av att vi satt på en pilatesboll med henne i famnen och guppade. När hon somnat fick hon ligga på någon av oss, på mage på vår bröstkorg. Gick absolut inte att lägga ner henne, då vaknade hon inom 15 min. Efter kanske 2 h kunde man lägga ifrån sig henne oftast.

Så mitt tips är en pilatesboll... Kämpa på! När dottern blev 3 månader vände det för oss. Nu kan det fortfarande vara svårt att få henne att somna men hon sover åtminstone inte på oss längre. Hon är nu 4,5 månader.

• FrökenKaka

Vår son har haft stora sömnsvårigheter ända sedan han kom för 4,5 månader sedan, men det som på senaste tiden fungerat är att ta ett täcke och vrida ändarna åt varsitt håll så att det blir som en lång korv. "Korven" lägger vi sedan som ett U ovanför huvudet och ner längs kroppen. Då blir det lite ombonat och trångt, vilket en del bebisar verkar gilla. Tillsammans me detta så söker vi på "womb sound" på Spotify, vilket är ljud som ska efterlikna det bebisen hörde när den låg i magen. Det funkar kanske inte på alla bebisar, men kan ju vara värt att prova :)

Hoppas ni får sova, jag vet hur tärande det kan vara :(

Svar på tråden Tips på hur ni får er bebis att somna på kvällarna